• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
دما و رطوبت اتاق سرور * دمای استاندارد و شرایط محیطی

اتاق سرور، داده ها، سرورها، فایل ها و سایر اطلاعات شما را برای دسترسی آسان از هر ایستگاه کاری متصل ذخیره می کنند. اگر دما و رطوبت اتاق سرور خیلی زیاد باشد، می تواند باعث داغ شدن و از کار افتادن سرور شود و باعث آسیب سخت افزاری شود. بنابراین کنترل دمای اتاق سرور و بررسی رطوبت استاندارد اتاق سرور بسیار مهم است. اگر می خواهید یک سیستم تهویه و خنک کننده خاص و مناسب ایجاد کنید، باید شرایط محیطی اتاق سرور و شرایط دمای صحیح و رطوبت ثابت در ورودی هوای رک شبکه و سرور پردازش داده را داشته باشید.

چگونه دما و رطوبت استاندارد اتاق سرور را کنترل کنیم؟

از آنجایی که اتاق های سرور به صورت استاندارد ساخته شده اند و دارای عایق کامل و تهویه مناسب هستند، همچنان ممکن است مشکلاتی پیش بیاید. حتی اگر همه چیز به خوبی کار کند، دمای اتاق سرور همچنان می تواند در طول روز متفاوت باشد. فکر نکنید چون در اتاق سرور تهویه هوا دارید، دیگر نیازی به کنترل دمای استاندارد اتاق سرور ندارید. وجود سیستم مانیتورینگ دما می تواند از خرابی اتاق سرور جلوگیری کند. البته مهم نیست که از چه روشی برای حفظ دما و رطوبت استاندارد اتاق سرور استفاده می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که اتاق سرور شما دمای خنکی را حفظ می کند.

شما نیاز به سنسورهای مختلف دما و رطوبت دارید. این حسگرها در مکان های کلیدی اتاق سرور قرار می گیرند. همچنین وجود سنسورهای نزدیک به رک سرور ضروری است. به یاد داشته باشید که دمای سرورهای شما در رک ها بالاتر از دمای اتاق سرور خواهد بود. این سنسورها باید به سرور سرویس نظارت از راه دور متصل شوند. بسته به محل قرارگیری سنسورها، امکان های مختلفی برای نظارت بر دما و رطوبت اتاق سرور وجود دارد.

دما و رطوبت اتاق سرور

هشدارهای دما و رطوبت محیط اتاق سرور

همانطور که می دانید سرورها و قطعات الکترونیکی در اتاق سرور گرمای زیادی تولید می کنند. این دما به تعداد دستگاه های موجود در اتاق سرور بستگی دارد. به همین دلیل سیستم های سرمایشی و تهویه مطبوع با ظرفیت های مختلف و فناوری های مختلف وجود دارد که با توجه به شرایط محیطی اتاق سرور، برای کنترل دمای استاندارد اتاق سرور انتخاب می شوند.

یک سیستم کنترل و نظارت اتاق سرور می تواند چندین نوع هشدار را با استفاده از یک یا چند روش اطلاع رسانی ارسال کند. که این موارد شامل:

  1. ارسال پیامک
  2. استفاده از ایمیل
  3. برنامه آیفون
  4. برنامه های اندروید

هر زمان که دما و رطوبت اتاق سرور از حد تعیین شده بیشتر شود، هشدار ارسال می شود.

معیارهای استاندارد دما و رطوبت در اتاق سرور

اتاق سرور باید به گونه ای قرار گیرد که دما و رطوبت با مصرف کم انرژی حفظ شود. طراحی اتاق سرور باید شامل حفاظت و کنترل رطوبت مناسب برای حفظ دما و رطوبت باشد. تحقیقات نشان داده است که معیارهای استاندارد دما و رطوبت اتاق سرور مربوط به سیستم های کامپیوتری برای محصولات تولید کنندگان تجهیزات زیر اعمال می شود:

  • حداقل دمای اتاق کامپیوتر باید 22 درجه سانتیگراد باشد.
  • رطوبت اتاق کامپیوتر باید 50 درصد باشد، اما در عین حال برای تلرانس 5 درصد نیز مناسب باشد.

دمای استاندارد کیفیت هوا و رطوبت استاندارد اتاق سرور در زیر آورده شده است:

  • دمای استاندارد اتاق سرور بین 20 تا 24 درجه سانتیگراد باشد.
  • رطوبت استاندارد در اتاق سرور بین 40 تا 55 درصد است.

گوگل یکی از بزرگترین دارندگان مرکز داده در جهان است. گوگل توانسته است مرکز داده خود را که در دمای 80 فارنهایت یا 26.7 درجه سانتیگراد نصب شده است آزمایش کند، و معتقد است که این دما بهترین دمای اتاق سرور از نظر فنی و اقتصادی است. اطمینان حاصل کنید که این مرکز داده و شرایط محیطی اتاق سرور به خوبی ایجاد شده است.

کنترل دما و شرایط محیطی اتاق سرور

نظارت بر تهویه مطبوع هوا و شرایط محیطی اتاق سرور

جریان هوا و شرایط محیطی اتاق سرور را می توان به بهترین نحو کنترل کرد. دستگاه های تهویه می توانند تغییرات دما و رطوبت اتاق سرور را کنترل کنند و در صورت خارج شدن از محدوده، آلارم و هشدار ارسال کنند. همچنین با تجهیزات پیشرفته تری قادر به کنترل و نظارت بر دما و رطوبت از راه دور خواهند بود.

یک تهویه مطبوع با عملکرد خوب، خروجی گرما، جریان هوا و رطوبت اتاق سرور را کنترل می کند. هر سه مشکل را می توان با استفاده از وسایل کنترل محیطی در سطح اتاق نیز کنترل کرد. دستگاه های نظارت بر شرایط محیطی اتاق سرور می توانند چندین سنسور برای قرائت آنالوگ (مانند دما و رطوبت) و ورودی های دیجیتال داشته باشند. برخی از ابزارهای کنترلی نیز دارای نسخه دیجیتالی هستند که به ابزار اجازه می دهد تا وظایف کنترل شده توسط شخص ثالث، مانند باز کردن پنجره سرور را انجام دهد.

همچنین بخوانید: چک لیست اتاق سرور

کلاس های مختلف رطوبت و دما در اتاق سرور

بر اساس آمار، محدوده دمایی توصیه شده برای سخت افزار کلاس A1-A4 در مراکز داده 18-27 درجه سانتی گراد است. این معیار بر اساس دمای محفظه خشک است که در اصل دمای هوای محیط اطراف دستگاه است. این استاندارد با 4 کلاس مختلف برای تعریف دمای استاندارد و رطوبت نسبی برای کلیه مراکز داده مرتبط با شبکه و فناوری اطلاعات تعریف شده است. تمام دما و رطوبت در این کلاس به خوبی پوشش داده شده است و ما در مورد هر یک از آن ها بحث خواهیم کرد:

دما و رطوبت اتاق سرور

کلاس A1 :

محیط مخابراتی دارای شرایط محیطی اتاق سرور است که باید به دقت کنترل شود. مانند نقطه شبنم، دما و رطوبت نسبی و حرکات مداوم. این قسمت ها باید با نظارت کافی کنترل شود، زیرا بسیار حساس هستند. امکانات مرتبط با آن شامل سرور و تجهیزات ذخیره سازی سازمان است.

کلاس A2 :

فضای مخابراتی که در این طبقه قرار می گیرد شامل محیطی است که در معرض درجه حرارت و رطوبت است و به طور کلی باید به درستی نظارت شود. این فضاها دارای اتاق های سرور کوچک، سایت های کامپیوتری، ایستگاه های مخابراتی و کارگاه های تعمیر و نگهداری مرتبط با تجهیزات مخابراتی و ... می باشند.

کلاس A3 :

امکانات شبکه کامپیوتری و موبایلی در دفاتر اداری، اماکن تجاری و مانند آن در این گروه قرار می گیرند. از جمله تجهیزات مرتبط به این کلاس می توان به رایانه های شخصی، دستگاه های شخصی، لپ تاپ، چاپگر، قفسه تلفن و غیره اشاره کرد.

در ادامه بخوانید: سیستم خنک کننده اتاق سرور

کلاس A4 :

مناطق مربوط به این کلاس تجهیزات کامپیوتری و محیط های صنعتی و کارخانه ای است که برای شرایط زمستانی و تابستانی باید از بیرون نظارت و کنترل شود. هنگامی که دما و رطوبت اتاق سرور را به صورت مناسب انتخاب کردید، نوبت به پیکربندی اتاق سرور و مراکز داده می رسد. از این بخش به طور کلی می توان نتیجه گرفت که دمای اتاق سرور و رطوبت اتاق سرور نقش بسیار تاثیرگذاری در شرایط محیطی اتاق سرور و مراکز داده دارد که باید کنترل و نظارت شود.

همانطور که می بینید، رطوبت استاندارد برای اتاق سرور نیز 40 - 50٪ است. با افزایش سطح رطوبت، میزان بخار آب موجود در هوا افزایش می یابد. این مشکل می تواند باعث ازدحام و تراکم در سرور شود. همانطور که همه ما می دانیم، آب و الکترونیک با هم ترکیب نمی شوند. در نتیجه، ممکن است نیاز به نصب یک واحد HVAC جداگانه باشد که به تهویه اتاق سرور اختصاص داده شده است تا دمای اتاق سرور نرمال حفظ شود.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net