• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
آیا هک دوربین مدار بسته امکان پذیر است ؟

برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته در اینجا چندین راه برای شما آمده است تا متوجه شوید دوربین امنیتی شما هک شده است یا خیر، و چند نکته برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی به شما ارائه خواهد شد. " آیا هک دوربین مداربسته ممکن است اتفاق بیافتد ؟" شاید تعداد کمی از شما تا به حال به این موضوع فکر کرده باشید. با این حال، گروهی از هکرها به فید زنده 150000 دوربین نظارتی در داخل شرکت ها، بیمارستان ها و غیره دسترسی پیدا کرده اند که این آمار زنگ خطر را به صدا در می آورد. برای جلوگیری از هک دوربین مدار بسته در اینجا چندین راه برای شما آمده است تا متوجه شوید دوربین امنیتی شما هک شده است یا خیر، و چند نکته برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی به شما ارائه خواهد شد.

چگونه بفهمیم دوربین امنیتی هک شده است؟

هک دوربین مداربسته می تواند به روش های مختلفی توسط هکرها انجام شود. فقدان ویژگی‌های امنیتی اولیه، استفاده از تنظیمات پیش‌فرض و رمزهای عبور ساده، و برنامه‌های هک دوربین مدار بسته و امنیتی، همگی منجر به هک شدن دوربین ها و مانیتورهای کودک، وب‌کم‌ها و ... می‌شوند.

متأسفانه، همیشه نمی توان فهمید که دوربین نظارت تصویری خانه شما، وب کم شما در لیست دوربین IP ناامن بوده است یا خیر ولی می توانید به 6 علامت هشدار دهنده که در ادامه بیان خواهد شد توجه کنید و بررسی کنید که آیا دوربین امنیتی شما هک شده است یا خیر.

1. صداهای عجیب دوربین IP، مانیتور کودک را بررسی کنید

تشخیص علائمی که نشان می دهد دوربین IP شما هک شده است اغلب دشوار است. اما یک مورد آشکار برای هک دوربین مدار بسته وجود دارد. اگر صدای عجیبی از دوربین امنیتی خود می شنوید، بدون شک دوربین امنیتی شما امن نیست و شخصی از طریق دوربین فعالیت شما را بررسی می کند.

اخبار و ویدیوهای هک شده توسط مانیتور کودک نشان می دهد که هکرها از طریق هک دوربین مداربسته از راه دور با فرزندان شما ارتباط برقرار می کنند، به مکالمات شما گوش می دهند و موارد دیگر که می تواند زمینه های ایجاد نا امنی و سرقت را فراهم کند.

2. ببینید آیا دوربین امنیتی شما به طور غیر عادی می چرخد

اگر متوجه شدید که دوربین امنیتی خانه شما حرکت شما را دنبال می کند، احتمالا دوربین شما هک شده است. شخصی دوربین پان تیلت شما را هک می کند و آن را ازسمت خود کنترل می کند تا فعالیت شما را زیر نظر داشته باشد. در زمان هک دوربین امنیتی یا مانیتور کودک شما ، ممکن است به خودی خود بچرخند یا به موقعیتی متفاوت از حالت معمول اشاره کند.

3. بررسی کنید که آیا تنظیمات امنیتی دوربین مدار بسته تغییر کرده یا خیر

چگونه متوجه می شوید که هک دوربین مداربسته شما توسط هکرها انجام شده است؟

برای بررسی اینکه آیا تنظیمات امنیتی تغییر کرده اند و رمز عبور به طور پیش فرض تنظیم شده است، یک مرحله ضروری است. شخصی که دوربین امنیتی شما را هک می کند ممکن است اطلاعاتی در تنظیمات باقی بگذارد. برخی از هکرهای دوربین امنیتی پس از هک دوربین مدار بسته و... نام دوربین را به چیزی مانند "Upgrade Firmware" تغییر می دهند تا استعداد هک خود را نشان دهند.

جلوگیری از هک دوربین مدار بسته

4. ببینید آیا چراغ LED چشمک زن وجود دارد یا خیر

بررسی کنید که آیا دوربین امنیتی وب کم شما توسط یک چراغ LED به طور تصادفی چشمک زن هک شده است.

اگر می بینید که چراغ LED به طور تصادفی چشمک می زند، احتمالا دوربین امنیتی شما هک شده است. در این صورت کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. اگر بعد از 10 دقیقه دوباره چراغ چشمک زد، Task Manager خود را باز کنید، روی زبانه «processes» کلیک کنید و «winlogon.exe» را جستجو کنید. پس از انجام این کار، اگر بیش از یک نسخه از برنامه را مشاهده کردید، کامپیوتر خود را از اینترنت جدا کرده و از یک برنامه آنتی ویروس برای اجرای یک اسکن کامل سیستم استفاده کنید تا مطمئن شوید رایانه شما به تروجان آلوده نشده است و هک دوربین مداربسته امتوقف شده است.

5. به یک چراغ LED روشن توجه کنید

اگر متوجه شدید که چراغ LED روشن است، اما آن را فعال نکرده اید، این نشانه ای است که دوربین امنیتی شما هک شده و هکرها به آن دسترسی پیدا کرده اند.

وقتی شخصی دوربین امنیتی شما را هک می کند، توانایی کنترل آن را دارد که شامل روشن و خاموش کردن آن می شود. اگر چراغ LED روشن است و مطمئناً می دانید که دوربین خود را روشن نکرده اید، مراحل بالا را در قسمت 4 دنبال کنید تا متوجه شوید که آیا هک دوربین مدار بسته و سیستم امنیتی شما اتفاق افتاده است یا نه.

6. جریان داده های دوربین امنیتی خود را بررسی کنید

چگونه می توانید تشخیص دهید که دوربین امنیتی شما هک شده است؟ همچنین می توانید جریان داده ها را در شبکه خود و دوربین نظارت تصویری خود ردیابی کنید. به جهش های ناگهانی در ترافیک شبکه خود توجه ویژه ای داشته باشید، که یک ورود نامعتبر غیرعادی را در فید ویدیوی شما نشان می دهد در چنین حالتی ممکن است هک دوربین مداربسته شما توسط هکرها انجام شده است.

چگونه از هک دوربین مداربسته خود جلوگیری کنیم؟

هیچ نشانه ای از هک شدن دوربین امنیتی شما پیدا نشد؟ این خبر خوبی است. ولی برای اینکه مطمئن شوید که از هک دوربین مدار بسته خود در امان هستید بهتر است کارهایی را انجام دهید. در واقع، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید و باید به طور ابتکاری انجام دهید تا از هک شدن یا هک شدن مجدد دوربین های امنیتی خود در آینده جلوگیری کنید.

6 نکته زیر همان چیزی است که توسط متخصص امنیتی عنوان شده تا شما بتوانید با استفاده از این اقدامات از نفوذ هکرها به سیستم های نظارتی و امنیتی خود به منظور جلوگیری از هک دوربین مدار بسته استفاده کنید.

1. جلوگیری از هک دوربین مدار بسته با خرید دوربین امنیتی با رمزگذاری پیشرفته

برای اینکه خود، عزیزان و اشیای با ارزشتان را از چشمان کنجکاو سارقان دور نگه دارید، ضروری است که یک دوربین امنیتی را از یک منبع قابل اعتماد انتخاب و خرید کنید. اگر یک دوربین امنیتی بدون ویژگی‌های رمزگذاری امنیتی لازم تولید شود، حتی اگر رمز عبور دوربین مدار بسته، روتر یا هر چیز دیگری را که برای جلوگیری از هک شدن دوربین امنیتی تان ذکر شد، ایمن کرده باشید، به راحتی قابل هک است.

بهترین راه جلوگیری هک دوربین مداربسته این است که یک دوربین IP از برند برتر دوربین مدار بسته تهیه کنید. که تمام ویژگی های امنیتی پیشرفته از جمله رمزگذاری SSL/TLS، رمزگذاری WPA2-AES را فعال می کند که اکثر هکرهای دوربین مدار بسته را دور نگه می دارد و مانع شما خواهد بود.

جلوگیری از هک دوربین مدار بسته

2. رمز عبور دوربین مدار بسته خود را ایمن کنید

دوربین های امنیتی با رمزهای عبور و نام کاربری پیش فرض شانس هک شدن بسیار بیشتری دارند. آیا می‌دانید که اکثر دوربین‌های امنیتی وب‌سایت‌ها را هک می‌کنند، فقط همه دستگاه‌های موجود در شبکه را پینگ می‌کنند و سعی می‌کنند یکی از رمزهای عبور پیش‌فرض رایج کار کند و به همین سادگی دسترسی به آنها راحت می شود و هک دوربین مداربسته اتفاق می افتد.

بنابراین اجازه ندهید دوربین های امنیتی شما در این دام ساده بیفتند. اطمینان حاصل کنید که از یک رمز عبور قدرتمند استفاده می کنید که تشخیص آن برای کسی دشوار است. برای مثال، از رمز عبور 6 کاراکتری یا بیشتر با ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و همچنین اعداد و کاراکترهای خاص استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که رمز عبور را مرتباً تغییر می دهید.

3. روتر شبکه خانگی را ایمن کنید

گاهی اوقات، دوربین امنیتی شما به طور تصادفی هک می شود. به عنوان مثال، همسایه شما ممکن است برای اینترنت رایگان به روتر شما دسترسی داشته باشد. و به طور تصادفی هک دوربین مدار بسته شما اتفاق خواهد افتاد. بنابراین اگر از WiFi برای سیستم امنیتی خود استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که آن را با یک رمز عبور قدرتمند نیز محافظت می کنید.

یکی دیگر از نکات حرفه ای برای محافظت از دوربین امنیتی خود در برابر هک این است که یک زیرشبکه برای سیستم دوربین امنیتی خانه خود با NVR بسازید. هنگامی که دوربین‌ها را به NVR (ضبط‌کننده ویدیوی شبکه) وصل کردید، دوربین‌ها بدون دسترسی به شبکه روتر خانگی شما، ضبط کرده و در NVR ذخیره می‌کنند. هیچ کس نمی تواند به زیر شبکه دوربین خصوصی نفوذ کند.

4. دستگاه ها را برای دسترسی به شبکه خانگی خود محدود کنید

تعداد دستگاه هایی را که می توان برای دسترسی به سیستم امنیتی خود استفاده کرد محدود کنید. مطمئن شوید که لپ تاپ شخصی، تلفن هوشمند و دسکتاپ شما تنها دستگاه هایی هستند که می توانند به سیستم وارد شوند. می‌توانید از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای تنظیم اینکه کدام یک از دستگاه‌های شما قادر به دسترسی به شبکه است برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته و ما بقی سیستمهای خود استفاده کنید.

5. ارتقای سیستم عامل جهت پیشگیری از هک دوربین مدار بسته

اصلاحات و بهبودهای ارتقاء سیستم عامل دوربین امنیتی خود را بررسی کنید. برای رفع برخی از باگ ها و به روز نگه داشتن ویژگی ها، آخرین سیستم عامل را دانلود کنید. معمولاً صفحه‌ای وجود دارد که لینک‌های دانلود میان‌افزار را ارائه می‌دهد. بنابراین همیشه می‌توانید آخرین نسخه‌های موجود را پیدا کنید و از هک دوربین مدار بسته و سیستمهای حفاظتی و نظارتی خود محافظت کنید. آن دوربین های ارزان قیمت را بدون پشتیبانی فنی برای به روز رسانی منظم سیستم عامل نخرید.

6. فایروال و نرم افزار آنتی ویروس را نصب کنید

فایروال ها از دوربین امنیتی شما در برابر هک دوربین مداربسته و سایر دستگاهای امنیتی و نظارتی و... محافظت می کنند. و نرم افزار آنتی ویروس نیز مانند نرم افزار هک دوربین های امنیتی آنلاین از آن در برابر ویروس ها و بدافزارها محافظت می کند.

روش های ارائه شده در این مقاله صرفا بمنظور آگاهی شما می باشد و شما می توانید برای پشتیبانی شبکه های امنیتی و دوربین مدار بسته خود از کارشناسان و متخصصین ایمن نت در این زمینه برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته و سیستم های امنیتی و نظارتی خود برخوردار شوید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net