• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
راه های جلوگیری از هک دوربین مداربسته

با افزایش استفاده از دوربین های مداربسته در محیط های عمومی و خصوصی، استفاده از روش های پیشگیری از هک دوربین مداربسته نیز افزایش یافته است. این روش ها برای جلوگیری از انتقال اطلاعات ساختمان و محل کار شما به سیستم های بیگانه مورد استفاده قرار می گیرند. به این ترتیب ضریب ایمنی ساختمان و محیط مورد نظر شما افزایش می یابد. انواع دوربین های مداربسته برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله آن ها می توان به کنترل نیروهای کار، افزایش ایمنی و جلوگیری از سرقت اشاره کرد.

برای استفاده بهینه از این سیستم امنیتی دوربین مداربسته و رسیدن به مقاصد نام برده، توجه به جلوگیری از هک دوربین مدار بسته و انتقال اطلاعات آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این زمینه باید از روش های خاصی استفاده کنید. استفاده از این راهکارها خیال کاربران را راحت می کند و از بروز هر گونه دستبرد به اطلاعات این سیستم های هوشمند جلوگیری خواهد کرد.

هک کردن دوربین مدار بسته یعنی چه ؟

دسترسی غیر مجاز به محدوده اطلاعات خصوصی افراد در هر سیستمی را هک می گویند. برخی از سیستم ها مانند سیستم دوربین مداربسته، با روش های به خصوصی محدود سازی می شوند. برخی هکرها یوزنیم و پسورد شبکه ها و سیستم ها را پیدا می کنند، برخی از طریق نواقص موجود در شبکه به اطلاعات موجود دسترسی پیدا می کنند و...

پیشگیری از هک دوربین مداربسته و سایر سیستم های امنیتی سبب افزایش ضریب حفاظتی مکان های مختلف می شود و راه ورود سارقین اطلاعاتی را از بین می برد. در ادامه مهمترین راهکارهای جلوگیری از هک دوربین مدار بسته را شرح داده ایم.

علائم رایج هک شدن دوربین مداربسته

  • اگر متوجه شدید که نمی توانید تنظیمات دستگاه را وارد کنید و رمز عبور در واقع غیرفعال است، به این معنی است که هکرها دوربین مداربسته شما را هک کرده اند.
  • اگر تنظیمات استفاده شده در دستگاه تغییر کرده و عکس های ضبط شده توسط دوربین منتقل شده باشد، بدانید که هکرها کار خود را انجام داده اند و سیستم را نقض کرده اند.
  • سرعت ارسال تصاویر به دلیل افزایش ترافیک کاهش می یابد. این اتفاق بی دلیل نمی افتد و هشداری برای دارندگان این دوربین های مداربسته است.
  • به طور کلی اولین قدم برای مقابله با آن و سپس جلوگیری از هک شدن دوربین مداربسته این است که بدانیم چگونه می توان متوجه هک شدن دوربین مداربسته شد. اگر به چنین مواردی برخورد کردید، آنها را جدی بگیرید و به سرعت به دنبال علت باشید.

تشخیص حضور هکرها و جلوگیری از هک دوربین مداربسته

انواع مختلفی از هکرها سیستم را هدف قرار می دهند و بنابراین این موضوع به آن سادگی که به نظر می رسد نیست. امروزه بسیاری از کاربران منتظرند تا آسیب های مختلفی را که یک سیستم پس از هک شدن متحمل می شود، ببینند. ولی همیشه موضوع این نیست. گاهی اوقات برای دیدن آسیب زمان زیادی طول می کشد. در این مقاله قصد داریم چند روش کلی برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته را پیشنهاد کنیم. ابتدا برای محافظت از خود در برابر هکرها باید مطمئن شوید که دوربین مداربسته شما هک شده است.

مدیر VDOO در خصوص هک دوربین مداربسته توسط هکرهای حرفه ای تاکید کرد که شناخت و جلوگیری از حملات هکری دشوار است و امکان گزارش این حادثه به کسی وجود ندارد. هنگامی که سیستم به خطر بیفتد، دسترسی به تصاویر آسان می شود. دارندگان دوربین های مدار بسته باید عقل سلیم داشته باشند. مثلاً فعالیت افراد مشکوک مختلف را زیر نظر دارند. زیرا در غیر این صورت مشکلاتی مانند کاهش سرعت تصاویر و غیره را مشاهده خواهند کرد.

تغییر اطلاعات پیش فرض در دستگاه های DVR و NRV

قیمت خرید دوربین مدار بسته در تعیین ضریب امنیت آن تاثیر به سزایی دارد. هر چه مدل این دوربین ها بالاتر باشد، قیمت آن ها نیز بیشتر خواهد شد. احتمال هک شدن دوربین های هوشمند جدیدتر، پایین تر است و همین مسئله دقت به مدل این سیستم ها را در حین خرید افزایش داده است. برخی از هکرها، با استفاده از اسکن برخی پروتکل ها و پورت هایی که به صورت پیش فرض در دستگاه های دی وی آر و ان وی آر وجود دارند، به این سیستم های ایمنی دسترسی پیدا می کنند.

یکی از مهمترین روش ها برای جلوگیری از هک این دوربین ها، تغییر نام کاربری و پسورد و یوزرنیم سیستم است. برای انتخاب نام کاربری خود، هرگز از نام های عادی استفاده نکنید. این نام ها باید غیر قابل پیشبینی باشند. محافظت از پروسه بوت نیز یک راهکار عملی برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته ساختمان شما به شمار می رود. با این روش ها احتمال هک به حداقل می رسد و ایمنی دوربین های شما افزایش می یابد.

جلوگیری از هک دوربین مداربسته

تغییر پورت های پیش فرش برای پیشگیری از هک دوربین مدار بسته

قیمت دوربین مدار بسته به طور مستقیم با کیفیت این سیستم ها در ارتباط است و به همین خاطر در نظر گرفتن هزینه خرید آن ها، برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته یک مسئله اساسی است. هکرها اغلب به سیستم های ضعیف تر نفوذ پیدا می کنند. شما می توانید، از دوربین هایی با سیستم امنیتی قوی استفاده کرده و از بروز این مشکلات جلوگیری به عمل آورید.

در صورتی که دوربین مورد استفاده شما تحت شبکه آی پی باشد، محافظت از آن بسیار ساده تر خواهد بود. این پورت ها برای انتقال سیگنال ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای جلوگیری از هک شدن، باید بلافاصله پس از خرید دوربین خود نام پورت ها را تغییر دهید. پیش فرض پورت بسیاری از دوربین های مداربسته شماره 8000 است که هر یک از هکرها آن را امتحان می کنند و در صورت عدم تغییر آن، به سرعت به سیستم دوربین شما نفوذ پیدا خواهند کرد.

این پورت ها در سیستم دوربین مداربسته شما، امکان انتقال اطلاعات دوربین ها را به کامپیوتر و تلفن همراه شخصی فراهم می کنند.

عدم استفاده از روش DMZ برای فوروارد پورت ها

در برخی موارد برای پخش زنده تصاویر دوربین ها از روش های فوروارد پورت استفاده می کنند. در این خصوص استفاده از روش دی ام زی یک راهکار خطرناک برای فوروارد محسوب می شود. پیشگیری از هک دوربین مدار بسته، با استفاده از روش های امن فوروارد به سهولت حاصل خواهد شد. در این خصوص استفاده از روش virtual server پیشنهاد می شود که یک روش امن برای فوروارد داده های دوربین مداربسته به شمار می رود.

به روز رسانی سیستم عامل دوربین مداربسته

جلوگیری از هک دوربین مداربسته با راهکارهای ساده ای حاصل خواهد شد. یکی از این روش ها، به روز رسانی مرتب سیستم های عامل مورد استفاده در دستگاه ضبط کننده تصاویر دوربین مداربسته است که سبب از بین رفتن باگ های ورژن های قبلی خواهد شد. علاوه بر سیستم عامل دوربین های مداربسته، باید برنامه های نرم افزاری موجود بر تلفن همراه و لب تاب شما نیز به روز رسانی شوند تا به خوبی فرایند پیشگیری از هک دوربین مداربسته انجام شود.

روش های جلوگیری از هک دوربین مداربسته

استفاده از قابلیت فایر وال

جلوگیری از هک دوربین مداربسته با استفاده از یک سیستم روتر قوی به سهولت انجام خواهد شد. این سیستم ها در دوربین های مداربسته شما به سهولت مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده از این قابلیت ها باید مودم خود را به درستی تنظیم کرده و تیک های مربوط به فعال سازی فایر وال را بزنید. مودم ها و روترها مهمترین لوازم امنیتی برای انتقال اطلاعات محسوب می شوند و انجام اقدامات پیشگیرانه هک بر روی آن ها نتایج موفقیت آمیزی به همراه خواهد داشت.

عدم استفاده از اینترنت عمومی

در صورتی که از اینترنت عمومی و در دسترس استفاده نکنید، گامی موثر در راستای پیشگیری از هک دوربین مدار بسته برداشته اید. به طور مثال هرگز از اینترنت کافه یا رستوران برای بررسی تصویر دوربین مداربسته منزل یا محل کار خود استفاده نکنید. این سرویس های اینترنت چندان قابل اطمینان نیستند و اغلب هکرها به سهولت در آن ها نفوذ می کنند.

تغییر دوره ای رمز عبور دستگاه جهت جلوگیری از هک دوربین مداربسته

رمز عبور بسیاری از دوربین های مداربسته تحت شبکه، کلید ورود به اطلاعات آن ها است. به همین خاطر باید با شگردهای به خصوصی مانع دسترسی هکرها به این اطلاعات شوید. برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته با استفاده از رمز عبور دستگاه رعایت نکات زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

  1. تحت هیچ شرایطی، رمز عبور خود را در اختیار افراد بیگانه قرار ندهید و در صورت لزوم به انجام این کار، حتما آن را تعویض کنید.
  2. هر چند وقت یک بار رمز سیستم دوربین ها را عوض کنید.
  3. از رمزهای تکراری و شخصی که به سهولت قابل تشخیص هستند، استفاده نکنید. به طور مثال هرگز نام خود را بر روی پسوورد و یوزرنیم سیستم قرار ندهید.
  4. بهتر است، رمز شما کمی پیچیده باشد؛ مثلا در آن از حروف بزرگ و کوچک لاتین استفاده کنید.

در ادامه بخوانید : آیا هک دوربین مدار بسته امکان پذیر است؟

نتیجه گیری نهایی

توجه داشته باشید که نه تنها به امنیت دوربین های مداربسته توجه کنید. بلکه باید به دستگاه هایی مانند روترها و تجهیزات شبکه نیز توجه داشته باشید. برای کاهش دسترسی هکرها بهتر است پروتکل های امنیتی روی این دستگاه ها وجود داشته باشد.

بهتر است در مرحله ساخت دوربین های مدار بسته از هک دوربین مداربسته جلوگیری شود. استفاده از این روش باعث کاهش نفوذ هکرها به سیستم امنیتی می شود و در نتیجه بخش قابل توجهی از نگرانی های مصرف کننده از بین می رود. اگر دستگاه ها و تجهیزات مربوط به دوربین های مداربسته به درستی طراحی شوند، می توان موفقیت های زیادی در جلوگیری از نفوذ دوربین های مداربسته به دست آورد. بهترین کار رعایت اصول اولیه در تهیه دوربین های مداربسته و استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها در ساخت آنهاست.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net