• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
آموزش نحوه سوکت زدن کابل شبکه

در این مقاله با آموزش نحوه سوکت زدن کابل شبکه آشنا خواهید شد. وصل کردن کابل شبکه به معنای اتصال کابل شبکه جفت زوج پیچ خورده به سوکت شبکه (RJ-45) است. زیرا برای راه اندازی شبکه به کابل هایی با طول مشخص برای اتصال به این نوع سوکت نیاز داریم. خرید پچ کورد (سیم با طول ها و سوکت های خاص) و تعرفه کابل کشی شبکه می تواند نسبتاً گران باشد. همچنین، پچ کورد دارای طول از پیش تعیین شده است که ممکن است با طول مورد نظر شما متفاوت باشد. بنابراین، گاهی بهتر است خودمان این کار را انجام دهیم و سیم را به اندازه نیاز خود بسازیم.

برای این کار و برای کابل کشی ساخت یافته باید کابل شبکه را به درستی به کانکتور RJ45 وصل کنیم یا به اصطلاح باید هر دو سر را وصل کنیم. برای سوکت زدن کابل شبکه یا اتصال کانکتور RJ-45 به کابل شبکه به تجربه زیادی نیاز دارید، تا مراحل را طی کنید و آن را به درستی و با دقت انجام دهید.

سوکت کابل شبکه چیست؟

یک سرور روی یک کامپیوتر خاص اجرا می شود و یک سوکت به شماره پورت خاصی متصل است. سرور فقط منتظر می ماند تا مشتری درخواست اتصال کند.

در سمت کلاینت: کلاینت نام دستگاهی را که سرور روی آن کار می کند و شماره پورتی که سرور به آن گوش می دهد می داند. برای درخواست اتصال، مشتری سعی می کند با سرور در دستگاه و پورت سرور قرار ملاقات بگذارد. کلاینت باید خود را به سرور معرفی کند، در نتیجه به شماره پورت محلی متصل می شود. این معمولاً توسط سیستم تعیین می شود. اگر همه چیز درست باشد، سرور اتصال را می پذیرد. سپس سرور یک سوکت جدید دریافت می کند، به همان پورت محلی متصل می شود و نقطه پایانی راه دور را روی آدرس و پورت مشتری تنظیم می کند. سوکت اصلی همچنان به درخواست های اتصال گوش می دهد.

در سمت دریافت کننده: اگر اتصال پذیرفته شود، سوکت با موفقیت ایجاد می شود و مشتری می تواند از سوکت برای برقراری ارتباط با سرور استفاده کند. مشتری و سرور می توانند با نوشتن یا خواندن با سوکت های خود ارتباط برقرار کنند.

تعریف سوکت

برای استفاده از بهترین کابل شبکه برای اینترنت، دانستن نحوه سوکت زدن کابل شبکه موضوع مهم و ضروری است. سوکت یکی از نقاط پایانی برای ارتباط دو طرفه بین دو برنامه در حال اجرا در یک شبکه است. یک سوکت با یک شماره پورت مرتبط است تا لایه شبکه مدل TCP/IP بتواند تشخیص دهد که به کدام برنامه داده ها را ارسال کند. قسمت آخر ترکیبی از آدرس IP و شماره پورت است. هر اتصال TCP را می توان به طور منحصر به فرد توسط دو نقطه پایانی شناسایی کرد. به این ترتیب می توانید چندین اتصال بین هاست و سرور خود داشته باشید.

سوکت زدن کابل شبکه چیست

بسته Java.net یک کلاس سوکت بر روی پلتفرم جاوا ارائه می‌کند. این یک اتصال دو طرفه بین یک برنامه جاوا و یک برنامه دیگر در شبکه پیاده سازی می کند. پیاده سازی کلاس Socket به سیستم عامل وابسته است و تمام جزئیات مربوط به سیستم جاوا را پنهان می‌کند. برنامه با استفاده از کلاس Java.net.Socket، به جای تکیه بر کد بومی، برنامه های جاوا می توانند از طریق شبکه به شیوه ای مستقل از پلتفرم ارتباط برقرار کنند.

در ضمن، java.net همچنین شامل یک کلاس ServerSocket است که سوکتی را پیاده سازی می کند که سرورها می توانند از آن برای گوش دادن و پذیرش اتصالات مشتری استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی: کابل کشی روکار یا توکار ؟ کدام یک مناسب است؟

تجهیزات مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

  1. کابل های شبکه: کابل های اترنت کابل هایی هستند که برای اتصال دستگاه هایی مانند سوئیچ ها، روترها و رایانه های شخصی برای انتقال داده ها استفاده می شوند.
  2. تستر کابل: برای اطمینان از اتصال کابل شبکه به سوکت استفاده می شود.
  3. کاور یا روکش سوکت اصلی: برای جلوگیری از آسیب و محافظت از جفت کابل از یک کاور استفاده می شود.
  4. سیم چین: از این ابزار برای برش سیم های اضافی استفاده می شود.
  5. سوکت شبکه یا RJ-45 Plug: برای اتصال کابل ها به تجهیزات مختلف مانند سوئیچ ها، روترها و غیره استفاده می شود.
  6. آچار: دستگاهی که انواع کابل شبکه را به سوکت های RJ-45 وصل می کند.
  7. استریپر: وسیله ای است که برای جداسازی قسمت پوشش از جفت سیم استفاده می شود.
  8. انتخاب نوع استاندارد و رنگ نوع کابل: این مورد بسته به برنامه های شما و جایی که به کابل کشی شبکه نیاز دارد، متغیر است.

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

  1. برداشتن پوشش و روکش سیم ها

در مرحله اول باید پوشش کابل را بردارید. بهتر است این حرکت را با استفاده از استریپر انجام دهید. توصیه ما به شما این است که از تجهیزات دیگری استفاده نکنید تا هر دو جفت سیم آسیب نبینند و کابل بهتر بریده شود. استریپر ابزاری است که پوشش سیم ها را به راحتی و بدون هیچ آسیبی پاک می کند. برای بهترین نتیجه، کابل را بین دهانه و تیغه استریپر قرار دهید و آن را 2 یا 3 بار بچرخانید. میزان چرخش اکستراکتور به نوع کابل و جنس و کیفیت کابل بستگی دارد.

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

توجه: برای جلوگیری از آسیب رساندن به سیم ها، فقط پوشش رویی را بردارید و کابل را زیاد جدا نکنید. هنگام برداشتن پوشش، مطمئن شوید که سیم ها آسیب نبینند.

  1. باز کردن سیم های پیچ خورده برای سوکت زدن کابل شبکه

پس از برداشتن روکش، سیم ها به صورت 4 زوج هستند. شما باید جفت ها را جدا کنید، تراز کنید و به هم وصل کنید. اکنون زمان انتخاب نوع قالب مورد نظر است. در این مقاله فرمول استاندارد آموزش را انتخاب کرده ایم.
بهترین راه این است که سیم را مستقیم بین انگشتان خود نگه دارید. این مهمترین بخش سوکت زدن کابل شبکه است. برای فضای بهتر و راحت تر باید این سیم ها را طوری برش دهیم که 8 سیم جا بیفتد. حتما ابتدا استاندارد مورد نیاز را در نظر بگیرید، سپس برش دهید.

نکته: قسمت بالایی سیم ها را با هم ببرید تا 12.5 میلی متر از پایه فاصله داشته باشند.

  1. قرار دادن سیم ها در سوکت شبکه

قبل از انجام هر کاری، سیم را صاف کنید و مطمئن شوید که تمام انتها هم تراز هستند. هر سیم باید با دقت در پین اتصال وارد شود. برای اینکه مطمئن شوید، نحوه سوکت زدن کابل شبکه را به درستی انجام داده اید، بدون اینکه سیم ها را جابجا کنید یا دست خود را در سوراخ جلوی چشمان خود قرار دهید، ببینید که آیا تمام سیم ها در پین های مربوطه قرار دارند یا خیر؟ تمام سیم ها باید به انتهای سوکت برسند.

  1. پانچ کردن و سوکت زدن کابل شبکه

  • سوکت شبکه را به آرامی و با احتیاط وارد آچار یا Rj45 کنید.
  • روی دسته آچار را محکم فشار دهید.
  • باید صدای کلیک بشنوید.
  • سپس دستگیره را رها کنید.

نکته: اگر می خواهید از شل بودن کابل مطمئن شوید، قبل از برداشتن سوکت از روی آچار، کمی روی کابل را بکشید تا از شل نشدن سیم‌ها مطمئن شوید.

  1. تست سوکت کابل شبکه

در مرحله آخر باید مطمئن شوید که سوکت زدن کابل شبکه شما به درستی وصل شده است. اگر تستر کابل دارید، می توانید از آن برای تست در زمان بسیار کوتاهی استفاده کنید. اگر این ابزار در دسترس نیست، باید شبکه کردن دو کامپیوتر یا دو دستگاه را امتحان کنید.

در ادامه بخوانید: داکت کشی شبکه

نتیجه گیری نهایی

برای استفاده از کابل شبکه دانستن نحوه اتصال کابل شبکه مهم و ضروری است. در این مقاله سعی کرده ایم نحوه اتصال کابل و آموزش سوکت زدن کابل شبکه را به زبان ساده به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم. امیدواریم این آموزش تمام مشکلات شما را در انجام این کار پوشش دهد. با این حال، لطفا در صورت بروز هرگونه مشکل به ما اطلاع دهید تا در اسرع وقت شما را راهنمایی کنیم.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net