• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
ضبط تصاویر دوربین مداربسته در فضای ابری * ذخیره سازی تصویر

ذخیره سازی و ضبط تصاویر در فضای کلود برای دوربین مدار بسته در جهان بسیار فراگیر است و بسیاری از تولید کنندگان دوربین مداربسته خود این سرویس را ارائه می دهند. به بهانه راه اندازی سرویس مبینیو که یک سرور اختصاصی برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته در فضای ابری است، در این مقاله از ایمن نت قصد داریم این نوع سیستم ها را بررسی کرده و معایب و مزایای آن را به طور کامل بازگو کنیم. ذخیره سازی اطلاعات کلید تلفن همراه مثل شماره تلفن ها، پیامک یا یادداشت ها سالهاست که در بستر کلود یا فضای ابری انجام می شود. و شرکتهای ارائه تولید کننده تلفن همراه یک حجم محدودی را برای این کار در نظر گرفته اند. اما ذخیره سازی یا ضبط تصویر دوربین مدار بسته در فضای ابری یک ویژگی خاص و جدید است. که برای اولین بار در ایران توسط شرکت مبین نت ارائه گردید.

فضای کلود برای دوربین مدار بسته در جهان بسیار فراگیر است و بسیاری از تولید کنندگان دوربین مدار بسته خود این سرویس را ارائه می دهند. اما در ایران اینگونه نیست و هنوز خیلی ها ضبط در دستگاه DVR و NVR را ترجیح می دهند. دلایل نبود سیستم ابری در ایران می تواند عدم آشنایی مصرف کننده محصولات نظارتی با این سیستم و بازار خالی از ارائه دهنده این سیستم می باشد. که امید است با به میدان آمدن مبین نت دیگر شرکت ها نیز فضایی را برای ذخیره تصاویر دوربین مداربسته در فضای ابری اختصاص دهند.

ضبط تصاویر دوربین مداربسته در فضای ابری برای چه کسانی واجب است؟

مراکز حساس در اولویت استفاده از این سیستم می باشند. دوربین مداربسته طلا فروشی ها، صرافی ها و به طور کلی کسانی که با پول نقد سروکار دارند می بایست بجز ذخیره تصاویر در محل، فضای دیگری را برای ضبط تصاویر اختصاص دهند. تا در صورتی که دستگاه ضبط کننده داخلی آسیب دید یا سرقت رفت یک بک آپ مطمئن در جایی دیگر داشته باشند.

روند ضبط در سیستم نظارت تصویری فضای ابری چگونه است؟

به طور معمول، تصاویر تولید شده توسط دوربین های مدار بسته، رمزگذارها، دستگاه های DVR یا NVR از طریق اینترنت به سرور ارسال می شود. با استفاده از این روش می توان از مشکلاتی مانند سرقت ضبط کننده یا حذف ناگهانی تصاویر، پیشگیری کرد.

در حالت ایده آل، همیشه باید تصاویر ضبط شده را در بیش از یک مکان ذخیره کنید. به عنوان مثال در یک دستگاه ضبط محلی (DVR، NVR یا دوربین شبکه) و همزمان یک کپی از آنها را در یک سرور متصل به اینترنت (ابر) ذخیره کنید. برخی از شرکت‌ها دستگاه‌های خود مانند دوربین‌ها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی را ارائه می‌کنند. تا به کاربران اجازه ذخیره سازی و ضبط تصاویر دوربین مداربسته در فضای ابری را می دهند.

ضبط تصاویر دوربین مداربسته در فضای ابری

مزایای استفاده از ضبط تصاویر دوربین مدار بسته در فضای ابری

1- ضبط تصاویر در جایی بجز محل دوربین ها

همانطور که قبلا گفتیم ذخیره تصاویر در جایی بجز محل نصب دوربین مداربسته در اماکن حساس بسیار حیاتی است اما این موضوع فقط معطوف به اماکن حساس نیست، بسیار پیش آمده که کارخانه یا کارگاهی طعمه حریق شده و همراه آن دستگاه ضبط کننده نیز از بین رفته و برای بازبینی علت حریق هیچ مدرکی در دسترس وجود ندارد و یا آنکه منزلی که از دوربین مدار بسته استفاده کرده سرقت شده و سارق دستگاه دی وی آر یا NVR را نیز با خود می برد. در این شرایط است که می گوییم فضای کلود یا ابری می تواند مورد نیاز خیلی ها باشد.

2- حذف استفاده از NVR در دوربین های IP

خوشبختانه این قابلیت در فضای ابری وجود دارد که بتوان مستقیم دوربین تحت شبکه را به آن متصل کرد و ضبط در حالت دائم، زمانبندی و حتی تشخیص حرکت در این حالت امکان پذیر است. این مورد باعث می شود هزینه خرید دستگاه ضبط کننده و هارد حذف شده. و مصرف کننده قادر باشد با بودجه کمتری سیستم نظارت تصویری خود را راه اندازی کند.

3- در دسترس بودن در همه جا

بسیاری از شرکت های ارائه دهنده فضای ابری یک اپ و یک آدرس برای دسترسی به فضای خریداری شده اختصاص می دهند. تا کاربر بتواند با وارد کردن کلمه عبور و رمز خود تصاویر را بر روی تلفن همراه خود مشاهده نماید.

4- امنیت مناسب و رمزنگاری شده

معمولا فضاهای ابری از امنیت بالایی برخوردار هستند و هکرها ترجیح میدهند برای هک کردن یک مجموعه به صورت محلی حملات را انجام دهند. چرا که به این صورت راحت تر می توانند به نتیجه دلخواه خود برسند. فضای ابری نیز تضمین کرده تصاویر در محیطی امن و رمزنگاری شده ذخیره می شود. که نقطه قوتی برای این شرکت های ارائه دهنده فضای ابری برای دوربین مدار بسته در ایران می باشد.

معایب استفاده از فضای ابری کلود برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته

1- محدودیت در کیفیت ضبط تصاویر

این مورد برای بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات فضای ابری برای ذخیره تصاویر دوربین مداربسته صدق می کند. که برای ضبط تصاویر روی سرور خودشان محدودیت میگذارند. مثلا این شرکت ها تنها در دو کیفیت 360P و 720P امکان ذخیره سازی میدهد و این یعنی اگر دوربین مداربسته شما 4 مگاپیکسل تصویربرداری می کند، ذخیره در این سرورها تنها با کیفیت 1 مگاپیکسل انجام خواهد شد.

2- محدودیت در پهنای باند و سرعت اینترنت

حتی اگر در آینده امکان ذخیره سازی با کیفیت های بالا یا بالا بردن کیفیت تصویر دوربین مداربسته امکان پذیر باشد می بایست از اینترنت بسیار قوی در زمان آپلود بهره ببریم. که حداقل در حال حاضر چنین امکانی از طرف هیچ کدام از سرویس دهندگان اینترنت وجود ندارد.

3- هزینه خرید سرویس فضای ابری برای ذخیره تصاویر دوربین مدار بسته

برای راه اندازی سرویس فضای ابری برای ذخیره تصاویر دوربین مداربسته حتما نیاز به یک آی پی ثابت است. که خرید آن یک هزینه نه چندان زیاد دارد و مهمتر از آن حق اشتراک ماهانه فضای ابری نیز با توجه به روزهایی که مورد نیاز است باید خریداری شود. این نکته را باید بدانید که بسیاری از شرکتهای ارائه دهنده فضای کلود قرارداده ماهانه منعقد کرده. ولی ضبط تصاویر محدودتر از یک ماه است مثلا ضبط تصاویر برای 3، 5، 7 و حداکثر 14 روز متوالی انجام می پذیرد. و مصرف کننده به همین میزان از آخرین روز به قبل ذخیره تصویر خواهد داشت.

4- مصرف دائمی از اینترنت و لزوم خرید بسته های پر حجم

برای انتقال تصاویر دوربین مداربسته به موبایل یا به سرور نیاز به اینترنت است و دستگاه همواره در حال انتقال تصاویر به سرور می باشد. پس باید برای راه اندازی این سیستم یک خط اینترنت اختصاصی و پرسرعت تهیه کرد و هزینه شارژ ماهانه خرید بسته اینترنت را نیز در نظر گرفت.

خوشبختانه به علت قرارگیری سرور ها در ایران هزینه خرید اینترنت به صورت نیم بها محاسبه میشود. در هر صورت اقدام این شرکت ها با راه اندازی فضای ابری برای ذخیره سازی تصاویر دوربین مدار بسته در ایران یک گام بسیار مثبت است. که هر مقدار هزینه هم داشته باشد برای بسیاری یک ضرورت است. که می بایست از آن استفاده کنند و در صورت رخ دادن یک اتفاق حساس آنجاست که این هزینه ها اصلا دیده نشده و تصاویر ضبط شده در کلود نقش حیاتی خود را نمایان می کند.

ضبط تصاویر دوربین مداربسته در فضای ابری

آیا امکان ذخیره تصاویر با وضوح بالا در سرور ابری وجود دارد؟

همانطور که می دانیم، ذخیره تصاویر با وضوح بالا نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتری دارد. بنابراین باید فضای ابری بیشتری برای ذخیره تصاویر با وضوح بالا فراهم شود.

1.25 مگابیت بر ثانیه در هر دوربین (20 مگابیت بر ثانیه / 16 دوربین) می تواند برای آپلود تصاویر از طریق اینترنت برای ضبط ابری استفاده شود. DVR برای ضبط ویدیوی با کیفیت بالا از 16 دوربین با وضوح 1080p و 15 FPS با استفاده از کدک قدیمی H.264 استفاده می شود. هنگام پخش ویدیو از طریق اینترنت، وضوح و نرخ فریم کاهش می یابد.

در این روش هیچ مشکلی با ضبط محلی وجود ندارد. زیرا روی استفاده از پهنای باند در دوربین مدار بسته تأثیر نمی گذارد. و دوربین ها مستقیماً به DVR متصل می شوند و تنها چیزی که نیاز دارید یک دیسک خوب با فضای کافی برای ذخیره تصاویر با کیفیت بالا است. تنها با سرعت 1.25 مگابیت بر ثانیه در هر دوربین، امکان ارسال تصاویر با کیفیتی مشابه با ضبط محلی (30 فریم در ثانیه @ 1080) وجود ندارد. حداقل سرعت 2.5 مگابیت در ثانیه برای تصاویر با کیفیت بالا مورد نیاز است. بنابراین در این مورد باید کیفیت تصویر برای ضبط ابری کاهش یابد، تنظیمات DVR را می توان روی وضوح 720p در 10 فریم بر ثانیه تنظیم کرد.

هزینه ضبط تصاویر دوربین مداربسته در فضای ابری چقدر است؟

هزینه کلی پروژه ذخیره سازی تصاویر دوربین مدار بسته با ضبط ابری به قرارداد ضبط ابری و همچنین هزینه نصب لینک اینترنت و دوربین شبکه یا دستگاه DVR بستگی دارد. همچنین تمامی این خدمات بستگی به شرایط شرکت ارائه دهنده خدمات فضای ابری بستگی دارد.

فضای ذخیره سازی ابری ممکن است گران باشد، اما قطعا فضای بیشتری در اختیار شما قرار می دهد. اگر می خواهید نظارت کاملی بر ملک خود داشته باشید، بهتر است از فضای ذخیره سازی ابری برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته استفاده کنید. زیرا خدمات ذخیره سازی آن محدودیتی ندارد، البته تا زمانی که بتوانید هزینه آن را پرداخت کنید. ذخیره سازی ابری برای دوربین های مداربسته در دنیا بسیار محبوب است و بسیاری از تولیدکنندگان دوربین های مداربسته این سرویس را ارائه می دهند. اما در ایران اینگونه نیست و همچنان بسیاری از افراد ترجیح می دهند بر روی دستگاه های DVR و NVR ضبط کنند.

DVR با ضبط و ذخیره سازی در فضای ابری

معمولا DVR (ضبط کننده ویدئوی دیجیتال) برای ضبط دوربین های شبکه محلی استفاده می شود. اما شما همچنین می توانید تصاویر را برای ضبط و مشاهده از راه دور به اینترنت ارسال کنید. در مقایسه با دوربین های تحت شبکه، دستگاه های DVR زمان ضبط بالاتری دارند. زیرا از یک هارد دیسک داخلی (HD) استفاده می کند، که ظرفیت بیشتری نسبت به کارت حافظه استاندارد دارد. دستگاه‌های DVR معمولاً برای ضبط فیلم محلی به مدت 30 روز استفاده می‌شوند. مدت زمان ذخیره سازی و ضبط تصویر در فضای ابری 30 روز است. اگر بودجه چنین پروژه ای و توانایی عکسبرداری اضافی را دارید، وضعیت موجود ایده آل است.

اما همیشه یک نکته مهم را به خاطر داشته باشید: ضبط ویدیوی محلی (DVR) باید با کیفیت بالا باشد، در حالی که ضبط ابری کیفیت تصویر پایینی دارد. از آنجایی که تمام ترافیک باید از طریق اینترنت ارسال شود، گاهی اوقات امکان ثبت تصاویر با وضوح بالا وجود ندارد.

نتیجه گیری نهایی

در این مقاله در رابطه با موضوع ذخیره سازی و ضبط تصاویر دوربین مداربسته در فضای ابری صبحت کردیم. بنابراین، درک بهتری از نحوه عملکرد دوربین مدار بسته در فضای ابری خواهید داشت. و می توانید هنگام استفاده از سرویس ذخیره سازی ابری آنلاین دوربین IP، انتخاب های بهتری داشته باشید. ما استفاده از خدمات فضای ابری را فقط به این دلیل توصیه می کنیم که این شرکت راه حل های ذخیره سازی ابری دوربین IP ایمن و مقرون به صرفه را ارائه می دهد. اما می توانید قبل از تصمیم گیری نهایی گزینه های دیگر را بررسی کنید.

منبع

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net