• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
طراحی اتاق سرور استاندارد و نکات مهم و طلایی که باید بدانید!

طراحی اتاق سرور استاندارد نیازمند دانش و فناوری بروزی می‌باشد که تنها یک شرکت طراحی اتاق سرور به اصول طراحی و پیاده سازی آشنا می باشد، زیرا اتاق سرور یک بخش مهم برای بسیاری از سازمان ها و ادارات است که برای قرار دادن سرورهای رایانه و سایر تجهیزات زیرساخت شبکه ایجاد شده است. یک اتاق سرور خوب محیطی را فراهم می کند که تجهیزات رایانه و سرور می توانند با خیال راحت در یک فضا کار کنند تا شبکه و سایر فعالیتها آسان تر، امن تر و موثرتر شود. درک نحوه تنظیم و پیکربندی مناسب اتاق سرور به ایجاد فضای مناسب بمنظور نگهداری تجهیزات شبکه بسیار مهم است. پس بیایید نگاهی به طراحی اتاق سرور داشته باشیم.

استاندارد های طراحی اتاق سرور

در جوامع فناوری اطلاعات، اکثر افراد اتاق سرور را یک منطقه نسبتاً کوچک با جایی از چند ده تا چند صد فوت مربع می دانند. هنگامی که یک اتاق به طور قابل توجهی بزرگتر از آن شود و تجهیزات رایانه و سرور را در خود جای دهد، می تواند به یک مرکز داده تبدیل شود. اما از نظر فنی، اتاق سرور می تواند تقریباً در هر اندازه باشد.
اتاقهای سرور همچنین می توانند تقریباً به هر شکل باشند. در بسیاری از موارد، اتاق سرور به احتمال زیاد به منظور دیگری مانند محل ذخیره سازی، چاپخانه یا فضای اداری عمل می کند، دلیل اهمیت در نظر گرفت فضای مناسب و کافی برای سرور و تجهیزات شبکه این امر است که می تواند مدیریت محیط را مختل کند، مثلا بر جریان هوا و سرمایش تأثیر بگذارد.

طراحی اتاق سرور خوب

اصول طراحی اتاق سرور استاندارد

هنگامی که مشاغل کوچک در حال رشد هستند و نیاز به سرورهای رایانه ای و تجهیزات زیرساخت شبکه ای دیگر دارند، منطقی است که فضای خاصی را برای قرار دادن تجهیزات شبکه ای و سرورها تعیین کند. در بیشتر موارد، کمدهای کامپیوتر یک مکان کوچک، موقتی و خارج از راه است که واقعاً قادر خواهد بود مقدار کمی تجهیزات را در خود جای دهد. البته نگهداری صحیح تجهیزات رایانه هدف اصلی طراحی “کمدهای کامپیوتر” نیست!
هنگامی که یک شرکت، اداره، سازمان، قصد دارد فضایی برای طراحی اتاق سرور استاندارد اختصاص دهد، باید موارد خاصی را تنظیم کند. با طراحی خاص اتاق سرور، می توانید از مشکلاتی که در اتاق سرور جدید ایجاد می شود جلوگیری کنید.
رعایت اصول طراحی اتاق سرور استاندارد باعث می شود تا تجهیزات فنی و شبکه های کامپیوتری بتوانند به درستی کار کنند:

 کنترل دقیق محیط اتاق سرور

استفاده از سیستم های کنترل محیطی که دارای حسگرهایی باشد که دما و رطوبت اتاق سرور را اندازه گیری کند و همچنین باید بتواند کل اتاق و تجهیزات مربوط به شیکه را در سطوح مختلف تحت پوشش قرار دهد.

برنامه ریزی جریان هوا در اتاق سرور

سرورها و سایر تجهیزات کامپیوتری گرمای زیادی تولید می کنند. یک روند جریان خوب هوا به جلوگیری از “نقاط داغ” به محافظت از دستگاه ها و تجهیزات کامپیوتری در سازمانها و ادارات کمک می کند و گرمای منطقه را از بین می برد تا آسیبی به سرور ها نرسند.

سیستم اطفاء حریق در اتاق سرور

در صورت بروز آتش سوزی، مطمئنن قصد ندارید اتاق سرور را با آب خاموش کنید. آب می تواند به تمام تجهیزات و زیر ساخت های شبکه شما آسیب برساند و فاجعه بزرگی را در پی داشته باشد. گزینه های بسیار زیادی برای این نوع سیستم ها وجود دارد که شامل سیستم های Inergen، سیستم های Novec و سیستم های FM-200 می شود. همه اینها برای اطفاء حریق و ایمن نگه داشتن تجهیزات پسیو شبکه و سرور های رایانه ای طراحی شده اند.

راه حل های مدیریت کابل تجهیزات زیر ساخت شبکه ای سرورها

طراحی اتاق های سرور می توانند با مایل ها کابل به پایان برسند. طراحی اتاق سرور خوب باید به گونه ای باشد که کابل ها بتوانند به درستی از طریق سقف یا زیر کف عبور کنند.

منابع انرژی اضافی و کافی در اتاق سرور

داشتن منابع انرژی اضافی و کافی نه تنها برای اطمینان از روشن بودن تجهیزات سرور و شبکه در همه زمان ها مهم است، بلکه برای جلوگیری از آسیب نوسانات برق به تجهیزات شبکه و سرور بسیار مهم است.

امنیت فیزیکی سرور و تجهیزات شبکه ای

اتاق های سرور هزاران یا حتی میلیون ها دلار تجهیزات را در خود جای داده است. علاوه بر این، داده های زیر ساخت شبکه ای بسیار مهمی در این اتاق ها می تواند ارزشمند باشد. داشتن امنیت فیزیکی لازم برای حفظ امنیت سرورها و تجهیزات شبکه ای ضروری است.

مکان DMARK

اتاقهای سرور به طور معمول دارای چندین مدار داده هستند که اغلب از چندین شرکت تلفن مختلف استفاده می شود. داشتن یک مکان (نقطه DMARK) که در آن مسئولیت شرکت تلفن خاتمه یافته و به تجارت منتقل می شود، مهم است.

چه تجهیزاتی در طراحی اتاق سرور استاندارد قرار می گیرد؟

هنگامی که یک اتاق سرور از نظر فیزیکی آماده است، زمان شروع نصب تجهیزات شبکه واقعی است. البته، هر اتاق سرور بر اساس نیازهای شرکتی که در حال راه اندازی آن است، چیزهای متفاوتی در خود جای داده است. موارد زیر از نگاه شرکت طراحی اتاق سرور ایمن شبکه هوشمند از جمله موارد مختلفی است که امروزه در اکثر اتاق های سرور پیدا می کنید:

قفسه های سرور

قفسه های سرور در یک اتاق سرور نصب می شوند و برای نگهداری تجهیزات فیزیکی سرور مورد استفاده قرار می گیرند. این قفسه ها محافظت فیزیکی، کنترل بهتر دما و مزایای دیگر را برای تجهیزات شبکه و سرور شما ارائه می دهد.

سرور کامپیوتر

البته، این اتاق قرار است سرورها را در خود جای دهد. اینها می توانند سرورهای مستقل، سرورهای تیغه ای یا حتی تجهیزات سرورهای مجازی باشند. قرار دادن همه آنها به درستی برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها بسیار مهم است.

روترها و سوئیچ ها

روترها، سوئیچ ها و سایر تجهیزات شبکه برای ارسال، دریافت و مسیریابی داده هایی که از اتاق سرور وارد و خارج می شوند ضروری هستند.

کابل کشی تجهیزات شبکه

اتاقهای سرور اغلب دارای چندین نوع کابل کشی از جمله کابل CAT-5 و فیبر نوری یا کابل شبکه هستند.

تجهیزات مدیریت کابل در اتاق سرور

از قفل سرور شروع کنید و در کل مسیری که کابل ها جریان دارند، مهم است که کابل ها را در جای خود محکم کنید. تجهیزات مدیریت کابل شامل زیپ، چشمان نصب شده و موارد دیگر برای هدایت و محافظت از کابل ها است.

طراحی و پیاده سازی اتاق سرور

طراحی و پیاده سازی اتاق سرور برای کار در ادارات، سازمانها، مدارس، شرکت ها و … به عنوان اتاق ایمن یک کار مهم است. با این حال، اگر به درستی انجام شود، به کسب و کار شما یک مکان متمرکز می دهد تا طیف وسیعی از تجهیزات شبکه ای، سرورها و کامپیوترهای خود را ایمن نگه دارد. همچنین مدیریت تجهیزات فیزیکی رایانه و نرم افزار مورد استفاده برای تقویت کسب و کار شما را آسان تر می کند.

بسیاری از شرکت‌ها، مناطق آموزشی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها به اتاق‌های سرور نیاز دارند تا برنامه‌های کاربردی فناوری اطلاعات (IT) حیاتی خود را پشتیبانی سرور کنند. ما در ایمن شبکه هوشمند در طراحی و پیاده سازی اتاق سرور تخصص داریم.

در ادامه بخوانید: ۵ مشکل رایج اتاق سرور و راه حل های مقابله با این مشکلات

شرکت طراحی اتاق سرور

شرکت طراحی اتاق سرور ایمن شبکه نیازهای شما را تجزیه و تحلیل خواهند کرد و کارآمدترین، قابل اعتمادترین و مقرون به صرفه ترین اتاق سرور را برای پاسخگویی به نیازهای سازمان شما توصیه می کنند. با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها و سخفت افزار های روز دنیا همچون سرور های hp اطمینان خاطر خواهید داشت که زیرساخت فناوری اطلاعات شما پیشرفته است. نگهداری مداوم اتاق سرور یک برنامه کلیدی است که اتاق سرور شما را به پایدار نگه میدارد و می تواند از سرمایه گذاری شما محافظت کند.

منابع:

https://www.dvlnet.com/products/serverroomdesigns

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net