• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
4 تفاوت فیبر نوری با کابل شبکه * مقایسه

اگر تفاوت فیبر نوری با کابل شبکه را نمی دانید، ممکن است تعاریف درستی در ذهن خود نداشته باشید. بنابراین، به نظر ما، بهتر است ابتدا تعریف صحیح کابل شبکه و ویژگی های کابل فیبر نوری را بدانیم. در این گزارش از سایت ایمن شبکه هوشمند به مقایسه فیبر نوری و کابل شبکه خواهیم پرداخت.

کابل شبکه چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

وقتی در مورد کابل شبکه صحبت می کنیم به معنای کابلی است که برای ایجاد یک شبکه محلی استفاده می شود. بنابراین، هنگام بررسی کابل های شبکه، کابل های مسی باید در نظر گرفته شود و منظور از شبک محلی نیز همان LAN است. بنابراین تعجب نکنید اگر از عبارت کابل LAN در جایی به جای کابل شبکه استفاده شود. یک کابل شبکه از 4 جفت سیم تشکیل شده است که به راحتی با چشم قابل مشاهده است، دو جفت برای ارسال داده و دو جفت برای دریافت داده. سیگنال های الکترونیکی برای انتقال دقیق داده ها در کابل های شبکه استفاده می شود.

در مقایسه تفاوت فیبر نوری با کابل شبکه اگر تصور کنید کابل شبکه سرعت کمتری نسبت به کابل فیبر نوری دارد، امروزه درست نیست. این موضوع مربوط به سری قدیمی و اولیه کابل های شبکه خاص بود. به طور کلی، کابل CAT 5e و کابل CAT6 دو کابل شبکه معروف هستند که سرعت انتقال بالایی را از پیش تعیین کرده اند.

در جهان امروز سرعت انتقال حرف اول را می زند. و کابل های شبکه ویژه می توانند سرعت های بالای 100 مگابیت در ثانیه را در برخی مدل ها و تا 1000 مگابیت در ثانیه را در برخی مدل ها هنگام انتقال داده از یک سیستم به سیستم دیگر پوشش دهند. این به معنی شبکه کردن دو سیستم است و در این حالت کابل شبکه مخصوص مورد نیاز است.

مطلب پیشنهادی: مزایای استفاده از روتر میکروتیک در شبکه

کابل فیبر نوری چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

در مورد کابل شبکه صحبت کردیم و ساختار، کاربردها و ویژگی های آن را تا حدودی درک کردیم. وضعیت کابل فیبر نوری متفاوت است. در واقع، ایده ای جدید و بدیع در تولید این سبک از کابل وجود داشت. برای مقایسه فیبر نوری با کابل شبکه باید بگوییم که این کابل ها به جای برق از نور برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند. همانطور که متوجه شده اید، مهم ترین تفاوت کابل شبکه و کابل فیبر نوری این است که کابل فیبر نوری به جای برق از نور استفاده می کند.

اگر به ظاهر کابل فیبر نوری نگاه کنیم، دقیقاً شبیه فیبرهای شیشه ای است که وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده دارند. این انتقال توسط این سیم ها و نور انجام می شود. البته نخ ها به قدری ظریف هستند که می توانند از موهای انسان نازک تر باشند.

فیبر نوری قیمت متفاوتی نسبت به کابل شبکه دارد و به صورت چند حالته و تک حالته عرضه می شود. کابل فیبر نوری تک حالته از نور لیزر برای انتقال اطلاعات استفاده می کند و شرایط عملکرد آن با مدل چند حالته متفاوت است. و البته برخلاف تصور همه ما، مدل تک حالته قیمت بالاتری نسبت به مدل های دیگر دارد.

همچنین بخوانید: بهترین کابل شبکه موجود در بازار برای اینترنت

بررسی تفاوت های فیبر نوری با کابل شبکه

اکنون که در مورد تعریف هر کدام از این کابل ها صحبت کردیم، زمان آن رسیده است. که تفاوت های این دو کابل را از چندین نقطه بررسی کنیم تا بهتر متوجه شویم که چه هستند:

1. مقایسه فیبر نوری با کابل شبکه از نظر مقاومت در برابر تداخل الکتریکی

به طور کلی هر چیزی که با نور و جریان سروکار دارد در تداخل کابل کشی شبکه دخالت دارد. یکی از مواردی که در این میان بسیار بحث برانگیز است، ارزیابی آسیب پذیری کابل های شبکه و کابل های فیبر نوری است. حتما برای شما هم پیش آمده است که تداخلی از یک منبع خارجی را در مدار مشاهده کنید که طبیعتا آسیب زیادی به همراه دارد و باید فکری به حال آن کرد.

البته در زبان ساده تر، منظور از نویز یا تداخل، یک سری صداهای الکترومغناطیسی است که اگر به موقع تشخیص داده نشود، امکان آسیب و خطرات زیادی خواهد داشت. مزیت کابل های فیبر نوری نسبت به کابل های شبکه اختصاصی این است که در معرض نویز یا تداخل یکسانی قرار نمی گیرند.

در واقع در کابل فیبر نوری از طریق جریان الکتریکی تبادل اطلاعاتی وجود ندارد و در صورت عدم وجود جریان الکتریکی هیچ گونه تداخل و نویز الکتریکی نیز وجود نخواهد داشت. به طور کلی در مقایسه فیبر نوری و کابل شبکه، کابل فیبر نوری برای مناطقی که برق با ولتاژ بالا وجود دارد یا خطر رعد و برق وجود دارد، انتخاب خوبی در نظر گرفته می شود.

تفاوت فیبر نوری با کابل شبکه

2. تفاوت پهنای باند در کابل شبکه و فیبر نوری

همیشه یک نکته جالب را در نظر داشته باشید که وقتی صحبت از پهنای باند به میان می آید باید به فکر لوله آب باشید که هر چه قطر آن بیشتر باشد ظرفیت انتقال آب بیشتر می شود. یعنی با پهنای باند بیشتر اطلاعات بیشتری در زمان منتقل می شود. پهنای باند کابل فیبر نوری بیشتر از کابل شبکه است.

3. مقایسه سرعت فیبر نوری و کابل شبکه

در بررسی تفاوت فیبر نوری با کابل شبکه در حالت عادی سرعت کابل شبکه کمتر از فیبر نوری است، اما برخی از سبک های خاص کابل شبکه سرعت فوق العاده ای از خود نشان داده اند. به عنوان مثال کابل CAT6 می تواند سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را پوشش دهد و به دلیل سرعت بالای آن می توان مدت های طولانی از آن استفاده کرد. این کابل یک انتخاب بسیار خوب و هوشمند در نظر گرفته می شود، بنابراین این ایده را فراموش کنید که سرعت کابل شبکه همیشه کمتر از فیبر نوری است، زیرا شرایط بسته به نوع کابل متفاوت است.

4. بررسی تفاوت قیمت فیبر نوری با کابل شبکه

در همه موارد کنترل هزینه و تعرفه کابل کشی شبکه مهم است. تا آنجا که به مقایسه فیبر نوری با کابل شبکه مربوط می شود، به موضوع هزینه ها رسیده ایم. و نتایج جالبی به دست آورده ایم. به عنوان مثال، اگر می خواهید در یک دفتر با اندازه متوسط ​​اقدام به نصب و راه اندازی شبکه کنید، کابل های شبکه قطعا گزینه گران قیمتی هستند. اما وقتی مسافت های طولانی در نظر گرفته می شود، شرایط فرق می کند و باید از کابل های فیبر نوری استفاده کرد.

اگر به خاطر داشته باشید در ابتدای مطلب گفتیم که کابل شبکه مسی است و قیمت بسیار بالایی دارد. بنابراین اگر فضای زیاد و مسافت زیاد را در نظر بگیرید استفاده از کابل شبکه توجیه اقتصادی ندارد. البته منظور ما ارزان بودن کابل های فیبر نوری نیست. هنگام استفاده از کابل های این مدل، مجموعه ای از تجهیزات اضافی مورد نیاز است و البته تجهیزات باید کاملاً مطابق با شرایط پروژه برای استفاده از آن باشد. به عنوان مثال، کارت شبکه اترنت مورد نیاز است و این مورد نیز در هزینه ها و مقایسه فیبر نوری با کابل شبکه نقش دارد.

نتیجه گیری پایانی

یک بررسی کلی در تفاوت فیبر نوری با کابل شبکه نشان داد که کابل فیبر نوری قابل قبول تر از کابل شبکه است، اما نه برای پروژه های کوچک. با این حال، در خانه ها یا ادارات کوچک، کابل کشی ساخت یافته شبکه حرف اول را می زند. یکی از موضوعاتی که در پایان این مقاله باید به آن بپردازیم میزان مصرف برق این دو کابل است. فیبر نوری نسبت به کابل شبکه انرژی کمتری مصرف می کند و امکان تبادل اطلاعات مناسب در فواصل طولانی را فراهم می کند و در نهایت اتلاف انرژی مشاهده نمی شود.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net