• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
گره در شبکه چیست؟ انواع نود شبکه [ node ]

اگر نمی دانید انواع نود شبکه یا گره در شبکه چیست، به سایت درستی آمده اید. در این مقاله از ایمن شبکه هوشمند به شما خواهیم گفت که گره شبکه چیست. node شبکه، هر وسیله فیزیکی است که قادر به ارسال و دریافت اطلاعات باشد و رایج ترین node در شبکه، کامپیوتر کاربر است. اما در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که چه نوع نودهایی در شبکه وجود دارد و گره ها چه کاری انجام می دهند؟

ساده ترین تعریف برای این موضوع این است که یک نقطه اتصال در شبکه است. این نقطه اتصال می تواند یک نقطه توزیع پیام باشد که داده ها را توزیع و دریافت می کند. اما این تنها چیزی نیست که باید در مورد گره ها در شبکه بدانید. پس این مقاله را بخوانید تا دقیقا بدانید گره در شبکه چیست؟ با انواع نود شبکه و هر چیزی که به آن مربوط می شود آشنا شوید.

نود یا گره در شبکه چیست؟

همانطور که در بخش اول ذکر شد، تمام دستگاه های فیزیکی موجود در یک شبکه کامپیوتری گره نامیده می شوند. اما چرا به این دستگاه ها node می گویند؟ گره های شبکه بسته به ماهیت خود وظایف مختلفی را انجام می دهند، برخی از آن ها فقط گیرنده یا فرستنده یا هم فرستنده و هم گیرنده هستند.

شبکه داده ای را در نظر بگیرید که در آن چندین دستگاه متصل هستند. هر یک از این دستگاه ها که می توانند به شبکه دسترسی داشته باشند، یک گره در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال، پشیبانی و نگهداری شبکه در خانه را در نظر بگیرید که در آن همه دستگاه های هوشمند به طور فیزیکی به یکدیگر متصل هستند و می توانند اطلاعات ارسال و دریافت کنند. مهمترین چیز در مورد معنای گره در شبکه این است که این مورد دستگاهی است که در شبکه کار می کند و عملیات مدیریت شبکه را به انجام می رساند. دستگاهی که به شبکه متصل است اما فعال نیست، نود شبکه به حساب نمی آید.

مطلب پیشنهادی: سوئیچ PoE برای دوربین های IP چگونه هزینه های نصب را کاهش دهیم؟

node ها در یک شبکه نیاز به تولید اطلاعات، دریافت اطلاعات از گره های دیگر، برقراری ارتباط بین گره های دیگر و ذخیره یا انتقال اطلاعات به سایر node های شبکه دارند. به عنوان مثال به یک اسکنر فکر کنید. این اسکنر ابتدا تصویر را اسکن می کند. سپس آن را از طریق شبکه به کامپیوتر درخواست کننده ارسال می کند. ولی در عمل، اسکنر تصویر را اسکن می کند و آن را به روتر شبکه ارسال می کند و این روتر است که داده های دریافتی را سازماندهی می کند و تصمیم می گیرد که کدام گره یا کامپیوتر این فایل را دریافت کند. این نحوه تعامل گره های شبکه با یکدیگر است.

گره در شبکه چیست

انواع نود شبکه یا گره در شبکه چیست؟

انواع مختلفی از دستگاه ها در شبکه وجود دارد که عبارتند از:

  1. مودم
  2. هاب
  3. سوئیچ
  4. سرورهای شبکه
  5. پل یا بریج
  6. پرینتر

به عنوان مثال، شبکه ای متشکل از پنج کامپیوتر متصل به شبکه با یک چاپگر، یک مودم و یک سرور، مجموعا شامل هشت گره مختلف می شود. حالا اگر وسیله خاص دیگری هم به این مجموعه اضافه کنیم، به این مقدار اضافه می شود و نود حساب می شود.

چگونه یک گره در شبکه شناسایی می شود؟

انواع مختلفی از شبکه های کامپیوتری مانند شبکه محلی (LAN)، شبکه گسترده (WAN) یا شبکه شخصی وجود دارد. هر یک از این شبکه ها از دستگاه ها یا گره های مختلفی مانند سوئیچ ها، رایانه ها، سرورها، روتر یا مودم ها تشکیل شده است. این دستگاه ها در یک شبکه کار می کنند و برای شناسایی باید یک آدرس MAC منحصر به فرد داشته باشند.
هر گره ای که بخواهد اطلاعاتی را به گره دیگری ارسال کند، آدرس MAC گیرنده را در بسته اطلاعاتی قرار می دهد. روترها باید آدرس MAC را بررسی کرده و بسته را فوروارد کنند.

همچنین بخوانید: توپولوژی شبکه چیست

انواع Node در شبکه چگونه کار می کند؟

همانطور که در مقدمه گفته شد، گره ها یا نود شبکه قسمت های فیزیکی هستند که شبکه را تشکیل می دهند. آن ها معمولا شامل دستگاه هایی هستند که اطلاعات را دریافت و ارسال می کنند، اما همچنین می توانند داده ها را دریافت و ذخیره کنند، اطلاعات را به جای دیگری ارسال کنند یا داده ایجاد و ارسال کنند.

به عنوان مثال، گره های کامپیوتری می توانند فایل ها را به صورت آنلاین ذخیره کنند یا پیام های ایمیل ارسال کنند، فیلم ها را آپلود کنند و فایل های دیگر را دانلود کنند. یک پرینتر شبکه می تواند درخواست های چاپ را از سایر دستگاه ها و اجزای شبکه های کامپیوتری دریافت کند و اسکنر می تواند تصاویر را به رایانه منتقل کند. روتر تصمیم می گیرد که چه داده هایی را به دستگاه های درخواست کننده ارسال کند و... .

از طریق مثال های زیر با گره ها بیشتر آشنا خواهید شد.

  • گره چاپگر : چاپگر فقط یک گیرنده است و می تواند دستورات ارسال شده به آن را اجرا کند.
  • نود اسکنر : این دستگاه داده ها را به سیستم های کامپیوتری ارسال می کنند.
  • node کامپیوتر : دسته بندی اطلاعات، ذخیره سازی، ارسال و دریافت داده ها از وظایف این دستگاه است.

هر نود یا گره در شبکه باید آدرسی داشته باشد که نشان دهنده هویت آن دستگاه باشد. این آدرس ها، آدرس های مک و نوع دیگری از آدرس IP نامیده می شوند. با این آدرس ها، گره های مختلف در یک شبکه بزرگ یا کوچک می توانند با یک دیگر ارتباط برقرار کنند. در صورت اجرای درست هویت هر ارتباط، امنیت شبکه برقرار می گردد.

انواع نود شبکه

اصطلاح نود در بلاک چین چیست؟

توجه به این نکته شگفت آور است که این مفهوم در بلاک چین نیز معنا دارد و همچنان به دنیای اصلی اینترنت مرتبط است. گره های مرتبط با بلاک چین را نیز می توان کلاینت هایی در نظر گرفت که عملکرد کیف پول دیجیتال را ارائه می کنند.

به زبان ساده، هر سیستم یا کامپیوتری که به شبکه بلاک چین متصل است، یک گره در دنیای بلاک چین است. در تعریفی دیگر می توان گفت که کامپیوتری که برنامه شبکه را اجرا می کند، زنجیره بلوکی یا نرم افزارهای شبکه را مسدود کرده و سایر کامپیوترهای مشابه را در یک شبکه بزرگ اینترنتی به هم متصل می کند. هر چه تعداد این کامپیوترها بیشتر باشد، برنامه های بلاک چین قدرتمند می شوند و مقیاس پذیری بالاتری پیدا می کنند.

گره در سیستم مخابراتی شبکه چیست؟

همانطور که می دانید در سیستم مخابراتی بسیاری از دستگاه ها با اتصالات فیزیکی به یکدیگر متصل می شوند. اطلاعات رد و بدل شده بین این دستگاه ها تصاویر، صداها و ... می باشد. یک مثال ساده برای درک بهتر یک نود مخابراتی زیرساخت یا سیستم تلفن آن است. در یک شبکه تلفنی، به هر تلفن یا زیرساخت هر نوع وسیله ای که استفاده می شود، گره شبکه می گویند.

مطلب پیشنهادی: تجهیزات اکتیو شبکه

نود اینترنت در شبکه Internet Network Node

در شبکه های اینترنتی، هاست ها گره های فیزیکی شبکه node networking هستند که با آدرس های IP شناسایی می شوند. هر کامپیوتر دارای یک آدرس IP و آدرس مک منحصر به فرد است. بنابراین، یک میزبان به عنوان یک گره در شبکه اینترنتی شناخته می شود.

برخی از دستگاه ها در سیستم شبکه مانند پل ها یا سوئیچ ها وجود دارند که آدرس IP ندارند، بلکه دارای آدرس مک هستند. بنابراین، چنین دستگاه هایی به عنوان گره های LAN در نظر گرفته می شوند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net