• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
آشنایی با توپولوژی درختی در شبکه های کامپیوتری

توپولوژی درختی در شبکه های کامپیوتری یکی از به روزترین سیستم های شبکه است که با قابلیت های ویژه ای در دسترس کارفرمایان قرار می گیرد. در این تکنولوژی از یک دستگاه مرکزی استفاده شده که کلیه دستگاه ها به آن متصل می شوند. به همین خاطر نیز راه اندازی آن در سیستم شبکه های امروزی با استقبال بالایی رو به رو شده است. سلسله مراتب به کار رفته در توپولوژی مدل درختی حداقل سه سطح مختلف دارد که هر یک بر میزان کیفیت و کارایی شبکه مورد نظر می افزاید. در این توپولوژی همه دستگاه ها مانند شاخه های یک درخت به هم متصل خواهند شد.

معرفی توپولوژی درختی

توپولوژی درختی در شبکه های کامپیوتری با مقیاس پذیری بالا و انعطاف قابل توجهی طراحی شده و در سیستم شبکه های امروزی به کار برده می شود. این مدل توپولوژی شبکه در سیستم شبکه های امروزی به سهولت مورد استفاده قرار می گیرند و ساختار ساده ای دارند. در مسیر این توپولوژی ها تنها از چند گره استفاده شده است. در این سیستم از دو نوع توپولوژی استار و باس به صورت همزمان استفاده می شود. در ساختار این توپولوژی از ترکیب این سیستم ها در کنار هم استفاده می شود که کارایی شبکه را به شدت ارتقا می دهند.

برای درک مفهوم توپولوژی درختی باید با توپولوژی های باس و استار به خوبی آشنایی داشته باشید. در این سیستم برای اتصال شبکه های ستاره ای از شبکه های خطی باس استفاده می شود که ساختار توپولوژی درختی را تکمیل می کنند. در این سیستم یک کابل به عنوان کابل اصلی به کار می رود که مشابه با ریشه درخت است.

مزایا توپولوژی درختی

دلیل نامگذاری

توپولوژی درختی در شبکه های کامپیوتری با ساختار طراحی ویژه ای شناخته می شود. این توپولوژی شامل تک تک اجزای یک درخت واقعی است! هر یک از اجزای شبکه مشابه با شاخه های درخت به ریشه اصلی و مرکزی آن متصل می شوند. شبکه های ستاره ای در این سیستم در واقع مشابه با شاخه های یک درخت به شاخه اصلی یعنی کابل اصلی سیستم متصل می شوند و این توپولوژی شبکه را کامل خواهند کرد. به همین خاطر این سیستم را در شبکه های امروزی به نام درختی می شناسند.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با توپولوژی بی سیم در شبکه های کامپیوتری

ویژگی های شاخص این توپولوژی

توپولوژی درختی با ویژگی ها و مشخصات مهمی شناخته می شود. برخی از این ویژگی های مهم را در زیر مشاهده می کنید:

  1. در این توپولوژی نیز مشابه با سایر سیستم ها از گره هایی استفاده شده است. در صورتی که گره ها به صورت گروهی در سیستم شبکه سازماندهی شوند، ساختار شبکه مورد نظر ایده آل تر خواهد بود.
  2. از این سیستم در شبکه های گسترده WAN بیشتر استفاده می شود. توپولوژی درختی در این سیستم های شبکه کارایی بیشتری خواهد داشت.
  3. انعطاف پذیری گسترده این سیستم شبکه نیز یکی از ویژگی های مهم و شاخص آن به شمار می رود.
  4. این سیستم نسبت به سایر توپولوژی های موجود مقیاس پذیری حرفه ای تری خواهد داشت.

کاربرد های این نوع از شبکه های کامپیوتری

توپولوژی درختی در شبکه های کامپیوتری کاربردهای متعددی دارد. کارایی مهم و گسترده این توپولوژی ها در ساختار شبکه های امروزی سبب افزایش میزان استفاده از آن شده است. این توپولوژی برای شبکه های بزرگ و گسترده بیشترین کارایی را دارد. در سیستم های سلسله مراتبی نیز استفاده از این سیستم توپولوژی بسیار کارایی خواهد داشت.

کاربرد توپولوژی درختی

مزایا توپولوژی درختی

توپولوژی درختی با مزایای مهمی شناخته می شود. هر یک از این مزایای نحوه استفاده و عملکرد این سیستم های شبکه ای را مشخص می کنند. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

  • تشخیص خطای ساده در این سیستم ها یک مزیت مهم و اساسی به شمار می رود و تعمیر و نگهداری از شبکه های بزرگ را ساده تر می کند.
  • مدیریت و نگهداری دستگاه های متصل به شبکه ها نیز از مهمترین ویژگی های آن است. با به کار بردن این توپولوژی دستگاه های موجود با بهترین کیفیت در سیستم شبکه عمل می کنند.
  • گسترش تعداد دستگاه ها در این سیستم ها به سهولت انجام می گیرد. به همین خاطر اگر قصد توسعه دستگاه ها را در سیستم شبکه مورد نظر دارید، حتما از توپولوژی درختی استفاده کنید.
  • در این سیستم به نسبت توپولوژی ستاره ای و خطی تعداد دستگاه های بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

در صورتی که از توپولوژی درختی در سیستم شبکه استفاده کنید کلیه این مزایای مهم و کاربردی را به دست می آورید.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با توپولوژی ترکیبی در شبکه های کامپیوتری

معایب توپولوژی درختی

در مقابل کلیه مزایایی که توپولوژی مدل درختی دارد، برخی محدودیت ها نیز همواره متوجه این سیستم هستند. این موارد برای استفاده از توپولوژی درختی باید حتما بررسی شوند. در این سیستم کابل های متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. تعدد میزان کابل های به کار رفته در شبکه یکی از محدودیت های این سیستم به شمار می رود. تعداد تجهیزات به کار رفته در این سیستم یک محدودیت اساسی است.
در صورت اضافه شدن دستگاه های اضافی به این توپولوژی نگهداری از سیستم شبکه کمی دشوار تر خواهد شد. این توپولوژِی گاها برای برخی شبکه ها پرهزینه خواهد بود. با افزایش وسعت شبکه هزینه های شما برای اداره این سیستم افزایش می یابد. در صورتی که در این سیستم یکی از دستگاه ها یا اجزای شبکه به خطر بیفتد کل بخش های موجود آسیب می بینند. به همین خاطر برای استفاده از این سیستم باید کلیه این موارد دقت داشته باشید.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با توپولوژی درختی در شبکه های کامپیوتری و ویژگی ها و مزایای مهم آن اطلاعاتی را بررسی کردیم. هزینه استفاده از این سیستم در شبکه های امروزی کمی بالا است. با این وجود قابلیت های مهم این سیستم هزینه آن را تا حد قابل توجهی توجیه می کند. توپولوژی درختی با محدودیت هایی نیز همراه است که استفاده از آن را با مشکلاتی رو به رو می کند. برای استفاده از این سیستم باید حتما این موارد مهم را در نظر داشته باشید. انتخاب یک توپولوژی استاندارد برای سیستم شبکه های امروزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net