• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
همه چیز در مورد شبکه های کامپیوتری

در دنیای امروز فناوری اطلاعات با سرعت قابل توجهی در حال رشد و پیشرفت است؛ به طوری که روزانه خبرهای زیادی در این حوزه منتشر می شود. در این زمینه، شبکه های کامپیوتری را می توان از اصلی ترین ارکان و مهمترین آنها دانست. شبکه های کامپیوتری امروزه جزئی از زندگی ما را تشکیل می دهند، از اتصال گوشی های همراه هوشمند و با استفاده از فناوری اینترنت 4G گرفته تا انجام امور کاری توسط رایانه های شخصی که با شبکه های سازمانی به یکدیگر متصل می شوند. 

اما به راستی شبکه های کامپیوتری چیست؟ چه اطلاعاتی در این خصوص دارید؟ در این مقاله سعی می کنیم تا همه چیز در مورد شبکه های کامپیوتری را بیان کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

تعریف شبکه های کامپیوتری

اگر علاقمند هستید تا همه چیز در مورد شبکه های کامپیوتری را بدانید، باید ابتدا در مورد ماهیت شبکه های کامپیوتری اطلاعاتی به دست آورید. شبکه کامپیوتری در مورد گروهی از کامپیوترها و دستگاه ها عنوان می شود که برای ارتباط با یکدیگر و اشتراک گذاری منابع، به یکدیگر متصل می شوند. حال ممکن است این منابع داده ها و یا نرم افزارهای مختلف باشد و یا دستگاه های سخت افزاری از قبیل اسکنرها و یا چاپگرها. 

برای اتصال دستگاه ها در یک شبکه کامپیوتری علاوه بر اتصال سیمی، می توان از اتصال بی سیم نیز استفاده کرد. شبکه های کامپیوتری گاهی تنها دو دستگاه را در شبکه خانگی به یکدیگر متصل می کنند و گاهی هم از این روش برای اتصال میلیون ها دستگاه در یک شبکه جهانی استفاده می گردد.

بیشتر بخوانید: شبکه کامپیوتری چیست؟

تاریخچه شبکه‌های کامپیوتری

شبکه‌های کامپیوتری از دهه 1960 میلادی ظهور کردند. در ابتدا، این شبکه‌ها به منظور بهبود اشتراک منابع محاسباتی در دانشگاه‌ها و تحقیقات علمی به کار می‌رفتند. با گذشت زمان، توسعه اینترنت و نیاز به ارتباطات جهانی، تکنولوژی شبکه‌ها به صورت چشمگیری توسعه یافت.

هدف از ایجاد شبکه کامپیوتری

دلایل مختلفی می تواند موجب ایجاد یک شبکه کامپیوتری گردد. اما در حالت کلی تمامی این اهداف به منظور راحتی بیشتر و بهبود شرایط زندگی انسان ها می باشد. در ادامه به چند مورد از اصلی ترین اهداف ایجاد شبکه کامپیوتری اشاره می کنیم:

  1. از بین بردن و حذف فاصله ها: با ایجاد شبکه می توان فاصله بین انسان ها را از بین برد. شما با اتصال شبکه های کامپیوتری می توانید در کسری از ثانیه با فرد دیگری در دورترین نقطه نسبت به موقعیت تان، در ارتباط باشید.
  2. سادگی انتقال اطلاعات و داده ها: با ایجاد شبکه، تنها با یک کلیک ساده می توانید داده ها را به هر نقطه ای ارسال کنید.
  3. اشتراک منابع: با اتصال کامپیوترها امکان به اشتراک گذاری منابع، اعم از نرم افزاری و سخت افزاری با دیگران فراهم می شود.
  4. صرفه جویی در هزینه ها: در صورت ایجاد شبکه کامپیوتری می توان از تمامی منابع به حالت اشتراکی استفاده کرد و در این میان هزینه ای برای رفت و آمد نیاز ندارید.
  5. افزایش قابلیت اطمینان: در شبکه های کامپیوتری می توان از چند نسخه همسان یک نرم افزار بر روی سیستم های رایانه ای مختلف استفاده کرد که این مساله اطمینان از نرم افزار را افزایش خواهد داد.
  6. کاهش افزونگی داده: در این حالت نسخه ای از داده ها بر روی یکی از سیستم های رایانه ای قرار می گیرد. این رایانه به عنوان سرور اصلی قلمداد شده و به این وسیله می توان مانع از هدر رفت منابع سخت افزاری شد.
  7. به روز بودن داده ها: با ایجاد شبکه کامپیوتری می توان به صورت آنی و در لحظه به سیستم های تولید داده و اطلاعات متصل و به اطلاعات به روز دسترسی یافت.

انواع شبکه های کامپیوتری از نظر وسعت

اگر بخواهید از همه چیز در مورد شبکه های کامپیوتری مطلع شوید، لازم است با انواع شبکه های کامپیوتری از نظر وسعت نیز آشنا شوید که عبارتند از:

  • شبکه محلی شخصی
  • شبکه های محلی
  • شبکه های محلی بی سیم
  • شبکه منطقه پردازشی
  • شبکه های شهری
  • شبکه های گسترده
  • شبکه های ذخیره سازی
  • شبکه های سیستمی
  • شبکه های محلی نوری غیر فعال
  • شبکه خصوصی سازمانی
  • شبکه های خصوصی مجازی

در بین تمامی شبکه های ذکر شده متداول ترین نوع، شبکه های محلی هستند. این نوع شبکه اغلب در مشاغل کوچک، خانه ها و مدارس مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که شبکه های محلی منحصر به یک محدوده جغرافیایی کوچک بوده و دستگاه های که در آن وجود دارند، می توانند به هر دو صورت بی سیم و با سیم به یکدیگر متصل شوند.

بیشتر بدانید: انواع شبکه های کامپیوتری از نظر وسعت جغرافیایی و گستردگی

انواع شبکه های کامپیوتری از نظر وسعت

انواع شبکه های کامپیوتری از نظر توپولوژی

در ادامه بحث همه چیز در مورد شبکه های کامپیوتری به تقسیم بندی آنها از نظر توپولوژی می رسیم. در حقیقت توپولوژی شبکه، در مورد چگونگی قرار گرفتن دستگاه های مختلف در شبکه سخن می گوید که این دستگاه ها می توانند رایانه ها و یا دیگر تجهیزات ارتباطی باشند. در ادامه می توان از نظر توپولوژی و ساختار شبکه ها را در گروه های زیر تقسیم بندی نمود:

  1. توپولوژی خطی 
  2. توپولوژی ستاره ای
  3. توپولوژی حلقوی
  4. توپولوژی ترکیبی 
  5. توپولوژی بی سیم
  6. توپولوژی مش
  7. توپولوژی درختی
  8. توپولوژی نقطه به نقطه

انواع شبکه های کامپیوتری به لحاظ ابعاد

دسته بندی شبکه های کامپیوتری بر اساس معیارها و استانداردهای متفاوتی می تواند انجام بگیرد که توجه به ابعاد گستردگی شبکه ها یکی از این موارد است. انواع شبکه های کامپیوتری بر اساس ابعاد عبارتند از:

  • LAN - Local Area Network
  • WAN - Wide Area Network
  • WLAN - Wireless LAN
  • SAN - Storage Area Network
  • CAN - Campuse Area Network
  • MAN - Metropolitan Area Network
  • PAN - Personal Area Network

کاربرد شبکه کامپیوتری

اگر بخواهید همه چیز در مورد شبکه های کامپیوتری را بدانید، بهتر است از کاربرد این شبکه ها نیز آگاه شوید. کاربردهای اصلی و مهمی که این شبکه ها می توانند داشته باشند عبارتند از:

  1. اشتراک گذاری داده ها در شبکه: اصلی ترین کاربرد شبکه های کامپیوتری، اشتراک گذاری نرم افزارها، داده ها و فایل های مختلف می باشد. در این حالت شما به سادگی می توانید اپلیکیشن ها، پوشه ها و اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و ارتباط خود را به صورت آنلاین با آنها برقرار کنید.
  2. اشتراک گذاری سخت افزارها: با استفاده از شبکه های کامپیوتری امکان به اشتراک گذاری منابع سخت افزاری و یا لوازم جانبی وجود دارد. برای مثال در یک سازمان با ایجاد شبکه می توان از یک دستگاه چاپگر برای همه کاربران استفاده کرد تا هزینه ها کاهش یابد.
  3. امکان VoIP در شبکه کامپیوتری: با اتصال به اینترنت و استفاده از شبکه های کامپیوتری، ارتباط صوتی بین کاربران امکان پذیر خواهد شد.
  4. برقراری ارتباط متنی و ویدیویی کاربران: در درون یک شبکه کامپیوتری، کاربران به سادگی می توانند با یکدیگر ارتباط ویدئویی، صوتی و یا حتی متنی برقرار کنند.

 

کاربرد شبکه کامپیوتری 

تجهیزات مورد نیاز جهت برقراری اتصالات فیزیکی در شبکه

برای برقراری اتصالات فیزیکی در شبکه کامپیوتری به تجهیزات خاصی نیاز دارید که عبارتند از:

  • سوئیچ: با استفاده از سوئیچ می توان اتصال دستگاه های مختلف را برقرار نمود و سپس ارتباط آنها را با یکدیگر در شبکه مدیریت کرد.
  • روتر: برای برقراری اتصال و همچنین تبادل ترافیک مابین شبکه های کامپیوتری از روتر استفاده می شود.
  • اکسس پوینت: توسط اکسس پوینت که نوعی سوئیچ است می توان به صورت بی سیم ارتباط را برقرار نمود. از طرفی باید به تفاوت موجود در سوییچ، روتر و اکسس پوینت اشاره کرد.
  • رسانه: برای اتصالات فیزیکی سیستم ها، از رسانه استفاده می گردد. به عبارت دیگر رسانه از کابل مسی، فیبر نوری و امواج رادیویی در شبکه های بی سیم تشکیل شده است.

حتما بخوانید: تفاوت مودم و روتر در شبکه

نتیجه گیری

شبکه‌های کامپیوتری اساسی‌ترین بخش از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در دنیای مدرن هستند. این تکنولوژی‌ها به بهبود ارتباطات، اشتراک منابع و توسعه تکنولوژی‌های جدید کمک می‌کنند. بدون شک، شبکه‌های کامپیوتری در آینده نقش بسیار مهمی در توسعه تکنولوژی و ارتباطات جهانی ایفا خواهند کرد.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net