• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
آشنایی با توپولوژی بی سیم در شبکه های کامپیوتری

توپولوژی بی سیم در شبکه های کامپیوتری  یا Wireless Topology بدون استفاده از برخی تجهیزات رایج در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای خاص خود را در سیستم شبکه ها دارد. در این توپولوژی خبری از کابل، سوئیچ اترنت و سایر تجهیزات مشابه نیست. در این توپولوژی از فناوری های بی سیم و وایرلس استفاده می کنند. به این ترتیب اتصالات کابلی دست و پاگیر در این سیستم مورد استفاده قرار نمی گیرند. توپولوژی بی سیم برای کسانی که نیاز به جا به جایی در سیستم شبکه داشتند، طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. برای راه اندازی این سیستم از یک دستگاه اکسس پوینت استفاده می شود.

معرفی توپولوژی بی سیم

توپولوژی بی سیم در شبکه های کامپیوتری جدید برای توسعه و گسترش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم های شبکه هیچ کابلی به کار نمی رود و اتصال کابلی نیز انجام نمی شود. این شبکه ها بسیار کاربردی و مقرون به صرفه هستند و نیاز به خرید تجهیزات زیاد ندارند. این توپولوژی شبکه با سیستمی کارآمد طراحی شده و یک ابزار قدرتمند برای اشتراک گذاری اطلاعات به شمار می رود. شما می توانید با این شیوه ساده اطلاعات خود را به سادگی انتقال دهید.

توپولوژی بی سیم

این روزها این سیستم به صورت گسترده در سر تا سر شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این شبکه ها با مزایا و معایب به خصوصی شناخته می شوند و طراحی آن ها با استفاده از جدیدترین فناوری های موجود در این حوزه انجام شده است. توپولوژی بی سیم بدون ارتباطات فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی توپولوژی بی سیم در شبکه های کامپیوتری

دلیل نامگذاری

توپولوژی بی سیم در شبکه های کامپیوتری به دلیل استفاده از فناوری وایرلس که بدون کابل و سیم اجرا می شود، با این نام معرفی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید از این فناوری مدرن برای استفاده بهتر از قابلیت های شبکه خود بهره مند شوید. شبکه های بی سیم انواع مختلفی دارند و هر یک از آن ها بر اساس نیازهای کاربران مورد استفاده قرار می گیرند.

مطب پیشنهادی: آشنایی با توپولوژی خطی در شبکه های کامپیوتری

ویژگی های شاخص توپولوژی بی سیم

توپولوژی بی سیم در شبکه های کامپیوتری با ویژگی های به خصوصی شناخته می شود که برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. تنوع در میان شبکه های بی سیم یکی از مهمترین ویژگی های آن ها به شمار می رود. انواع توپولوژی بی سیم در مدل های WPAN، WLAN و WMAN و... ارائه شده و هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. از هر یک از این توپولوژی ها برای راه اندازی انواع سیستم های شبکه ای استفاده می شود.
  2. کاربران با به کار بردن توپولوژی بی سیم دسترسی ساده تری به اطلاعات موجود در شبکه خواهند داشت. با استفاده از این فناوری هر گونه محدودیت زمانی و مکانی برای استفاده از داده های اطلاعاتی شبکه از بین می رود.
  3. با به کار بردن این سیستم به راحتی از منابع موجود در شبکه نیز بهره مند خواهید شد که مزایای قابل توجهی در این حوزه به همراه خواهد داشت. منابع شبکه ها یکی از مهمترین اجزای به کار رفته در آن ها به شمار می روند که با استفاده از سیستم توپولوژی بی سیم به سهولت به آن ها دسترسی خواهید داشت.

کاربرد های این نوع از شبکه های کامپیوتری

توپولوژی بی سیم در شبکه های کامپیوتری مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای گسترده ای در این حوزه خواهد داشت. برخی از مهمترین موارد استفاده از این توپولوژی به شرح زیر هستند:

  1. استفاده از این سرویس ها برای مراکز آموزش عالی بیشترین کارایی را خواهد داشت.
  2. این سرویس ها برای ادارات و شرکت های فعال نیز کارایی دارد و بخش مهمی از نیازهای این مشاغل را برآورده می کند.
  3. این سرویس ها برای کاربران خانگی نیز کارایی خواهند داشت.
  4. این سرویس ها برای کاربران مدارس و مراکز آموزشی نیز کارایی دارند.

توپولوژی بی سیم با در نظر گرفتن نوع کاربرد انتخاب شده و در مدل های مختلف برای هر یک از این مکان ها به کار می رود.

مطلب پشنهادی: آشنایی با توپولوژی ترکیبی در شبکه های کامپیوتری

مزایا توپولوژی بی سیم

توپولوژی بی سیم در شبکه های کامپیوتری با مزایای به خصوصی شناخته می شود. برخی از این مزایای مهم را در زیر مشاهده می کنید:

  • کارایی این توپولوژی در سیستم شبکه های کامپیوتری بسیار بیشتر از سایر مدل ها است. به همین خاطر هر یک از کاربران به سادگی با استفاده از آن به برقراری ارتباط می پردازند.
  • مقیاس پذیری بالای این توپولوژی نیز یکی دیگر از مزایای مهم آن برای کاربران به شمار می رود. با استفاده از این سیستم یک شبکه پرسرعت خواهید داشت که با انعطاف پذیری قابل توجهی در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • هزینه کم نصب و راه اندازی این توپولوژی نیز یکی از برتری های آن نسبت به سایر موارد است. این سرویس در طولانی مدت نیز با هزینه های به صرفه ای نگهداری خواهد شد.

مزایا توپولوژی بی سیم

معایب توپولوژی بی سیم

توپولوژی بی سیم معایب و محدودیت هایی نیز برای کاربران به همراه می آورد که برای استفاده بهتر از این سیستم باید به این موارد دقت داشته باشید:

  • امنیت پایین این سیستم ها یکی از معایب آن ها به شمار می رود. این سیستم گاها امنیت شبکه را در برابر هک شدن کاهش می دهد.
  • پهنای باند محدودتر این توپولوژی نیز از ویژگی های بارز آن به شمار می رود. شبکه های بی سیم اغلب تحت تاثیر ازدحام کاربران قرار دارند.
  • توپولوژی بی سیم گاها مستعد تداخل بیشتر است.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با توپولوژی ترکیبی در شبکه های کامپیوتری

جمع بندی

در این بخش در رابطه با توپولوژی بی سیم و قابلیت های مختلف آن اطلاعاتی را بررسی کردیم. هر یک از ویژگی های این توپولوژی برای استفاده از آن در شبکه های فعال مورد توجه قرار می گیرند. در بخش هایی از این مطلب مزایا و معایب این توپولوژی را نیز بررسی کردیم. هر یک از این سیستم ها برای تکمیل شبکه های فعال در سازمان ها و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید هر یک از این موارد را برای استفاده بهتر از شبکه های اطلاعاتی خود به کار ببرید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net