• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
خطاهای حسگر دوربین مداربسته را چگونه تشخیص دهیم

امروزه استفاده از دوربین های مداربسته برای افزایش امنیت بسیار رایج شده است. در بسیاری از مراکز تجاری، اداری، خدماتی، صنعتی و مسکونی دوربین مدار بسته نصب می کنند که باعث می شود تا فرآیند نظارتی در محیط با دقت بسیار بالایی صورت پذیرد. دوربین های مدار بسته مجهز به حسگر تشخیص حرکت می باشند که فرایند اجرایی این حسگر تشخیص حرکت به گونه ای است که کوچکترین تغییر در تصویر را به عنوان حرکت ثبت و ضبط می کند. نحوه عملکرد تشخیص حرکت در دوربین مداربسته بسیار ساده است.

خطاهای حسگر دوربین مداربسته را چگونه تشخیص دهیم

مفهوم حسگر تشخیص حرکت چیست؟

مکانیسم اجرایی خطاهای حسگر دوربین مداربسته بر اساس تشخیص تغییرات در یک تصویر نسبت به تصویر قبلی است. برای فعال سازی این قابلیت ابتدا باید آن را از طریق منوی دستگاه فعال کنید. سپس در یکی از دوربین‌های موجود در سیستم، سوژه متحرکی را وارد تصویر کنید دستگاه پس از تشخیص سوژه متحرک و وقوع وضعیت جدید در تصویر شروع به ضبط می کند، چنانچه سیستم شما به قابلیت آلارم مجهز باشد پس از ورود سوژه زنگ های هشدار به صدا در می آید.

حسگر تشخیص حرکت در مواردی چون هزینه، وقت، نیروی انسانی و… صرفه جویی می کند و نسبت به نیروی انسانی خطای کمتری دارد. برای مثال اگر شما انباری دارید که در روز چند ساعت به آن رفت و آمد دارید ، بهتر است دوربین مداربسته رو به روی در ورودی انبار قرار دهید که در صورت ورود فرد یا شیء، دستگاه شروع به ضبط تصاویر کند و برای شما آلارم ارسال کند. در چنین حالتی هارد و فضای ذخیره سازی با تصاویر بی حرکت و بی اهمیت پر نمی شود و در تاریکی به دلیل خستگی چشم اپراتور ورود و خروج افراد نادیده گرفته نمی شود.

مطلب پیشنهادی: چگونه دوربین مداربسته را به گوشی وصل کنیم؟

اهمیت تشخیص خطا های حسگر دوربین مدار بسته

دوربین مداربسته ابزاری کاربردی است که با استفاده از آن کاربران قادر به ثبت و ضبط تصاویر هستند و همچنین باعث افزایش میزان نظارت امنیتی می شود. به طور معمول اکثر تجهیزات امنیتی مجهز به حسگرهای تشخیص حرکت هستند. وجود حسگر تشخیص حرکت در ابزارهای امنیتی مانند دوربین مداربسته باعث می شود تا فرآیندهای نظارتی در محیط با دقت بسیار بالایی صورت گیرد.

برای مثال تغییر ناگهانی در نور تصویر توسط حسگر تشخیص حرکت دوربین مداربسته به عنوان حرکت در حافظه سیستم ثبت می شود. البته گاهی ممکن است حسگر دچار تشخیص اشتباه شود و آلارم کاذب ارسال کند. به همین دلیل خطاهای حسگر تشخیص حرکت دوربین مدار بسته آزاردهنده می شوند. حسگر تشخیص حرکت این امکان را دارد که با ورود یک سوژه متحرک در میدان دید دوربین مداربسته شروع به ثبت و ذخیره تصاویر کند.

شما می توانید تنظیمات حسگر تشخیص حرکت را به گونه ای قرار دهید که با حرکت سوژه آلارمی بر روی گوشی موبایل و یا به صورت ایمیل بر روی کامپیوتر شخصی خود دریافت کنید، اگر این تنظیمات را انجام دادید باید منتظر خطاهای حسگر تشخیص حرکت دوربین مداربسته نیز باشید. گاهی ممکن است این حسگر به اشتباه حرکتی را تشخیص داده و آلارمی برای شما ارسال کند.

مثلا با پریدن و حرکت یک گربه در مقابل دوربین مداربسته امکان چنین اتفاقی وجود دارد که آلارم اشتباه ارسال کند که به این آلارم اشتباه، هشدار کاذب می گویند. ارسال هشدارهای کاذب به کاربران دوربین مداربسته، پلیس و یا صاحبان شرکت ها می تواند عواقب منفی در پی داشته باشد، با ارسال بیش از حد آلارم کاذب این اثر منفی در افراد به وجود می آید که به هشدارها اهمیت نمی دهند و به این ترتیب هشدارهای واقعی نیز اهمیت خود را از دست می دهند.

مطلب پیشنهادی: علت سوختن آداپتور دوربین مداربسته چیست

خطاهای احتمالی سنسور تشخیص حسگر دوربین مدار بسته

یکی از عوامل ایجاد خطاهای سنسور تشخیص حرکت در دوربین های مدار بسته به محیط نصب دوربین ها بستگی دارد. اگر دوربین های مداربسته را در محیط داخلی نصب شوند ممکن است عواملی مانند روشن و خاموش شدن چراغ ها، بازتاب نور، تغییر در روشنایی محیط و یا حرکت یک موجود خانگی باعث ایجاد هشدار کاذب در دوربین های مداربسته شود.

دوربین های مداربسته در محیط های خارجی ممکن است عواملی مانند تکان خوردن شاخ و برگ درختان، گرد و غبار، باران و برف، عبور حیوانات و پرواز پرندگان از مقابل لنز دوربین ها و حرکت اجسام بر اثر وزش باد و…. معمولا باعث ایجاد هشدار کاذب در دوربین مداربسته می شود.

خطاهای احتمالی سنسور تشخیص حسگر دوربین مدار بسته

یکی دیگر از خطاهای احتمالی سنسور تشخیص حرکت دوربین های مداربسته، ذخیره تصاویر اشتباه و پر شدن فضای ذخیره سازی است. هنگامی که کاربر تنظیمات تشخیص حرکت را انتخاب می کند، قصد دارد تنها زمانی که حرکتی در مقابل لنز دوربین رخ می دهد تصاویر ذخیره شوند. اما با ذخیره تصاویر ناشی از خطاهای حسگر تشخیص حرکت دوربین مداربسته باعث پر شدن فضای هارد به وسیله تصاویر غیر ضروری می شود. در این صورت کاربر برای جستجوی رویداد مورد نظر باید مدت زمان بیشتری را صرف کند.

مطلب پیشنهادی: دوربین مداربسته بهتر است یا دزدگیر اماکن؟

7 راهکار به حداقل رساندن خطاهای حسگر دوربین مدار بسته

نظر به اینکه خطاهای حسگر دوربین های مدار بسته باعث ایجاد مشکلات متعددی می شود، شرکت های تولید کننده سیستم مداربسته اقدام به راه اندازی برخی از این راهکارها جهت کاهش احتمالی این خطاها کرده اند.

  1. برخی از شرکت ها دوربین های مداربسته خود را به سنسور PIR مجهز کرده اند. این سنسور قادر است تا هشدارهای کاذب را به طور چشمگیر کاهش دهد. سنسور PIR بخشی از سنسور تشخیص حرکت است که اشعه مادون قرمز را جذب کرده و تغییرات دمای محیط را اندازه می گیرد. مثلا با ورود یک انسان به اتاق و میدان دید دوربین مداربسته، در دمای محیط تغییراتی ایجاد می شود که سنسور PIR متوجه آن شده و دما را اندازه می گیرد و پس از آن دوربین مداربسته شروع به ثبت و ضبط تصاویر می کند.
  2. محل فعال شدن سنسور تشخیص حرکت و نحوه قطع شدن آن را به افراد قابل اعتماد خود بگویید.
  3. بهتر است فعال شدن آلارم را بر روی تشخیص را تعیین کنید. با انجام این کار حرکت حیوانات خانگی، سگ و گربه از جلوی دوربین مداربسته، سنسور را فعال نخواهد کرد.
  4. از قرار دادن شی متحرک در نقاطی که سنسور تشخیص حرکت فعال است، خودداری کنید.
  5. مسیر ورود حیوانات به میدان دید دوربین مداربسته را ببندید.
  6. دوربین مداربسته را در دوره های مختلف بهعنوان مثال، ماهی یک بار بررسی کنید تا ایرادات احتمالی برطرف شوند. به این ترتیب از بروز خطاهای حسگر تشخیص دوربین مداربسته جلوگیری خواهید کرد.
  7. همچنین جهت کاهش هشدار کاذب در برخی از دوربین مداربسته از قابلیت SMD و SMD PLUS نیز استفاده می شود. این قابلیت توانایی تشخیص حرکت انسان از سایر اجسام مانند حرکت باد، برف و باران، حرکت برگ و شاخه های درختان و…. را دارد. با وجود این قابلیت احتمال خطا در حسگر تشخیص حرکت بسیار کاهش می یابد.

مطلب پیشنهادی: اعتبار دوربین مداربسته در دادگاه

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net