• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
هفت راهکار برای بالا بردن امنیت شبکه

بالا بردن امنیت شبکه یکی از دغدغه های کاربران شبکه های فعال سازمانی و شرکتی است. در این زمینه از راهکارهای متعددی استفاده می شود که هر یک در چهارچوب قوانین و نظم و حقوق کاربران تعریف می شوند. با استفاده از هر یک از این راهکارهای افزایش امنیت شبکه، نفوذ به اطلاعات مهم در سیستم ها، سو استفاده از داده ها و تهدیدهای شبکه غیر ممکن خواهند شد.

امنیت شبکه با ترکیب لایه های دفاعی با هم حاصل خواهد شد. در خصوص امنیت شبکه از دو تکنیک کنترل دسترسی و کنترل تهدیدها استفاده می شود که هر یک به شیوه ای معماری امنیتی شبکه ها را کنترل می کنند. به این ترتیب حملات بدافزارها و حملات رمز عبوری و سایر موارد مشابه خنثی خواهد شد. در ادامه چندی از برترین راهکارهای افزایش ایمنی شبکه ها را بررسی می کنیم. 

فایروال و دیوار آتشین برای بالا بردن امنیت شبکه 

برای افزایش امنیت شبکه استفاده از فایروال ها و دیوارهای آتشین یک راهکار بسیار مهم و کاربردی به شمار می رود. این سیستم ها به صورت نرم افزاری بر روی شبکه ها اجرا خواهند شد و ترافیک ورودی و خروجی شبکه ها را کنترل می کند. در صورتی که مواردی غیر عادی در شبکه های فعال مشاهده شود، با استفاده از این سیستم ها شناسایی شده و در سریع ترین زمان ممکن از ورود آن ها پیشگیری خواهد شد. سیستم فایر وال به گونه ای طراحی شده که عوامل ناشناخته را محدود می کند. 

با به کار بردن این سیستم حرفه ای، اطلاعات و داده ها در پشت یک دیوار فرضی محفوظ خواهند ماند؛ تا زمانی که کلیه اطلاعات و عوامل ناشناخته بررسی شده و محدودیت های اعمال شده از بین بروند. امنیت شبکه با به کار بردن فایر وال، برای هر سیستم ارتباطی دیجیتالی نیز قابل استفاده خواهد بود. امروزه سیستم فایروال ها به قدری توسعه یافته که بخش زیادی از امنیت شبکه مورد نظر را تامین خواهد کرد. 

بیشتر بدانید: چگونه مهندس امنیت شبکه شویم؟

امنیت ایمیل های متصل برای بالا بردن امنیت شبکه

یکی دیگر از مهمترین روش های افزایش امنیت شبکه، امنیت حساب های کاربری متصل به شبکه است که با روش های ساده ای انجام می شود. هر یک از حساب های کاربری مرتبط با شبکه های فعال در سازمان ها و شرکت ها، احتمال هک شدن دارند. در هر یک از این حساب های کاربری اطلاعات مهمی وجود دارد که باید از آن ها محافظت شود. به این ترتیب به نوعی از ساختار شبکه نیز حراست خواهد شد. استفاده از روش های امنیتی مانند تایید دو مرحله ای در این حساب ها برای حفظ ایمنی داده ها اهمیت دارد. 

همچنین در راستای حفظ امنیت شبکه، استفاده از نوتیفیکشن های تایید و ارسال ایمیل به آدرس های پشتیبان نیز اهمیت دارد. این روزها بسیاری از عملیات های نفوذ به سیستم های اطلاعاتی از طریق این حساب های کاربری انجام می شوند. برای پیشگیری از بروز این مشکلات ایمیل های مربوط به شبکه باید در پروسه های حساس امنیتی چک و بررسی شوند.

امنیت ایمیل های متصل برای بالا بردن امنیت شبکه

Network segmentation برای افزایش امنیت شبکه

برای افزایش امنیت شبکه مرز بندی داده های اطلاعاتی هر شبکه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همان طور که در سیستم های دولتی و کشوری مشاهده می شود، کشورها برای حراست بهتر از زمین های تحت سلطه خود آن ها را مرز بندی می کنند. این سیستم در محافظت بهتر از شبکه ها در برابر تهدیدهای خارجی اعمال خواهد شد. در این خصوص برای افزایش اطلاعات و اسناد موجود در شبکه ها باید مرز بندی مناسبی بین فضای اینترنت و اطلاعات شبکه انجام شود. 

در این خصوص باید قسمت هایی را برای تعیین مرز شبکه در نظر گرفته و دور آن ها از سیستم فایر وال یا دیوار آتشین استفاده کنید. در هر یک از شبکه ها بر اساس سیاست های تعیین شده، مرز بندی و Network segmentation انجام می شود. با استفاده از این راهکار برای افزایش امنیت شبکه، در صورت نفوذ به بخش هایی از سازمان، سایر قسمت های مرز بندی شده در امان خواهند بود. استفاده از سیستم Network segmentation در راستای حفظ حقوق کارفرمایان و کاربران انجام می شود. همچنین استفاده از خدمات در پشتیبانی شبکه نیز پیشنهاد می شود.

مطلب پیشنهادی: دلایل اهمیت پشتیبانی و امنیت شبکه

استفاده از سیستم IPS برای افزایش امنیت شبکه

در راستای افزایش امنیت شبکه استفاده از Intrusion Prevention Systems یا آی پی اس نیز رواج دارد. این راهکار امنیتی خاص برای جلوگیری از نفوذ به سیستم شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان هایی که حمله سازماندهی شده انجام شود، به سیستم شبکه نفوذ خواهد شد. با این حملات سازماندهی شده مانند Denial of Service (DoS) یک شکاف در ساختار شبکه به وجود می آید و در برخی موارد سیستم کلی شبکه مورد نظر تضعیف می شود. با وجود این خرابکاری ها به سیستم شبکه و اطلاعات مهم آن رخنه خواهد شد. 

اما با استفاده از آی پی اس، امنیت شبکه در برابر این حملات سازماندهی شده نیز حفظ خواهد شد. این راهکار، سیستم شبکه شما را امن تر می کند. با وجود آی پی اس، سیستم های خرابکار زمان کافی برای نفوذ به شبکه را دارند. اما  Intrusion Prevention Systems اجازه این حملات را نمی دهد. 

مطلب پیشنهادی: نصب و راه اندازی شبکه های درون سازمانی

استفاده از پروسه امنیتی Data Loss Prevention (DLP)

یکی مورد دیگر از روش های مهم حفظ ایمنی شبکه ها، استفاده از پروسه Data Loss Prevention (DLP) است. در این سیستم از جدیدترین فناوری ها برای حفظ عملکرد شبکه ها استفاده شده است. با استفاده از این شیوه از دسترسی به اطلاعات شبکه به خوبی جلوگیری می شود. 

این سیستم بیشتر در راستای حفظ اطلاعات شناسایی شخصی در شبکه ها طراحی شده است و با به کار بردن آن از دسترسی به این داده های اطلاعاتی پیشگیری خواهد شد. در صورتی که از اطلاعات شخصی سازی شده در سیستم شبکه ها محافظت شود، دسترسی به کل اجزای شبکه های اطلاعاتی غیر ممکن خواهد و ایمنی شبکه در بهترین حالت آن حفظ می شود. به منظور حفظ اطلاعات در روش Data Loss Prevention (DLP) از ترکیب جدیدترین تکنیک های امنیتی استفاده شده است. 

کنترل دسترسی برای امنیت شبکه ها

کنترل دسترسی برای امنیت شبکه ها

در راستای حفظ و افزایش امنیت شبکه از روش کنترل دسترسی نیز استفاده می شود. این سیستم اجزای شبکه را بر اساس سلسله مراتب موجود مرتب می کند! دسته بندی اجزای شبکه در این سیستم یک راهکار امنیتی مهم به شمار می رود. هر یک از دسته بندی های شبکه در این سیستم از میزان دسترسی خاصی پیروی می کنند و برای آن ها چهارچوب های مشخصی تعیین شده است.
امنیت شبکه با کنترل دسترسی با ایجاد بستری امن برای نگهداری از اطلاعات تامین خواهد شد.

در این سیستم هر یک از کاربران با امنیت کامل به پنل کاربری خود دسترسی پیدا کرده و خدمات مورد نیاز را ارائه می دهند. در حین اتصال به هر یک از این اجزا به نوع دسترسی افراد توجه می شود. در این زمینه از دو روش برای اطمینان از اتصالات انجام شده در شبکه استفاده می شود. استفاده از روش های زیر در این خصوص مورد توجه قرار می گیرند:

  1. دسترسی از راه دور به سیستم وی پی ان که در شبکه های مجازی خصوصی پیروی می کند. در این سیستم احراز هویت چند مرحله ای نیز انجام خواهد شد که ایمنی شبکه ها را به میزان قابل توجهی کنترل می کند. رمز نگاری اطلاعات و ارسال آن ها نیز بر ایمنی شبکه ها می افزاید. 
  2. افزایش امنیت شبکه بر پایه اعتماد صفر نیز حاصل می شود.  با این روش در صورت ورود هر بیگانه به شبکه، تنها دسترسی های مجاز برای او اعمال خواهد شد. به این ترتیب همه اجزای شبکه در اختیار همه کاربران قرار نمی گیرد. 

هر یک از این راه های افزایش امنیت شبکه مزایای خاص خود را در سیستم شبکه های مختلف به همراه دارند. از هر یک بسته به نوع داده های اطلاعاتی موجود استفاده خواهد شد. 

بیشتر بدانید: همه چیز در مورد شبکه های کامپیوتری

سیستم Sandboxing برای افزایش امنیت شبکه

برای حفظ امنیت شبکه از سیستم سند باکس نیز استفاده می شود که یک روش خلاقانه در این حوزه به شمار می رود. در این روش ارتقای امنیت شبکه های فعال، هر داده اطلاعاتی که قصد خروج از سیستم را داشته باشد در یک محیط کنترل شده بررسی خواهد شد. در این صورت تمامی کدهای فایل مورد نظر بررسی شده و بر این اساس سیستم ورود و خروج اطلاعات تنظیم می شود. هر یک از خطوط کدهای ورودی به شبکه آنالیز شده و کلیه ویروس ها و بدافزارهای موجود در آن شناسایی خواهند شد. 

در این صورت کدهای مخرب یا بدفزارها قادر به نفوذ به سیستم های اطلاعات شبکه شما نخواهند بود. 

جمع بندی

افزایش امنیت شبکه با استفاده از انواع راهکارهای امنیتی نام برده شده به سادگی حاصل خواهد شد. هر یک از این روش ها با استفاده از فناوری های مدرن و ترکیب آن ها با هم مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از راهکارهای افزایش امنیت شبکه ایمنی داده های اطلاعاتی شما را تامین خواهد کرد. شما می توانید هر یک از این راهکارها را با استفاده از سیستم های نرم افزاری و سخت افزار شبکه اجرا کرده و ایمنی شبکه های خود را در طولانی مدت حفظ کنید. با این روش ها دستبرد هکرها و ویروس های اطلاعاتی به سیستم شبکه شما غیر ممکن خواهد شد.

مطلب پیشنهادی:

علت سوختن آداپتور دوربین مداربسته چیست

لایه های شبکه و معرفی مدل tcp/ip و osi

راه‌اندازی بخش اکتیو شبکه را به چه کسی بسپاریم؟

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net