• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
رک شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

رک شبکه چیست یکی از تجهیزات مهم در راستای مراقبت از پایداری شبکه محسوب می شود. این تجهیزات از جنس فلز هستند و در میان تجهیزات پسیو شبکه دسته بندی می شوند. این رک ها برخی از تجهیزات مهم شبکه را در خود جای می دهند. از جمله آن ها می توان به سرور، روتر، سوئیچ ها، پچ پنل ها و... اشاره کرد که هر یک در انواع رک شبکه جای می گیرند. این ابزارهای فلزی از تجهیزات مهم شبکه در برابر آسیب های فیزیکی مراقبت می کنند.

با استفاده از آن ها کلیه تجهیزات شبکه نیز فضای کمتری اشغال می کنند. در این گزارش با ما همراه باشید تا با انواع این تجهیزات آشنا شوید.

آشنایی با کاربرد و مشخصات انواع رک شبکه

رک شبکه به دلیل بسیار منطقی مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین مزایای استفاده از این تجهیزات، بررسی آسان و محافظت از تجهیزات است. اغلب شبکه هایی که با استفاده از رک تجهیز می شوند، آرامش روانی کاربر را تامین می کنند و بسیار شیک و مرتب جلوه خواهند کرد. به همین خاطر نیز استفاده از این تجهیزات ضرورت دارد.

شما می توانید، بسیاری از تجهیزات پراکنده شبکه خود را نیز درون این ابزارها جای دهید و از پراکندگی آن ها نیز جلوگیری کنید. حفاظت از اطلاعات سازمانی نیز از مهمترین مزایای استفاده از این دستگاه ها به شمار می رود. شما می توانید، با محافظت دقیق از سرورها و هارد درایوهای خود در اتاق رک، از اطلاعات خود بهتر محافظت کنید.

در نظر داشته باشید که استفاده از رک، برای بررسی دقیق تر دستگاه های مورد استفاده در شبکه مورد نظر شما از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از این قطعات فلزی دیگر نیازی نیست خاموش شدن تک تک تجهیزات را چک کنید. در این صورت تعمیر، تعویض و جایگزینی هر یک از قطعات نیز کار ساده تری خواهد بود.

آشنایی با انواع رک شبکه

کاربرد رک شبکه با در نظر گرفتن نوع این تجهیزات تغییر می کند. هر یک از این رک ها، بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی می شوند. مهمترین فاکتورهای مربوط به دسته بندی این تجهیزات، ابعاد، اندازه و نحوه نصب آن ها در محل است. دو مدل مهم این اقلام را در زیر مورد بررسی قرار می دهیم.

آشنایی با مشخصات رک شبکه دیواری

انواع رک دیواری بیشتر برای شبکه های خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. در برخی موارد، این رک ها برای تجهیزات پسیو شبکه یا بخشی از یک شبکه بزرگ نیز مورد استفاده قرار می گیرند و بخش هایی از این شبکه ها را در بر می گیرند. برخی از مشخصات فنی رک ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. سایز آن ها اغلب بین 4 تا 12 یونیت تعیین می شود.
  2. عمق کار نیز بین اعداد 35، 45، 65 و... تعیین می شود.
  3. در ساخت برخی از آن ها از درهای کناری نیز استفاده می شود. به این ترتیب کاربران دسترسی بهتری به قطعات مورد استفاده دارند.
  4. در ساخت آن ها از فن نیز برای خنک سازی سرور و بخش های داخلی رک استفاده می شود.

رک شبکه چیست

آشنایی با رک های شبکه ایستاده

کاربرد رک شبکه بیشتر در دیتا سنترهای وسیع است. در این شبکه های بزرگ، تعداد بالایی تجهیزات وجود دارند که هر یک از آن ها در این قطعات فلزی طبقه بندی می شوند. سایز آن ها بین 12 تا 47 یونیت است. این دسته از انواع رک شبکه، قابلیت های منحصر به فردی دارد. استفاده از پاور ماژول ها و افزایش تعداد پورت ها در آن ها یکی از مهمترین قابلیت های این تجهیزات است. این تجهیزات با استفاده از 1 تا 4 فن نیز تجهیز می شوند و کیفیت خود را حفظ خواهند کرد.

هر یک از این رک ها، شباهت ها و تفاوت های بسیاری دارند. در این میان رک های دیواری به دلیل اشغال فضای کمتر در فضا، در محیط های کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرند. در عوض رک های ایستاده مقاومت بیشتری دارند و تحمل وزن آن ها بالا است. زیر آن ها چرخ هایی نصب می شوند که حمل و نقل دستگاه را ساده تر می کنند. این تجهیزات به اندازه ای که به نظر می آیند، دست و پا گیر نیستند! بهتر است پیش از خرید هر یک، ابتدا فضای مناسبی برای تعبیه شان در نظر بگیرید.

تجهیزات مورد استفاده در انواع رک شبکه

کاربرد رک شبکه تا حد زیادی به تجهیزات مورد استفاده در آن بستگی دارد. در این قسمت با برخی از مهمترین تجهیزات و ابزار آلات مورد استفاده در ساخت و آماده سازی این محصولات آشنا می شوید.

پیچ و مهره

این تجهیزات از تعداد زیادی پیچ و مهره تشکیل می شود. وجود این قطعات برای اتصال بخش های مختلف رک بسیار ضروری است. هر چه استحکام و مقاومت پیچ و مهره های مورد استفاده بیشتر باشد، عمر و دوام رک شما نیز افزایش می یابد. در نظر داشته باشید که حتی این وسایل ساده نیز بر عملکرد رک شما تاثیر می گذارند. این پیچ و مهره ها در مدل های آچارخور و دو سو مورد استفاده قرار می گیرند. برای نصب برخی از تجهیزات داخل رک، مانند روتر یا پچ پنل، وجود این پیچ و مهره ها ضرورت دارد.

کابل های مورد استفاده در رک شبکه چیست؟

انواع رک از تعداد بالایی کابل کشی شبکه تشکیل می شوند؛ هر یک از این کابل ها برای اتصال بخش مهمی از راه اندازی شبکه مورد استفاده قرار می گیرند؛ وقتی تعداد این کابل ها زیاد شود، ظاهر رک را به هم ریخته و نا زیبا می کنند. به این ترتیب رسیدگی به تجهیزات داخل رک نیز کار دشواری خواهد شد. به همین خاطر یک ابزار برای نگهداری از کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نگهدارنده درون یک یونیت از رک مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب نظم داخل رک بهتر حفظ می شود.

لایت پنل مورد استفاده در رک شبکه چیست؟

این تجهیزات در داخل رک ها مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه تامین نور مورد نیاز درون شبکه را بر عهده می گیرند. به این ترتیب بررسی و تعمیرات تجهیزات داخلی رک ساده تر انجام می گیرد. این قطعه گاها به صورت مجموعه ای از لامپ های ال ای دی مورد استفاده قرار می گیرد؛ در برخی موارد نیز تنها یک لامپ مهتابی برای تامین روشنایی استفاده می شود.

آشنایی با فن رک

هر یک از تجهیزات مورد استفاده در این محفظه های فلزی، گرمای بسیار زیادی از خود ساطع می کنند؛ یک ویژگی مشترک در میان اجزای اصلی شبکه، ایجاد مشکلات فنی در سیستم ها در مجاورت گرمای شدید است؛ به همین منظور باید در مجاورت آن ها فن هایی استفاده شوند که سیستم تهویه مناسبی در فضای رک ایجاد کنند. این فن ها در دو مدل بوشی و بلبرینگی تولید می شوند و در ساختار رک مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از آن ها سیستم کنترل دمای رک عملکرد مطلوب تری خواهد داشت.

پاور ماژول رک شبکه چیست؟

تامین انرژی مورد نیاز در این محفظه ها با استفاده از یک پاور ماژول انجام خواهد شد. جنس این قطعات از فلز است و در مدل های عمودی و افقی تولید می شوند. هر یک از آن ها تعداد به خصوصی پورت را نیز در خود جای می دهند.

برندهای معتبر رک شبکه

اکثر این رک ها موجود در بازار در داخل کشور تولید می شوند. ایمن نت به عنوان قدیمی ترین شرکت طراحی و خدمات شبکه در تهران، انواع رک های مخابراتی، آزمایشگاهی، مینی و هوشمند و همچنین قفسه ها و پایه های دیواری را در سبد محصولات خود دارد. این شرکت اندازه های مختلف رک عمودی و دیواری را ارائه می دهد. همچنین در زمینه تولید پایه های دیواری، پایه و دستگاه های DVR تخصص دارد.

 

رک شبکه چیست

رک مونت Recmont چیست؟

رک مونت سرور Rackmount دستگاهی است که می توان آن را در رک نصب کرد. این دستگاه می تواند سرور، روتر، سوئیچ و سایر دستگاه های شبکه باشد.

مشخصات رک شبکه استاندارد

لازم به ذکر است که تجهیزات نصب شده در رک شبکه باید دارای استاندارد یکسانی باشند، به عنوان مثال همگی با استاندارد EIA-310-E مطابقت داشته باشند. ارتفاع رک یکی از مهمترین ملاحظات هنگام خرید رک سرور و رک شبکه است، زیرا ارتفاع رک تعیین کننده تعداد دستگاه ها و تجهیزاتی است که می توانند داخل رک قرار گیرند. در واقع ارتفاع پایه نشان دهنده میزان فضای موجود در استند است.

ارتفاع رک در واحدهای رک مشخص می شود. طول هر قفسه 1.7 اینچ است که تقریباً 4.4 سانتی متر است. به عنوان مثال، ارتفاع یک سرور 2 واحدی 3.4 اینچ است که حدود 9 سانتی متر است. قفسه هایی با 42، 45، 48 و حتی 58 واحد داریم. فضای کافی در داخل رک را برای قرار دادن مدیریت کابل افقی و سایر اجزاء و همچنین برای ارتقاء سیستم در آینده بگذارید. بنابراین، هنگام خرید رک شبکه باید این را در نظر داشته باشید.

مقایسه رک شبکه و رک سرور

تفاوت بین رک شبکه و رک سرور را می توان از پنج نکته بررسی کرد:

1. نوع تجهیزات مورد استفاده

هدف از استفاده از رک سرور، قرار دادن سرور و لوازم جانبی آن است. سرورها، دستگاه های ذخیره ساز و مانیتورها در داخل یک رک سرور به همراه یو پی اس و PSU قرار دارند. این سرورهای رک در اشکال و اندازه های مختلف موجود هستند. به عنوان مثال، یک قفسه بر روی دیوار نصب می شود و یک قفسه با چرخ روی زمین قرار می گیرد. اما وجه مشترک در همه آنها تامین تهویه مطبوع و مکانی امن برای تجهیزات است. برخی از قفسه ها دارای درها و دیوارهای مشبک در جلو و عقب هستند.

تجهیزات رک شبکه شامل روتر، سوئیچ، پچ پنل، کابل شبکه و غیره را می توان در رک شبکه قرار داد. ممکن است در و دیوار داشته باشند، اما درب مشبکی ندارند. این قطعه به گونه ای طراحی شده است که بتوان کابل های شبکه را به راحتی مدیریت کرد.

2. عمق

رک سرور و رک شبکه ارتفاع یکسانی دارند اما عمق آنها متفاوت است. این تفاوت از این واقعیت ناشی می شود که رک های سرور باید تجهیزات بزرگتر و بلندتری را در خود جای دهند، بنابراین نسبت به رک های شبکه به عمق بیشتری نیاز دارند. در نتیجه رک های سرور فضای بیشتری نسبت به رک های شبکه دارند. رایج ترین ابعاد رک سرور 36 اینچ عمق و 24 اینچ ارتفاع است. قفسه های توری باریک هستند و معمولاً بیش از 31 اینچ عمق ندارند. به طور کلی، رک های شبکه فشرده تر و باریک تر از رک های سرور هستند.

3. طراحی

نگهدارنده‌های قفسه دارای درها، دیوارهای پشتی و دیوارهای جلویی هستند و برخی از آنها را می‌توان برای امنیت بیشتر از بیرون قفل کرد. اما رک شبکه درب صفحه نمایش ندارد، یک سری سوراخ در دیواره پشتی برای خنک سازی دارد. اکثر رک های شبکه دیوارهای جانبی ندارند.

5. سیستم گردش هوا

برخلاف سرورها، تجهیزات شبکه گرمای زیادی تولید نمی کنند. بنابراین سرورها قطعا نیاز به سیستم خنک کننده دارند، بنابراین رک های سرور دارای سیستم های تهویه مختلفی مانند درب های مشبک، دیواره های جانبی متحرک و سینی های فن هستند.

جمع بندی نهایی

در این گزارش با ویژگی های متعدد این محفظه های فلزی آشنا شدید. بررسی انواع کاربرد رک شبکه به شما کمک می کند که با ضرورت استفاده از این تجهیزات بیشتر آشنا شوید. در نظر داشته باشید که برای انتخاب هر یک از مدل های این محصولات به قطعات مورد استفاده در آن ها دقت داشته باشید و کیفیت آن ها را بررسی کنید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net