• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
7 علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته چیست؟

یکی از مشکلات احتمالی دوربین های مدار بسته سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته است. بنابراین در این مقاله از ایمن نت سعی شده است دلایل اصلی و علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته و نحوه رفع آن را توضیح دهیم. علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته به دلیل میزان نور موجود در فضا است. بدیهی است زمانی که نور کافی در فضا وجود ندارد، تصاویر تاریک و بی کیفیت ذخیره می شوند. از سوی دیگر، زمانی که اشیا یا افراد به دوربین نزدیک هستند، یک تصویر کاملا سفید ذخیره می شود. بنابراین می توان گفت سیاه و سفید بودن تصویر دوربین مداربسته در شب مشکلی شناخته شده برای کاربران است. دلایل مختلفی باعث این مشکل می شود که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

اهمیت ضبط تصاویر رنگی در دوربین های مداربسته

رنگ های تصاویر دوربین مداربسته اطلاعات زیادی در مورد جزئیاتی مانند رنگ اجسام و لباس ، رنگ وسیله نقلیه سارق و چیزهایی که کمک بیشتری به پلیس می کند به ما می دهد.
اهمیت تصاویر رنگی به حدی افزایش یافته است که بسیاری از تولید کنندگان دوربین های مداربسته از جمله هایک ویژن به دلیل وجود تصاویر سیاه و سفید ناراحت کننده در شب به دنبال پیشرفت های تکنولوژیکی در زمینه دید رنگی دوربین های مدار بسته هستند. از جمله این فناوری ها می توان به دوربین های مداربسته Starlight و Color Vu اشاره نمود.

علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته

1. ایراد در منبع تغذیه دوربین

در برخی موارد، علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته ممکن است عدم اتصال مناسب به منبع برق یا ارتباطات ناقص دوربین با کابل ها یا منبع تغذیه معیوب و آسیب دیده باشد. در این صورت باید عوامل زیر را بررسی کنید:

الف- بررسی نحوه کابل کشی دوربین مداربسته

برای بررسی کابل و تست فنی سالم بودن دوربین مداربسته، دوربینی را که تصاویر سیاه و سفید ضبط می کند از برق بکشید. سپس یک دوربین در حال کار دیگر را وصل کنید. اگر همچنان با تصویر مشکل دارید، مطمئن باشید که مشکل از کابل یا منبع تغذیه است. در این مورد، بهتر است با یک متخصص جهت یافتن علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته تماس بگیرید.

ب- بررسی دوربین مداربسته

یا می توانید دوربین مشکل دار را به یک کابل سالم وصل کنید. اگر تصویر نمایش داده شده همچنان مشکل دارد، پس قطعاً مشکل دوربین است که باید برطرف شود.

علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته

2. فعال شدن سنسور مادون قرمز

هنگامی که نور اطراف دوربین مداربسته کم است، سنسور موجود در دوربین نمی تواند نور طبیعی را تشخیص دهد. در این حالت دوربین های مجهز به مادون قرمز نور IR خود را روشن می کنند تا میدان دید واضح باشد. چشم انسان نمی تواند نور مادون قرمز را تشخیص دهد ، اما سنسورهای دوربین به راحتی می توانند محدوده IR را تشخیص دهند. در این حالت در شب تصویر سیاه و سفید در دوربین مدار بسته را مشاهده خواهید کرد.

با این حال، اگر محیط تاریک نباشد و نور کافی وجود داشته باشد، می توانید یک تصویر سیاه و سفید را ببینید. بنابراین در این موارد عاملی باعث فعال شدن نور مادون قرمز شده است. در ادامه به چندین عامل مختلف می پردازیم که می توانند علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته را حل کنند:

الف- دستگاه DVR و دوربین مداربسته را روشن و خاموش کنید

حسگرهای مادون قرمز می توانند بعد از بروز مشکل کار کنند و به کار خود ادامه دهند. در این مرحله دوربین مداربسته خود را خاموش کرده و پس از چند ثانیه روشن کنید. با این کار می توان تنظیمات اشتباهی را که از خاموش شدن سنسور IR جلوگیری می کند، بازنشانی کرد. اگر علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته بر طرف نشد، DVR را خاموش کرده و دوباره روشن کنید.

ب- تمیز کردن لنز برای رفع علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته

اگر مانعی بر سر راه سنسور دوربین وجود داشته باشد و مانع از رسیدن نور طبیعی به آن شود، این باعث می شود که سنسور مادون قرمز فعال بماند و دوربین به حالت تمام رنگی برنگردد. بنابراین در صورت مشاهده چنین وضعیتی باید لنز دوربین مداربسته را بررسی کرده و از عدم وجود آلودگی خارجی در جلوی دوربین مطمئن شوید. اگر چنین مشکلی را مشاهده کردید، حتما لنز دوربین تان را تمیز کنید.

3. انعکاس پرتو مادون قرمز به لنز دوربین

گاهی انعکاس نور مادون قرمز بر روی لنز دوربین علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته است و در نتیجه باعث ایجاد نقاط سفید و تار در تصویر ثبت شده می شود. این امر به ویژه زمانی که میدان دید دوربین گسترده است و سطوح نزدیک به دوربین هستند، صادق است. در این صورت، این سطوح می توانند نور IR را به لنز منعکس کنند. در این حالت می توانید زاویه دید دوربین و بزرگنمایی آن را تا حدودی تغییر دهید تا بازتاب نور را دوباره مشاهده نکنید.

در ادامه بخوانید :

علت ضبط نکردن دوربین مداربسته

دوربین مداربسته تصویر ندارد

4. جلو بودن آفتابگیر دوربین علت سیاه سفید شدن تصویر

آفتابگیر دوربین مدار بسته محفظه ای است که از دوربین در برابر نور خورشید محافظت می کند. بنابراین اگر این آفتاب گیر خیلی جلوتر باشد، ممکن است باعث ایجاد لکه های روشن سیاه و سفید در تصویر دوربین مداربسته شود. در این حالت، باید آفتابگیر دوربین را کمی عقب تر قرار دهید.

 5. قرار دادن نادرست واشر در دوربین های اسپید دام

در دوربین دام، اگر حلقه های آب بندی یا واشرهای فوم به درستی بین لنز و داخل پوشش پلاستیکی شفاف قرار نگیرند، می تواند علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته شود. برای حل این مشکل می توانید گنبد دوربین را به درستی روی حلقه های کف قرار دهید و با کمک نوار برق محل آنها را مشخص کنید.

علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

6. عدم بروز بودن دوربین و سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته

اگر از دوربین شبکه استفاده می کنید، سیستم عامل آن را به روز کنید. پس از بروزرسانی، آموزش تنظیمات دوربین مدار بسته را به حالت پیش فرض تغییر دهید. زیرا زمانی که دوربین مدار بسته آپدیت می شود تنظیمات تصویر آن تغییر می کند.

7. آلودگی و گرد و خاک موجود در اطراف دوربین

یکی از دلایل اصلی و علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته، ذرات گرد و غبار شناور در هوا است. یک لکه کوچک گرد و غبار در نزدیکی دوربین به صورت یک دایره سفید بزرگ روی صفحه تصویر ظاهر می شود. تنها راه حل این مشکل بستن در و پنجره هاست تا این ذرات وارد محوطه نشوند.

نتیجه گیری نهایی

با توجه به مباحث مطرح شده، تامین روشنایی و وجود نور کافی در هنگام نصب دوربین های مداربسته بسیار مهم و ضروری است، تا بتوانند تصاویری با کیفیت خوب داشته باشند. بنابراین ، در صورتی که به این موضوع توجه نکنید و نور لازم و کافی فراهم نباشد، می توانید بسیاری از تصاویر را از دست بدهید و این موضوع ممکن است موجب سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته شما بشود.

البته باید به خاطر داشته باشید که سطح و نوع تصویر برداری در دوربین مداربسته با توجه به محیط و نوع سوژه تعیین می شود. چراغ های دوربین مداربسته به کمک نور سفید که همان ناحیه حرکتی و میدان دید دوربین است، ناحیه خاصی را روشن می کند. علاوه بر این، نورپردازی به عنوان یک عامل بازدارنده از اهداف خرابکاران و دزدان جلوگیری می کند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net