• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
آشنایی با توپولوژی خطی در شبکه های کامپیوتری

توپولوژی خطی یا افقی شبکه باس در میان شبکه های محلی بسیار رایج بوده و برای اتصال کامپیوترها به صورت خطی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم در شبکه های محلی نقش مهمی ایفا می کند. با این سیستم هر رایانه با دستگاه های مرتبط در شبکه ارتباط برقرار می کند. هر یک از کاربران در توپولوژی در شبکه های کامپیوتری باید از یک آدرس خاص استفاده کنند. با این روش یک ایستگاه در شبکه به چندین ایستگاه پخش خواهد شد.

معرفی توپولوژی خطی

توپولوژی خطی شبکه همان همبندی اتصال و چیدمان تجهیزات شبکه است که برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر در هر یک از این سیستم ها باید ابتدا توپولوژی شبکه مشخص شود. توپولوژی شبکه دسته بندی های گوناگونی دارد که مهمترین آن ها نوع خطی است. نحوه انتقال داده ها و اطلاعات با در نظر گرفتن نوع در توپولوژی شبکه مشخص خواهد شد.
توپولوژی در شبکه های کامپیوتری به صورت خطی برای انتقال اطلاعات در یک جهت مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم هر نود شبکه به یک کابل متصل خواهد شد. این سیستم مزایا و معایب خاص خود را دارد.

معرفی توپولوژی خطی

دلیل نامگذاری

توپولوژی خطی برای انتقال اطلاعات در یک راستا و خط مشخص مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر این شبکه را با این نام می شناسند. توپولوژی در شبکه های کامپیوتری شامل اجزای مختلفی می شود که در یک راستا قرار می گیرند. ترمیناتور، کابل ها، فرستنده و گیرنده و کابل باس به کار رفته در این شبکه ها از اجزای مهم و اساسی هستند که به صورت خطی در یک راستا قرار می گیرند و هر یک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با توپولوژی حلقوی در شبکه های کامپیوتری

ویژگی های شاخص این توپولوژی

توپولوژی خطی با ویژگی های به خصوصی شناخته می شود که برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. این مدل توپولوژی در محیطی که تعداد گره ها در آن حفظ می شود مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر این سیستم شبکه کاربردهای بسیار زیادی دارد.
  2. برخی سازمان ها قادر به استفاده از قابلیت های این نوع شبکه نخواهند بود. از میان آن ها می توان به Hub یا Switches اشاره کرد. در نظر گرفتن این محدودیت ها برای استفاده از این شبکه ها اهمیت بسیار زیادی دارد.
  3. انواع لوازم خانگی، اسکنرها و تجهیزات برقی شرکتی و سازمانی به این مدل توپولوژی در شبکه های کامپیوتری متصل خواهند شد.
  4. این سیستم برای شبکه های کوچک بسیار مناسب خواهد بود.
  5. کلیه سرورها و ماشین های گیرنده در این شبکه متصل بوده و داده های اطلاعاتی بین آن ها تبادل می شود. هر یک از این دستگاه ها به یک کابل در شبکه متصل می شوند و کارایی خاص خود را خواهند داشت.

کاربرد های این نوع از شبکه های کامپیوتری

این شبکه های کامپیوتری کاربری خاص خود را در سیستم های شرکتی و سازمانی دارند. استفاده از این سیستم برای شرکت ها و سازمان هایی که برای گسترش بیشتر تلاش می کنند بسیار مناسب خواهد بود. با استفاده از این مدل توپولوژی می توان گسترش سیستم شبکه را به سهولت انجام داد. این شبکه ها برای شرکت ها و دفاتر کوچک بیشتر کارایی خواهند داشت.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با توپولوژی مش در شبکه های کامپیوتری

مزایای توپولوژی خطی

استفاده از این مدل توپولوژی مزایای بی شماری برای شبکه ها خواهد داشت. برخی از این مزایای مهم را در زیر مشاهده می کنید:

  • استفاده از این توپولوژی با نازل ترین هزینه ها انجام می شود. قیمت به صرفه راه اندازی این توپولوژی یکی از مهمترین دلایل استفاده از آن به شمار می رود.
  • این توپولوژی در سیستم شبکه ها به سادگی اجرا خواهد شد و برای اجرای آن نیاز به پرداخت هزینه بالای نصاب و تکنیسین نخواهید داشت.
  • در این روش از میزان کابل کمتری برای اجرای شبکه استفاده می شود که هزینه خرید تجهیزات را نیز به حداقل می رساند.
  • اجرای این توپولوژی در شبکه های کوچکتر به سهولت انجام می گیرد.

مزایا و برتری های این توپولوژی سبب افزایش میزان استفاده از آن در شبکه های بزرگ و کوچک شده است.

مزایای توپولوژی خطی

معایب توپولوژی خطی

انواع توپولوژی های خطی در شبکه های کامپیوتری افزون بر مزایای مهمی که دارند، محدودیت هایی نیز برای کاربران به وجود می آورد. برخی از مهمترین معایب این سیستم ها در شبکه های کامپیوتری امروزی به شرح زیر هستند:

  1. در این سیستم در صورت قطع هر کابل کل شبکه قطع خواهد شد. به این ترتیب ایمنی سیستم شبکه به خطر می افتد. به همین خاطر در این شبکه ها باید به سلامت کابل ها دقت داشته باشید.
  2. در صورتی که از این توپولوژی استفاده کنید، باید مراقب ترافیک اینترنت مورد استفاده خود نیز باشید. در صورتی که میزان ترافیک اینترنت شما بیش از حد معمول باشد، کل سیستم با مشکل افت سرعت رو به رو خواهد شد.
  3. انجام کارهای نرم افزاری سنگین نیز به سیستم این شبکه ها آسیب وارد می کند.
  4. کابل ها در توپولوژی خطی شبکه ها کوتاه تر هستند. به دلیل طول محدود این کابل ها استفاده از آن ها برای سیستم های طولانی با فواصل زیاد میسر نخواهند بود.
  5. سرعت کمتر توپولوژی خطی شبکه ها نیز محدودیت هایی برای کاربران به وجود می آورد. به همین خاطر فرایند انتقال داده ها در توپولوژی خطی با سرعت کمتری انجام می شود. سرعت این توپولوژی در قیاس با توپولوژی حلقه ای نیز محدودتر است.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با توپولوژی ستاره ای در شبکه های کامپیوتری

جمع بندی

در این بخش به ارزیابی ویژگی های مدل خطی توپولوژی در شبکه های کامپیوتری پرداختیم که مزایا و معایب خاص خود را دارد. توپولوژی خطی موارد استفاده خاص خود را در دفتر شرکت ها و سازمان ها خواهد داشت. به همین خاطر لازم است که بر مبنای نوع استفاده توپولوژی در سیستم شبکه های مختلف نصب شود. در بخش هایی از مقاله برخی از مزایا و معایب این سیستم ها را در شبکه های امروزی بررسی کردیم که هر یک از اهمیت بسیاری برای استفاده از این نوع پاتولوژی برخوردار هستند. هزینه های به صرفه تجهیزات و خدمات این پاتولوژی سبب افزایش مصارف آن در شرکت های کوچکتر شده است.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net