• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
آشنایی با توپولوژی مش در شبکه های کامپیوتری

توپولوژی مش در شبکه های کامپیوتری با اتصال انواع دستگاه ها و انشعاب از آن ها ایجاد می شود. این شبکه ها مسیریابی مناسبی در میان داده ها ایجاد می کند. با استفاده از این سیستم توپولوژی کلاینت ها و دستگاه ها به گونه ای کارآمد تنظیم می شوند.

با وجود توپولوژی مش شبکه سازمان ها ارتباط فیزیکی ثابتی در سراسر فضا خواهند داشت. توپولوژی مش چندین مسیر اطلاعاتی را در سراسر فضای فیزیکی به وجود می آورد. این توپولوژی شبکه چندین مسیر را شامل می شود. انعطاف پذیری شبکه مش بسیار بالا است. به این ترتیب در صورت خرابی هر یک از نودها تعمیر و عیب یابی آن ها ساده تر می شود. در هر یک از این شبکه ها از تجهیزات و ابزارهای به خصوصی استفاده شده است. 

آشنایی با توپولوژی مش در شبکه های کامپیوتری

معرفی توپولوژی مش در شبکه

توپولوژی مش ( Mesh topology ) در شبکه های کامپیوتری با وجود سوئیچ ها، روترها و... می شود که هر یک در بخش هایی از شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که شبکه بزرگ باشد، تعداد ابزارها و تجهیزات مورد استفاده نیز افزایش می یابد. هر یک از این دستگاه ها به عنوان یک نود در سیستم شبکه عمل می کنند. در یک شبکه مش صدها نود در کنار هم قرار می گیرند و سیستم کلی شبکه را تشکیل می دهند. این نودهای بی سیم در کنار هم امکان پوشش دهی منطقه را فراهم می کنند. 

توپولوژی مش با سایر توپولوژی های مورد استفاده در شبکه نیز مقایسه می شود. هر یک از این سیستم ها با ویژگی های به خصوصی همراه هستند. در هر یک از این سیستم ها هر نود به صورت مستقیم به نود دیگر متصل می شود.  در صورتی که توپولوژی شبکه جزیی تر باشد، تنها برخی از نودها به هم متصل خواهند شد. به همین خاطر ابعاد پروژه و شبکه مورد نظر در تعیین ابعاد توپولوژی تاثیرگذار خواهد بود. 

مطلب پیشنهادی: آشنایی با توپولوژی نقطه به نقطه در شبکه های کامپیوتری

دلیل نامگذاری

اتصال نودها در شبکه مش به هم دلیل اصلی نامگذاری این توپولوژی است. با وجود این ویژگی شاخص در میان این تجهیزات در شبکه ساختار آن تکمیل خواهد شد. اتصالات در شبکه های مش به صورت بی سیم یا سیمی به کار می روند و ساختار کار را تکمیل می کنند. در شبکه ها مش تقریبا همه کاربران با هم ارتباط برقرار می کنند. اتصالات کامل در توپولوژی مش در واقع نوعی پروتکل در ساختار شبکه های سازمانی است. 

ویژگی های شاخص توپولوژی مش

توپولوژی مش در شبکه های کامپیوتری با ویژگی های به خصوصی شناخته می شود که بر ساختار این سیستم تاثیر می گذارند. برخی از این ویژگی ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. در این توپولوژی از فرمول (n * (n-1)) / 2 استفاده شده است که تعداد گره های توری شبکه را مشخص می کند. 
  2. تهیه اتصالات و ابزارها در این سیستم توپولوژی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 
  3. این سیستم توپولوژی انواع مختلفی دارد و هر یک از آن ها برای برخی از شبکه ها به کار می روند. 
  4. انتقال داده ها در این سیستم توپولوژی یکی از فاکتورهای کارآمد به شمار می رود و از برتری های این سیستم است. روش های انتقال در این سیستم توپولوژی متفاوت هستند. از میان آن ها می توان به روش مسیر یابی و روش سیلابی اشاره کرد.
  5. در توپولوژی مش همه دستگاه ها و کامپیوترها به هم متصل هستند.

مطلب پیشنهادی: انواع شبکه های کامپیوتری از نظر وسعت جغرافیایی و گستردگی

کاربرد های این نوع از شبکه های کامپیوتری

سیستم توپولوژی مش کارایی قابل توجهی در سیستم شبکه خواهد داشت. برخی از مهمترین مصارف این سیستم شبکه به شرح زیر هستند:

  1. سیستم مش برای ارتباطات خدمات عمومی در شبکه های امروزی به شمار می رود. 
  2. سیستم ها در امنیت شبکه نیز با استفاده از این توپولوژی به خوبی تکمیل خواهند شد. 
  3. نظارت پزشکی نیز از مهمترین مصارف شبکه های کامپیوتری با توپولوژی مش به شمار می رود. 
  4. با این سیستم می توان نظارت بر خانه های آپارتمانی نیز به سهولت انجام می گیرد. 
  5. با استفاده از این سیستم نظارت و کنترل صنعتی نیز به سهولت انجام می پذیرد. 

کاربرد توپولوژی مش در شبکه های کامپیوتری

مزایای توپولوژی مش در شبکه

توپولوژی مش در شبکه های کامپیوتری مزایای قابل توجهی به همراه دارد. برخی از این مزایای مهم را در زیر مشاهده می کنید:

  1. با استفاده از این سیستم ثبات شبکه افزایش پیدا می کند. در صورت شکست نقاط تکی در این شبکه ها، کل سیستم آسیب نمی بیند. 
  2. توپولوژی مش برای افزایش برد نیز مزایای قابل توجهی به همراه خواهد داشت. به این ترتیب شبکه سیگنال ها را با فواصل دورتر انتقال می دهد. 
  3. ارتباط مستقیم بین نودها نیز از نقاط قوت این سیستم توپولوژی به شمار می رود. 
  4. امنیت نودها و سیگنال ها در این سیستم شبکه بسیار بالا است. 
  5. توپولوژی مش ساختار ساده تری دارد و به همین خاطر نیز در پیکربندی شبکه تاثیرگذار خواهند بود.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با توپولوژی ستاره ای در شبکه های کامپیوتری

معایب توپولوژی مش

این سیستم علاوه بر مزایایی که به همراه دارد، محدودیت هایی نیز در ساختار شبکه به وجود می آورد. از میان آن ها در شبکه های کامپیوتری می توان به مقیاس پذیر مشکل ساز این توپولوژی اشاره کرد. مقیاس پذیری توپولوژی بر اساس تعداد نودها در این سیستم به سختی انجام می گیرد. در بخش بعدی هزینه های مربوط به اجرای این توپولوژی مورد توجه قرار می گیرند که با گسترش شبکه کمی افزایش می یابند. مصرف برق در این سیستم ها کمی بالا است. شبکه های مش به سختی قابل استقرار بوده و به همین خاطر مصرف برق آن ها نسبت به سیستم های مشابه کمی بیشتر است. 

مطلب پیشهادی: آشنایی با توپولوژی ترکیبی در شبکه های کامپیوتری

جمع بندی

در این قسمت در رابطه با سیستم توپولوژی مش و معایب و مزایای مربوط به آن اطلاعاتی را بررسی کردیم. این سیستم شبکه در سال های گذشته با استقبال بالایی رو به رو شده و توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. مزایا و نقاط قوت مهم این سیستم سبب افزایش میزان استفاده از آن در ساختار شبکه های امروزی شده است. در بخش هایی از این مطلب در خصوص ویژگی ها و کاربردهای مربوط به این توپولوژی نیز اطلاعاتی را بررسی کردیم. شما می توانید با در نظر گرفتن این اطلاعات کلیدی از این سیستم ها استفاده کنید. 

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net