• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02188970170
آشنایی با توپولوژی حلقوی در شبکه های کامپیوتری

توپولوژی حلقوی یکی از مشهورترین معماری های سیستم شبکه به شمار می رود که در آن دستگاه ها با ساختاری حلقوی کنار هم قرار گرفته اند. در این سیستم ها اطلاعات موجود بر اساس گره های حلقه در کنار هم قرار می گیرند. این توپولوژی بسیار کاربردی ترین سایر موارد مشابه است و در سیستم شبکه های امروزی به میزان قابل توجهی مورد استفاده قرار می گیرد. توپولوژی حلقوی در شبکه های کامپیوتری بارهای سنگین تری را حمل می کند و به همین خاطر برای کاربران سازمان ها و شرکت های بزرگ یک انتخاب ایده آل به شمار می رود. 

معرفی توپولوژی حلقوی

توپولوژی حلقوی به عنوان یک شبکه یک طرفه معرفی می شود که آن را به نام توپولوژی شبکه حلقه نیز می شناسند. این سیستم در انواع دو طرفه و یک طرفه ساخته شده و در شبکه های امروزی به کار می رود. تنوع در میان ساختار کلی این توپولوژی یکی از ویژگی های مهم آن به شمار می رود. تنظیمات این سیستم بر اساس نیاز کارفرما تغییر می کند. استفاده از این توپولوژی شبکه در انواع آن میسر خواهد بود. 

برای تنظیم آن از کابل های مختلفی استفاده می کنند؛ در برخی موارد از یک کابل RJ-45 یا مدل کواکسیال استفاده می شود که کامپیوترها را در سیستم شبکه به هم متصل می کند. در این سیستم از هاب مرکزی استفاده نمی شود که هزینه های پروژه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. توپولوژی حلقوی در شبکه های کامپیوتری فرایند نصب ساده ای دارد و به همین خاطر در بسیاری از شرکت های امروزی از آن استفاده می شود. همچنین در صورت بروز هر گونه آسیب در ساختار شبکه هایی که توپولوژی حلقه ای دارند، عیب یابی سیستم بسیار ساده خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با توپولوژی مش در شبکه های کامپیوتری

دلیل نامگذاری این توپولوژی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم در این سیستم شبکه، دستگاه ها و گره ها حول محور یک حلقه در کنار هم قرار می گیرند. سیستم حلقه ای به دلیل نحوه چینش حلقوی دستگاه ها و گره ها با این نام معرفی می شود. رینگ توپولوژی می تواند بسته به تعداد جهات حرکت اطلاعات با نام حلقوی یک طرفه یا دو طرفه نیز معرفی می شود. بر این اساس نام گذاری این سیستم مشخص شده است.

معرفی توپولوژی حلقوی

ویژگی های شاخص توپولوژی حلقوی

توپولوژی حلقوی با ویژگی های منحصر به فردی شناخته می شود که استفاده از آن را در سیستم شبکه های امروزی افزایش داده است. برخی از این ویژگی ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. در این سیستم توکن های خالی به صورت آزادانه  بر روی حلقه ها قرار گرفته اند و هر یک مربوط به بخش های به خصوصی از سیستم شبکه هستند. با این روش سرعت حلقه ها بسیار افزایش می یابد. 
  2. توکن های خالی حاوی مکان هایی هستند که آدرس گیرنده و فرستنده را در خود حفظ می کنند. 
  3. در هنگام ارسال پیام به شبکه، در واقع یک توکن دریافت می شود. در حلقه ایجاد شده توکن به گروه های مختلف ارسال می شود. 

توپولوژی حلقوی در شبکه های کامپیوتری عملکرد ساده ای در سیستم شبکه دارد و به همین خاطر با مزایای بسیاری در این حوزه شناخته می شود.

کاربرد این نوع از شبکه های کامپیوتری

سیستم حلقوی در ساختار شبکه های امروزی کاربردهای مشخصی دارد. استفاده از آن در صنعت مخابرات و شبکه های فیبری مخصوص آن بسیار رایج شده است. همچنین این سیستم های حرفه ای و پیشرفته به عنوان سیستم در پشتیبانی شبکه در بسیاری از سازمان های بزرگ به کار می رود. استفاده از آن در موسسات تجاری نیز رایج شده و هزینه های موجود را برای این مکان ها کاهش می دهد. استفاده از این نوع توپولوژی شبکه به دلیل صرفه اقتصادی بالا برای مراکز آموزشی نیز توصیه می شود و مزایای ویژه ای دارد. استفاده از آن برای شبکه های LAN  و  WAN نیز رایج بوده و بر میزان مصارف این سیستم می افزاید.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با توپولوژی ستاره ای در شبکه های کامپیوتری

مزایا توپولوژی حلقوی

توپولوژی حلقوی با مزایای مهمی شناخته می شود که عملکرد این سیستم را مشخص می کنند. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

  1. این سیستم بارهای سنگین را به خوبی تحمل کرده و در برابر این موارد عملکرد مناسبی دارد. 
  2. این سیستم شبکه بسیار قابل اعتمادتر است و با توجه به رشد فناوری های مدرن شبکه، استفاده از آن برای آینده نیز مناسب خواهد بود. 
  3. این شبکه با حداقل سرمایه نیز راه اندازی می شود و در دسته شبکه های کم سرمایه قرار می گیرد. 
  4. توپولوژی حلقوی در شبکه های کامپیوتری اطلاعات مورد نیاز را در سیستم شبکه با سرعت بسیار بالایی انتقال می دهد. 
  5. تمامی داده ها در این توپولوژی در یک جهت حرکت می کنند و به همین خاطر نیز احتمال برخورد آن ها نیز کمتر است.

مزایا توپولوژی حلقوی

معایب توپولوژی حلقوی

اگرچه این سیستم شبکه یکی از پیشرفته ترین ها است و بسیاری از رقبا را از میدان به در کرده است؛ با این وجود برخی محدودیت ها در ساختار آن همواره کاربران را به دردسر می اندازد. از میان این موارد می توان به ریسک پذیری ایستگاه های آن اشاره کرد. در صورتی که یکی از ایستگاه ها در این توپولوژی شبکه آسیب ببینند، سایر بخش ها نیز با آسیب های جدی رو به رو می شوند. در این شبکه از سخت افزارهای ویژه ای برای اتصال بخش های مختلف استفاده می کنند. به همین خاطر نسبت به سیستم سوییچ ها و اترنت هزینه راه اندازی بیشتری دارد. همچنین در مقایسه با سیستم ستاره ای، توپولوژی حلقوی سرعت کمتری دارد. 

مطلب پیشنهادی:

آشنایی با توپولوژی نقطه به نقطه در شبکه های کامپیوتری

لایه های شبکه و معرفی مدل tcp/ip و osi

راه‌اندازی بخش اکتیو شبکه را به چه کسی بسپاریم؟

جمع بندی

در این بخش در رابطه با انواع ویژگی های توپولوژی حلقوی و روش استفاده از آن اطلاعاتی را بررسی کردیم. این سیستم های حرفه ای و پیشرفته در ساختار شبکه های امروزی نقش موثری ایفا می کنند. به همین خاطر آشنایی با ویژگی ها و مزایا و معایب آن ها اهمیت دارد. این سیستم در قیاس با توپولوژی های خطی و سایر موارد مشابه عملکرد مطلوب تری دارد. با این وجود برخی توپولوژی ها مانند مدل ستاره ای برتری هایی نسبت به آن دارند. در سال های اخیر کاربردهای این توپولوژی در سازمان ها، مراکز آموزشی و.... افزایش یافته است. 

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02188970170 09128581120 info@imennet.net