• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
انتخاب هارد دیسک مناسب برای دوربین مداربسته * هارد DVR

انتخاب هارد دیسک مناسب برای دوربین مداربسته : کاربرد و خرید و فروش دوربین مداربسته در جهان بسیار گسترش یافته و با کنار رفتن کاست و فیلم های ویدئویی، طبیعتا باید از سیستم های دیجیتال برای ذخیره اطلاعات اسفاده نمود. تولیدکنندگان هارد در سرتاسر دنیا مدتی است که اقدام به تولید هارد هایی با ظرفیت و قدرت بالا کرده اند تا بتواند پاسخگوی نیاز کاربران در سیستم های نظارتی باشند. در حالی که کامپیوتر های خانگی معمولا نیاز به فضای ذخیره سازی چندان زیادی ندارند، اما حجم تصاویر ویدئویی در یک سیستم مداربسته به گونه ای است که برای ضبط و ذخیره سازی آن نیازمند به استفاده از بیش از یک هارد دیسک آن هم با ویژگی های متفاوت از یک هارد معمولی هستید. زیرا معمولا دوربین مداربسته نصب شده در یک محل ممکن است به صورت ۲۴ ساعته در تمامی روزهای سال روشن باشد و به ثبت وقایع بپردازد.

سیستم دوربین مداربسته به چه هارد دیسک با چه مشخصاتی نیاز دارد؟

بسیاری از شما ممکن است فکر کنید که می توان از یک هارد دیسک معمولی برای سیستم نظارتی خود استفاده کنید و فرض کنید که تمامی هارد یسک ها از لحاظ کارکردی یکسان بوده و عملکرد مشابهی دارند. اما این فرض کاملا اشتباه است. هارد دیسک های معمولی، نهایتا ۸ ساعت در روز و ۶ روز در هفته کار می کنند. و دارای عملکرد متوسطی هستند.

این در حالی است که هارد دیسک هایی که متناسب با سیستم های مداربسته تولید می شوند و در دستگاه های NVR یا DVR تعبیه می گردند، دارای یک جزء مرکزی برای ذخیره سازی دیجیتالی ویدئوها هستند که امکان کارکرد ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته را برای آنها فراهم می کند. این هارد دیسک ها باید به صورت شبانه روزی فعال باشند تا بتوانند شواهد ویدئویی را به صورت زنده ذخیره کنند.

از چه هاردی با چه ظرفیتی برای ضبط تصاویر استفاده کنیم؟

این مورد به چند عامل متفاوت بستگی دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

فرمت فشرده سازی: فرمت فشرده سازی دستگاه DVR اولین عامل مهم در انتخاب هارد دیسک مناسب برای دوربین مداربسته است. امروزه DVR ها از فرمت های ذخیره سازی متعددی اعم از H.264 ،H.265 و H.265+ استفاده می کنند.

رزولوشن یا وضوح تصویر دوربین مداربسته: همانطور که می دانید هرچه رزولوشن تصویر شما بالاتر باشد حجم اطلاعات بیشتر شده و برای ضبط به هاردی با ظرفیت بالاتر نیاز خواهید داشت.
حرکت در تصاویر: روش های فشرده سازی تصاویر بدین گونه است که در فریم های متوالی قسمت های تکراری و بدون تغییر را حذف نموده و ظرفیت فیلم ها را به شدت کاهش می دهند. با توجه به این موضوع اگر در تصاویر تغییرات سریع و دائمی وجود داشته باشد باعث افزایش حجم فیلم های ضبط شده خواهد شد.

مدت زمان فیلم ضبط شده: هر چه مدت زمان فیلم ضبط شده طولانی تر باشد به همان نسبت ظرفیت بیشتری از هارد اشغال میشود. با استفاده از قابلیت های موجود در دوربین مانند تشخیص حرکت یا Motion Detection می توان زمان ضبط تصاویر را بدون از دست دادن قسمت های حساس و مورد نیاز به شدت کاهش داد.

انتخاب هارد دیسک مناسب برای دوربین مداربسته

ویژگی های مهم یک هارد دیسک مناسب دوربین مداربسته چیست؟

هارد دیسک ها دارای ویژگی های متفاوت و پیچیده ای هستند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • ظرفیت: مهمترین مشخصه یک هارد دیسک ظرفیت آن است. هرچه ظرفیت هارد بیشتر باشد می تواند مقادیر بیشتری از اطلاعات را در خود ذخیره کند. ظرفیت هارد دیسک با واحد ترابایت نشان داده می شود.
  • سرعت چرخش دیسک: سرعت چرخش یک هارد دیسک نشان دهنده سرعت آن در نوشتن یا خواندن اطلاعات است. هرچه سرعت چرخش دیسک ها بیشتر باشد هارد دیسک هم عملکرد سریعتری خواهد داشت.
  • طول عمر و ماندگاری: طول عمر یک هارد دیسک رابطه مستقیمی با متریال بکار رفته در ساخت آن اعم از جنس صفحات، تکنولوژی ساخت و … دارد. و تعیین می کند که چه مدت می توان از هارد استفاده کرد.

انواع برند هارد دیسک مناسب برای دوربین مداربسته

برند های معتبر و معروف هارد در بازار شامل برند WESTERN DIGITAL و SEAGATE هستند. که هر دو از شرکت های تولید کننده بزرگ هارد دیسک در جهان اند. این شرکت ها هارد دیسک هایی با کیفیت و ماندگاری بسیار بالا تولید و به بازار عرضه می کنند.

باید توجه داشته باشید که با گذشت زمان و استفاده مکرر، از کیفیت هارد کاسته می شود. بنابر این بهتر است از ابتدا در خرید آن دقت بیشتری به خرج دهید و هرگز به علت قیمت پایین تر از هارد های Refurbished یا رفرش شده (تعمیر شده یا مرجوعی) استفاده ننمایید، تا از صرف هزینه های مجدد اجتناب گردد. هارد دیسک های شرکت WESTERN DIGITAL در بازار وجود دارند که به تازگی با توجه به عملکرد آنها در رنگ های مختلف بنفش، سفید و … عرضه می شوند. در ادامه به برخی از خصوصیات آنها می پردازیم:

1. هارد دیسک لیبل سفید WESTERN

هارد دیسک های با لیبل سفید معمولا از کیفیت خوبی برخوردارند و اغلب برای کامپیوتر های خانگی مناسب هستند. استفاده از این نوع هارد دیسک در دوربین مدار بسته CCTV hard drive پیشنهاد نمی شود. زیرا کامپیوتر های معمولی در روز نهایتا تا ۸ ساعت کارکرد دارند. اما دوربین مدار بسته به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارند در نتیجه این نوع هارد پاسخگوی این حجم از تبادل اطلاعات و کارکرد نیست.

2. هارد دیسک دوربین مداربسته لیبل بنفش وسترن ( WESTERN )

هارد دیسک های بنفش شرکت وسترن دیجیتال مختص کاربری های Surveillance یا همان نظارتی هستند. که به طور ویژه جهت استفاده در دستگاه ضبط دوربین مدار بسته تولید شده اند. این هارد دیسک مناسب برای دوربین مداربسته در ظرفیت های ۱ تا ۶ ترابایت به بازار عرضه می گردند و امکان استفاده ۲۴ ساعته بدون هیچگونه نقصی را دارند.

3. هارد دیسک لیبل مشکی و قرمز وسترن

در واقع هارد دیسک های با لیبل مشکی و قرمز وسترن دیجیتال بسیار قدرتمند بوده و کاربری های گوناگونی دارند. و می توان از آنها در انواع کامپیوتر های خانگی و سرورهای پیشرفته و همچنین سیستم های نظارتی مدار بسته در مغازه ها یا مکان های دیگر استفاده نمود.

4. هارد دیسک لیبل مشکی - سفید ( SEAGATE )

همزمان با ارائه هارد دیسک لیبل بنفش توسط شرکت WESTERN DIGITAL، شرکت سیگیت مدل Surveillance را معرفی نمود که دارای لیبل های مشکی - سفید است. و کارکردی مشابه هارد های لیبل بنفش وسترن دیجیتال دارد.

انتخاب هارد دیسک مناسب برای دوربین مداربسته

عوامل موثر در انتخاب هارد دیسک مناسب برای دوربین مداربسته

عوامل بسیار زیادی بر راهنمای خرید هارد دوربین تاثیر گذار است، که در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم:

1. زمان سنجی و طول فیلم برداری

واضح است که با افزایش تعداد دوربین های مدار بسته و مدت زمان فیلم های ضبط شده، فضای بیشتری برای ذخیره سازی مورد نیاز خواهد بود. امروزه با سیستم تشخیص حرکت می توان زمان ضبط را کاهش داد.

2. سطح حرکت در تصاویر

با استفاده از فشرده سازی تصویر، تصاویر مشابه به صورت متوالی استخراج می شوند که باعث افزایش قابلیت های ثبت تصویر می شود. هر چه عملیات و تغییرات در محیط ضبط بیشتر باشد، فضای بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

3. نوع و میزان فشرده سازی هارد دیسک مناسب برای دوربین مداربسته

روش های فشرده سازی می توانند حجم فیلم ضبط شده را با حداقل افت کیفیت کاهش دهند. امکان کاهش بیشتر اندازه فیلم وجود دارد، اما در این صورت کیفیت آن به حدی پایین خواهد بود که جزئیات غیرقابل تشخیص است. امروزه اکثر دستگاه های DVR و NVR از کدک H.264 استفاده می کنند که یکی از پیشرفته ترین فرمت ها برای فشرده سازی تصاویر دریافتی از دوربین های مدار بسته است.

4. کیفیت تصویر ضبط شده

هرچه وضوح تصویر ضبط شده بالاتر باشد، فضای بیشتری را روی هارد دیسک دوربین اشغال می کند. از طرفی هر چه کیفیت تصاویر کمتر باشد، اندازه آن کمتر می شود. از سوی دیگر، کاهش وضوح تصویر منجر به از دست رفتن جزئیات تصویر می شود که در بیشتر موارد توصیه نمی شود.

در ادامه بخوانید: حافظه دوربین مداربسته کجاست

5. سرعت دوران هارد دوربین

حداقل سرعت چرخش 5400 دور در دقیقه، سرعت توصیه شده برای دوربین مدار بسته 5400 تا 7200 دور در دقیقه است. سرعت بالای هارد دیسک سرعت بالای ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات دوربین مدار بسته را نشان می دهد. اگر از دوربین های با کیفیت و تنظیمات DVR با کیفیت بالا استفاده می کنید، داشتن تعداد دور بالا در دقیقه هارد دیسک بسیار مهم است.

6. سرعت جستجو

حداقل سرعت اسکن هارد دیسک مناسب برای دستگاه DVR هشت میلی ثانیه یا کمتر است. مقدار توصیه شده ما 8 تا 9 میلی ثانیه است. میانگین سرعت جستجو بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می شود. سرعت جستجو به سرعت دسترسی به اطلاعات خاص ذخیره شده در درایو اشاره دارد. هنگام انتخاب هارد دیسک مناسب برای دوربین مداربسته، بسیاری از کاربران به موضوع فوق توجه نمی کنند.

7. اندازه و میزان بافر

حداقل اندازه بافر 16 مگابایت است و مقادیر توصیه شده ما برای انتخاب هارد دیسک مناسب DVR اندازه ی 32 و 64 مگابایت است. بافر یک حافظه پنهان روی درایو است که داده ها به طور موقت در آن ذخیره می شوند. اگر پردازنده دوباره آن ها را درخواست کند، بافر آن ها را برمی گرداند.

8. ظرفیت هارد دیسک مناسب برای دوربین مداربسته

در DVR های قدیمی از هارد دیسک های IDE استفاده می شد و به دلیل محدودیت حافظه، زمان ضبط نیز محدود بود. در دستگاه های DVR جدید که از هارد دیسک های SATA پشتیبانی می‌کنند، حجم صدا بیشتر است و می توان ویدیوهای بیشتری را ذخیره کرد. حداقل ظرفیت هارد 250 گیگابایت است. مقدار توصیه شده برای هارد دیسک دوربین مداربسته 1 - 2 ترابایت است.

جدول مشخصات هارد
اسم محصول:هارد وسترن لیبل بنفش WD10PURZهارد وسترن لیبل آبی WD10EZEXهارد وسترن لیبل آبی WD20EZAZهارد وسترن لیبل بنفش WD22PURZ
نوع رابط:SATA 3.0SATA 3.0SATA 3.0SATA 3.0
ظرفیت:1 ترابایت1 ترابایت2 ترابایت2 ترابایت
دوران هارد:5400 دور در دقیقه۷۲۰۰ دور در دقیقه5400 دور در دقیقه5400 دور در دقیقه
وزن:۶۳۸ گرم۴۴۰ گرم۶۰۰ گرم۶۴۰ گرم
سرعت انتقال داده ها:۱۱۰ مگابایت بر ثانیه۶ گیگابیت بر ثانیه۱۸۰ مگابایت بر ثانیه۶ گیگابیت بر ثانیه
درجه حرارت:در حالت عملیاتی از ۰ تا ۶۵ درجه در حالت Seek از ۴۰- تا ۷۰ درجه سانتی‌گراددر حالت فعال ۰ درجه سانتی گراد تا ۶۰ درجه سانتی گراد در حالت غیر فعال ۴۰- درجه سانتی گراد تا ۷۰ درجه سانتی گراد۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد در حالت عملیاتی ۴۰- تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد در حالت غیرعملیاتی-
میزان نویز:Seek Mode: ۲۴dB۲۱ دسی‌بل در حالت Idle و ۲۴ دسی‌بل در حالت Seekدر حالت فعال تا ۲۶dBA-
سایز هد:۳.۵ اینچ۳.۵ اینچ۳.۵ اینچ۳.۵ اینچ
بافر (حافظه کش):۶۴ مگابایت۶۴ مگابایت۲۵۶ مگابایت۶۴ مگابایت
توان مصرفی:۳.۳ وات در حالت خواندن / نوشتن ۲.۹ وات در حالت Seek ۰.۴ وات در حالت Standby and Sleep۲.۵ وات در حالت فعال ۲.۳ وات در حالت Idle ۰.۴وات در حالت استندبای۴.۱ وات در حالت فعال و ۲.۳ وات در حالت Idle-
قیمت:تماس بگیریدتماس بگیریدتماس بگیریدتماس بگیرید
نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net