• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
4 نوع کابل دوربین مداربسته + کاربرد

به طور کلی دوربین مدار بسته عمدتاً برای اهدافی مانند پیشگیری از جرم، امنیت و نظارت در نظر گرفته می شود. برای این منظور دوربین مدار بسته به کابل هایی برای بهبود کیفیت سیگنال های ویدئویی نیاز دارد. امروزه انواع کابل دوربین مداربسته وجود دارد که به انتقال تصویر آن کمک می کند. در این مقاله از ایمن شبکه هوشمند به تفصیل انواع کابل دوربین های مدار بسته را توضیح داده ایم.

یک سیستم نظارت تصویری از دستگاه ها و اجزای بسیاری تشکیل شده است. شاید برای افراد غیر متخصص و غیر ماهر، فراوانی این قطعات و وسایل مورد نیاز برای نصب دوربین مداربسته گیج کننده باشد. بنابراین توصیه می کنیم با اصول اولیه دوربین های مداربسته مانند سیم های دوربین مداربسته و لوازم جانبی آن مانند DVR و NVR آشنا شوید.

1. کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال تقریباً یک قرن است که وجود دارند. و به دلیل کیفیت بالای آن ها هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. این سیم ها در مقایسه با سایر انواع کابل دوربین های مداربسته، مقاومت نسبتاً بالایی دارد. دلیل آن این است که از مواد بسیار بادوام ساخته شده اند، که عموماً در برابر عوامل اصطکاک مقاوم هستند.

محافظت از کابل کواکسیال به جلوگیری از هرگونه تداخل سیگنال کمک می کند. و مس موجود در این کابل به افزایش سرعت انتقال اطلاعات کمک می نماید. نصب آن بسیار آسان است و به دو صورت برای دوربین مدار بسته استفاده می شود.

کابل کواکسیال

انواع کابل کواکسیال دوربین مداربسته

  • کابل RG-6

کابل RG-6 ساخته شده از مس و آلومینیوم، برای پهنای باند بالاتر و فرکانس بالاتر طراحی شده است. بنابراین برای دوربین های مداربسته داخلی مناسب نیست. این کابل عمدتا برای دوربین های مدار بسته توسط مقامات شهری، ادارات و پلیس استفاده می شود. این مدل از کابل کواکسیال در مقایسه با کابل کواکسیال RG59 دارای هسته بزرگتر و لایه های ضخیم تر است.

  • کابل RG-59

عدد 59 قطر این کابل را نشان می دهد که 0.059 است و از هسته مسی استفاده می کند. این نوع کابل برای پهنای باند کم توصیه می شود. بنابراین برای نصب دوربین مداربسته به ویژه در منازل، مشاغل، هتل ها و سایر مکان های نسبتا کوچک ایده آل است. انواع کابل دوربین مداربسته کواکسیال RG59 می تواند سیگنال های فرکانس بالا را منتقل کند و از تداخل مغناطیسی ناشی از منابع خارجی جلوگیری کند.

2. کابل سیامی

کابل های سیامی یکی از بهترین کابل های ترکیبی دوربین مداربسته هستند. این کابل شبیه کابل های کواکسیال است که از مجموعه ای از سیم های برق استفاده می کنند. این کابل ترکیبی از کابل RG59 و کابل 18/2 است. اولی به عنوان کابل تصویر دوربین مداربسته و دومی به عنوان کابل برق دوربین مداربسته استفاده می شود. به عبارت دیگر، از آنجایی که RG59 یک کابل کواکسیال است، به انتقال تصویر در دوربین مداربسته کمک می کند. و کابل 2/18 به تامین برق AC/DC دوربین کمک می کند.

ساختار کابل های سیامی به فویل اجازه می دهد تا برق را بدون تداخل انتقال دهد. این عمل به طور قابل توجهی قابلیت اطمینان داده ها را افزایش می دهد. اگرچه این مدل دارای مدیریت، نصب و پیکربندی نسبتاً پیچیده ای در تمامی انواع کابل دوربین مداربسته است، اما انتقال همزمان داده و برق را به دوربین های مدار بسته ارائه می دهد.

3. اترنت از انواع کابل دوربین های مداربسته

در بین انواع کابل های دوربین مدار بسته، کابل های اترنت قابلیت انتقال داده با پهنای باند بالا را دارند. این امر برای عملکرد صحیح سیستم های دوربین مدار بسته IP مهم است. در بین انواع کابل دوربین مداربسته، کابل اترنت در سیستم های نظارتی و دوربین های تحت شبکه کاربرد فراوانی دارد. اگرچه می توان از آن در دوربین مداربسته آنالوگ نیز استفاده کرد.

دو نوع مختلف کابل اترنت Cat5 و Cat6 وجود دارد. هر دو از نظر ساختار مشابه هستند. هر دو کابل اترنت برای انتقال صدا، تصویر و داده با سرعت بالا استفاده می شوند. تفاوت اصلی Cat5 و Cat6 در این است که Cat6 قادر به انتقال سرعت و پهنای باند دوربین مدار بسته بیشتر اما در فواصل کوتاهتر است.

مطلب پیشنهادی: کابل کشی روکار یا توکار ؟ کدام یک مناسب است؟

4. فیبر نوری از بهترین کابل ها برای دوربین مداربسته

این کابل ها گران ترین گزینه در بین انواع کابل دوربین مداربسته محسوب می شوند. زیرا برای ساخت و نگهداری آن ها به زمان و نیروی متخصص زیادی نیاز است. اگرچه کابل فیبر نوری فرکانس و کیفیت سیگنال بهتری را ارائه می دهد، اما گران است. با این حال، این کابل داده ها را با سرعت شگفت انگیزی انتقال می دهد. و در مواردی که انتقال سریع داده با حداقل تاخیر مورد نیاز است استفاده می شود. همچنین برای استفاده طولانی مدت بین دو محیط عالی است. بنابراین، این کابل معمولاً برای تجهیزات حرفه ای ترجیح داده می شود، زیرا برای دوربین مکان های مسکونی و سایر مکان ها گران است.

همچنین بخوانید: تفاوت فیبر نوری با کابل شبکه

انواع کابل دوربین مداربسته

چه نوع کابل دوربین مداربسته مناسب است؟

اکنون که انواع کابل دوربین مداربسته را می شناسید، سوال این است که چگونه سیم مناسب دوربین مداربسته خود را انتخاب کنم؟ یا بهترین کابل دوربین مداربسته چیست؟ هدف شما از نصب تجهیزات نظارت تصویری و سیستم دوربین مداربسته بر نوع کابلی که انتخاب می کنید تأثیر می گذارد. برای محیط های تجاری، کیفیت سیگنال و ویدئو بسیار مهم است. در عین حال، برای نصب دوربین مداربسته خانگی یا محل های کوچک، کابل متفاوت با محیط های تجاری بزرگ ممکن است نتایج بهتری داشته باشد.

در حال حاضر برای کابل کشی دوربین مداربسته IP از دو نوع کابل استفاده می شود. کابل Cat5E و Cat6. هر دو کابل مطابق با استانداردهای کابل دوربین مدار بسته هستند. در زیر دو مدل کابل مناسب برای دوربین های IP آورده شده است:

  • کابل Ct5E

این کابل جایگزین کابل های Cat5 می شود و ده برابر سرعت کابل های Cat5 را ارائه می دهد. این کابل در اوایل دهه 2000 توسعه یافت و می تواند پهنای باند 1000 مگابیت بر ثانیه را تحمل کند.

  • کابل Cat6

انواع کابل دوربین مداربسته Cat6 به تدریج با کابل استاندارد Cat5E جایگزین می شود. و به یک انتخاب قابل اعتماد برای اهداف نصب شبکه تبدیل شده است. این کابل ده برابر پهنای باند را به شما می دهد. یعنی پهنای باند 10000 مگابیت بر ثانیه. با این حال، باید توجه داشت که مانند Cat5E ، Cat6 نیز تنها می تواند پهنای باند 1000 مگابیت بر ثانیه را فراتر از 165 فوت یعنی حدود 50 متر پشتیبانی کند.

مطلب پیشنهادی: اعتبار دوربین مداربسته در دادگاه

نتیجه گیری پایانی

هر دو کابل انتخابی مطمئن و مناسب برای دوربین های مداربسته هستند. در حال حاضر، پهنای باند کابل Cat5E برای اکثر دوربین های مداربسته شبکه IP موجود در بازار بسیار زیاد است. این باعث می شود برای اکثر پروژه های نصب دوربین مدار بسته انتخاب خوبی باشد. تقریباً تمام دوربین های مداربسته IP در حال حاضر کمتر از 100 مگابیت بر ثانیه از پهنای باند استفاده می کنند که Cat5E را به یک انتخاب معتبر تبدیل می کند.

اگر به دنبال آینده در نصب دوربین ها و ارتقای آن ها در آینده هستید، در بین انواع کابل دوربین مداربسته می توانید از کابل Cat6 استفاده کنید. اما اگر طول کابل دوربین CCTV cable شما بیش از 165 فوت یا حدود 50 متر است، بهتر است از Cat5E نیز در سیستم خود استفاده کنید. چون هر دو کابل در این فاصله پهنای باند یکسانی دارند. و اگر به دنبال ارتقاء بیشتر سیستم خود در آینده هستید، می توانید از کابل Cat6A با قابلیت ارائه پهنای باند 10000 مگابیت بر ثانیه استفاده کنید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net