• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
ایا فیلم دوربین مدار بسته در دادگاه سندیت دارد ؟ اعتبار

با توجه به اهمیت سوال ایا فیلم دوربین مداربسته در دادگاه سندیت دارد؟ سعی بر این است که اسناد و مدارک قانونی قابل ارائه برای اثبات جرم به دادگاه را در این گزارش بررسی کنیم. زیرا طبق قانون هیچ ادله ای نمی تواند دلیل و مدرک باشد. امروزه با وجود دوربین های مداربسته، افرادی که تصاویر یا فایل های صوتی در اختیار دارند، برای اثبات جرم به صورت تصویری به دادگاه مراجعه می کنند. در واقع این اسناد می تواند به اثبات جرم کمک کند، اما نمی تواند به عنوان تنها علت و مدرک برای تصمیم گیری قاضی باشد و او را قانع کند. در این مقاله از ایمن نت در مورد اعتبار دوربین مدار بسته در دادگاه صحبت خواهیم کرد.

اثبات جرم با اعتبار فیلم دوربین مداربسته در دادگاه

سندیت فیلم و اعتبار دوربین مدار بسته در دادگاه یکی از راه های اثبات سرقت یا سایر جرایم است، اما این مورد در فهرست امارات گنجانده شده است. یکی از شواهد موجود در پرونده ها در قانون مدنی امارات است و به قاضی کمک می کند تا ثابت کند متهم جرمی انجام داده است و آیا مرتکب مجازات می شود یا خیر. ویدئو می تواند جرم را نشان دهد و با استفاده از آن می تواند به دادگاه در اثبات جرم کمک کند. دوربین های مدار بسته با توجه به توان موجود می توانند به کشف جرایم کمک کنند، اما باید شرایط متفاوتی به آن اضافه کرد. این شرایط می تواند کیفیت و وضوح تصویر یا ویدئو باشد.

برای اثبات اعتبار دوربین مدار بسته در دادگاه و برای اینکه فیلم در دادگاه موثر واقع شود، دوربین باید از نظر سخت افزاری پیشرفته و جدید باشد تا فیلمبرداری با کیفیت بالا انجام شود. در این صورت کسانی که می خواهند از دوربین های مدار بسته برای اثبات جرم در دادگاه استفاده کنند، باید حتما از بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته استفاده کنند. دوربین های مداربسته به قاضی کمک می کند تا جنایت را همراه با فیلم نشان دهد. با توجه به سایر ادله، فیلم به دست آمده از دوربین بسته را نمی توان جزء مصادیق اصلی محسوب کرد. و در صورت ضمیمه شدن با سایر این گونه مواد و مدارک معتبر، جرم با دوربین بسته قابل اثبات است.

سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، این است که آیا فیلم دوربین گوشی مدرک است؟ در صورتی که شاهد و مدارک کافی در دسترس نباشد، می توان از فیلم ها و ویدیو دوربین مداربسته به عنوان شاهد استفاده کرد.

اثبات جرم با اعتبار فیلم دوربین مداربسته در دادگاه

شرایط استناد به فیلم دوربین مداربسته در دادگاه

همان طور که اشاره کردیم، طبق ماده 160 قانون مجازات اسلامی، دلایل اثبات جرم در دعاوی کیفری، اقرار، شهود و در مواردی که قانون پیش بینی کرده است، قسم و علم قاضی است. در واقع می توان گفت که در قوانین وضع شده در ایران، ادله سنتی و امروزی با هم ترکیب شده و می توانند یک دیگر را تکمیل کنند و قاضی را در قضاوت برای تایید وقایع یاری کرد.

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع منبع تغذیه دوربین مدار بسته

آیا می توان به اعتبار فیلم دوربین مدار بسته در دادگاه اعتراض کرد؟

برای اثبات جرم با فیلم و اعتبار دوربین مدار بسته در دادگاه باید قوانین و مقررات خوانده شود تا دادگاه و قاضی پرونده در مورد آن صحبت کنند. زیرا اگر دوربین در جایی مخفیانه نصب شده باشد و قوانین نصب رعایت نشود، می تواند در دادگاه سندیت نداشته باشد. و در این صورت صاحب دوربین دچار مشکل می شود و به اتهام تهمت به یک نفر مجرم شناخته می شود و در دادگاه بازجویی و مجازات می شود.

برای حل و فصل اختلافات حقوقی استفاده از فایل های صوتی و تصویری و اثبات دعوی با استفاده از اعتبار دوربین مدار بسته در دادگاه، سعی کنید تمامی قوانین  و اطلاعات در آیین نامه نصب دوربین در آپارتمان را رعایت نمایید، تا درگیر چنین مشکلاتی نشوید.

حکم قضایی دوربین مداربسته

ممکن است در مکانی دوربین مداربسته نصب شده باشد و افراد از آن بی خبر باشند. در صورت بروز اتفاق و پخش فیلم توسط صاحب دوربین بدون کسب اجازه از فردی که باعث حادثه شده، وی می تواند از حکم قضایی دوربین مداربسته استفاده کند. زیرا ممکن است صاحب دوربین بدون هیچ درخواستی از سوی شخص و یا مرجع قضایی فیلم را پخش کرده باشد. این نوعی نقض قانون به حساب می آید و در گروه تعرض به امنیت و نقض حریم خصوصی شمرده می شود. حکم بدون اجازه این کار، جریمه نقدی یا حبس است.

مطلب پیشنهادی: بازبینی فیلم دوربین مدار بسته

اثبات جرم با فیلم دوربین مداربسته در دادگاه بر صدور حکم تاثیر دارد؟

قوانین هر کشوری اهدافی را دنبال می کند که مهم ترین آن امنیت افراد جامعه است. در قوانین کشور ما برای حفظ امنیت و آرامش مردم در جامعه اسلامی - ایرانی تلاش شده و مردم موظف به رعایت قوانین مقرر شده هستند. اسناد و مدارک به همان اندازه که در رسیدگی به ادله جرایم مؤثر است، امکان تغییر و تقلب را نیز می تواند مطرح کند. بنابراین این اسناد صرفاً نشانه ای است که در تصمیم قاضی به عنوان دلیل ذکر می شود. بدون استناد به ماده 160 قانون مجازات اسلامی، فیلم و صدای ضبط شده توسط دوربین مداربسته یا هر دوربینی به خودی خود نمی تواند در اثبات جرم مؤثر باشد، بلکه در حداقل یا حداکثر مجازات تاثیر دارد.

مطلب پیشنهادی: انواع سنسور دوربین مداربسته * حسگر تصویر دوربین مدار بسته

اعتبار دوربین مدار بسته در دادگاه فقط به قاضی پرونده کمک می کند تا آگاهانه تر قضاوت کند. هر گونه فعالیت با دانش و تجربه در این موضوع می تواند به نتایج مطلوبی منجر شود. میزان مشکلات حقوقی و پیچیدگی قوانین عاملی است که مشخص می کند هر فردی نیاز به استفاده از شواهد و ادله زیادی دارد. و یکی از این ادله می تواند اعتبار دوربین مداربسته در دادگاه باشد.

اعتبار دوربین مدار بسته در دادگاه

آیا فیلم دوربین مدار بسته در دادگاه سندیت دارد؟

صدا و فیلم دوربین مدار بسته فقط می تواند به عنوان مدرک در دادگاه استفاده شود و ثابت کند که یک فرد در یک مکان حضور داشته است. مثلا، از این دستگاه می توان برای تشخیص حضور سارق در آپارتمان و برای افزایش سطح امنیت و پیشگیری از جرایم استفاده کرد. وجود و نصب دوربین در پارکینگ اختصاصی، خیابان ها یا راهروها، در ورودی بانک ها یا در ورودی آپارتمان ها و ... می تواند برای پیشگیری از وقوع جرم و ارائه مدرک در صورت وقوع جرم مورد استفاده قرار گیرد.

در ماده 160 قانون مجازات اسلامی، ادله های وقوع جرم، اقرار، سوگند، شهادت و علم قاضی است. که این موارد مجرم بودن فرد را ثابت می کند. با استناد به ماده 162 قانون مجازات اسلامی هرگاه ادله مربوط فاقد شرایط قانونی و شرعی لازم باشد، می توان آن را دستور قضایی نامید. در کنار سایر اعتبارنامه ها و اوامر، علم قاضی نیز هست. هیچ قانونی برای اثبات جرم از طریق فیلم وجود ندارد و از آنجایی که فیلم تنها مدرک دادسرا است، نمی تواند جرم را در دادگاه ثابت کند و فقط می تواند به قاضی کمک کند.

مطلب پیشنهادی: تشخیص حرکت در دوربین مداربسته * موشن دتکشن [ Motion Detection ]

چگونه اعتبار فیلم دوربین مداربسته را اثبات کنیم؟

بدون احراز هویت نمی توان به فیلم های دوربین مداربسته اعتماد کرد. ولی صحت فیلم دوربین مداربسته را با بررسی می توان تشخیص داد:

  1. بررسی کنید که فیلم کجا گرفته شده است؟
  2. برای اثبات اعتبار دوربین مدار بسته در دادگاه زمان و تاریخ ضبط ویدیو را بررسی کنید.
  3. ویدیوهای قبلی و بعدی ضبط شده توسط دوربین را بررسی کنید.
  4. دوربین را بررسی کنید و فیلم اصلی را بگیرید.
  5. نوع و فرمت فیلم ایجاد شده را بررسی کنید.
  6. عدم دستکاری فیلم ها با نرم افزارهای کامپیوتری را تایید کنید.

مطلب پیشنهادی: محل ذخیره فیلم های دوربین مداربسته کجاست؟

نتیجه گیری نهایی

بسیاری از افراد در جلسات دادگاه برای اثبات دلیل خود به عکس ها، فیلم ها و صداهای ضبط شده رجوع می کنند. هرچند که این موارد طبق قانون مبنای قانونی نیست، ولی هر گونه ویدئو، صدا، اثر انگشت، رد پا و غیره می توانند به عنوان اسناد امنیتی برای توضیح چگونگی وقوع یک رویداد کمک کنند. بدیهی است در صورت مخفی بودن و رعایت نکردن قوانین در نصب دوربین مداربسته، این فیلم قابل استناد در دادگاه نیست. و اعتبار دوربین مدار بسته در دادگاه سندیت زیادی ندارد.

همچنین این امکان وجود دارد که صاحب دوربین مداربسته مقصر شناخته شود و همچنین گزینه های بدون ارائه مدارک کافی ممکن است تهمت تلقی شود.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net