• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
راه‌اندازی بخش اکتیو شبکه را به چه کسی بسپاریم؟

خدمات اکتیو شبکه و راه اندازی این شبکه ها باید زیر نظر تکنسین های حرفه ای انجام شود. در این سیستم ها از جریان الکتریکی برای راه اندازی شبکه استفاده می شود و بدون آن راه اندازی شبکه میسر نخواهد بود. خدمات اکتیو شبکه دسته بندی های گوناگونی دارند و هر یک در این فرایند با استفاده از تکنیک های مدرن و فناوری های به روز اجرا می شوند. در این بخش به بررسی مهارت های مورد نیاز برای راه اندازی این شبکه ها می پردازیم و تعاریف کلی اکتیو شبکه را ارزیابی می کنیم. 

اکتیو شبکه چیست؟

خدمات اکتیو شبکه شامل مجموعه فعالیت های نرم افزاری شبکه و پیکربندی شبکه های موجود می شوند. هر یک از این خدمات در فرایند نصب و راه اندازی شبکه اکتیو مورد استفاده قرار می گیرند. افرادی که خدمات شبکه های اکتیو را ارائه می دهند، اکتیو کار نامیده می شوند. فعالیت های اکتیو کاران شبکه با فعالیت های مربوط به پسیو کاران کاملا متفاوت هستند. وظایف و مسئولیت های هر یک از این مشاغل کاملا از هم مجزا هستند. اکتیو شبکه شامل بخش تجهیزات اکتیو شبکه نیز می شود که بخش هایی مانند ابزارهایی برای تقویت، قابلیت تولید و... را در بر می گیرد.

راه‌اندازی بخش اکتیو شبکه را به چه کسی بسپاریم؟

اکتیو کار شبکه کیست؟

خدمات اکتیو شبکه زیر نظر اکتیو کاران حرفه ای ارائه می شوند. اکتیو کاران مسئولیت راه اندازی تجهیزات موجود در شبکه را بر عهده دارند. این مشاغل باید اطلاعات دقیقی در رابطه با ساختار شبکه ها و پیکربندی دقیق و اصولی آن ها در دست داشته باشند. نصب و پیکربندی سیستم های حفاظتی فایروال شبکه ها، تجهیزات و نرم افزارهای مربوط به شبکه ها و... زیر نظر اکتیو کاران حرفه ای انجام می گیرد.
در میان خدمات اکتیو شبکه می توان به ارائه دسترسی به کاربران برای فعالیت در بخش های مختلف شبکه ها اشاره کرد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. دستمزد هر یک از اکتیو کاران بر مبنای نوع خدمات ارائه شده توسط آن ها مشخص می شود. هر چه میزان تخصص اکتیو کار مورد نظر بیشتر باشد، دستمزد و هزینه کار او نیز بیشتر خواهد شد. خدمات اکتیو کار شبکه شامل موارد مختلفی می شود. هر یک از اکتیو کاران وظایف و خدمات به خصوصی در سیستم شبکه ها ارائه می دهند.

مطلب پیشنهادی: تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو در شبکه چیست؟

آیا برای نصب اکتیو شبکه به تخصص نیاز است؟

خدمات اکتیو شبکه با تخصص و مهارت های نرم افزاری اکتیو کاران حرفه ای ارائه می شوند. هر اکتیو کاری باید با سیستم پایه ای شبکه های فعال سازمانی و شرکتی آشنایی داشته باشد. سیستم های پایه شبکه اطلاعات مهمی را در بر میگیرند که اکتیو کار باید بر آنها تسلط داشته باشد. دوره های کارآموزی مربوط به این حوزه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و اکتیو کار حرفه ای در این حوزه نیز فعالیت کرده است. اغلب تکنسین های شبکه های کامپیوتری توانایی ارائه خدمات اکتیو شبکه را نیز خواهند داشت. 

به این ترتیب یک اکتیو کار باید مهارت های تکنسین کامپیوتر و اطلاعات پایه ای شبکه را داشته باشد. حقوق و دستمزدهای اکتیو کار شبکه بر مبنای دانش و مهارت های او مشخص می شود. یک اکتیو کار حرفه ای باید با اطلاعات مربوط به عیب یابی سیستم شبکه ها نیز آشنایی داشته باشد. مدیریت شبکه های بیسیم و سیمی نیز در زمره فعالیت های اکتیو کار حرفه ای دسته بندی می شود. برای فعالیت در این حوزه باید دانش و اطلاعات مربوط به همه این شاخه ها را داشته باشید. در این خصوص سیستم های نوظهور و فناوری های مدرنی به کار میروند که اکتیو کار باید با هر یک از آن ها آشنایی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: 3 تفاوت مودم و روتر در شبکه چیست؟ مقایسه

وظایف اکتیو کار شبکه

خدمات اکتیو شبکه شامل موارد مختلفی هستند که آنها در میان وظایف اکتیو کاران حرفه ای دسته بندی می شوند. مجموعه وظایف هر یک از اکتیو کاران در شرکت و سازمان مورد نظر مشخص خواهد شد. در برخی موارد این افراد باید کلیه این وظایف را در سیستم شبکه سازمان مورد نظر اجرا کنند. برخی از این مجموعه وظایف را در زیر مشاهده می کنید:

  1. پیاده سازی سیستم های ویپ در شبکه 
  2. پیکربندی تجهیزات شبکه که از برندهای مختلفی تهیه و نصب می شوند؛ شامل انواع سیستم های اکسس پوینت، مودم و... 
  3. نصب و راه اندازی سرورهای مختلف مانند DHCP ،DNS و...
  4. مدیریت سیستم اینترنت و کنترل پهنای باند شبکه 
  5. ارائه راهکارهایی برای خدمات مجازی سازی در سیستم شبکه 
  6. پیاده سازی سیستم عامل های کلاینت و اجرای تنظیمات مربوط به آن ها
  7. مراحل مختلف اجرای فایروال های نرم افزاری و سخت افزار شبکه
  8. پشتیبان گیری در سیستم اکتیو شبکه و در صورت نیاز برگرداندن اطلاعات شبکه 

راه‌اندازی بخش اکتیو شبکه را به چه کسی بسپاریم؟

یک اکتیو کار شبکه باید چه اطلاعاتی داشته باشد؟

خدمات اکتیو شبکه با استفاده از دانش و اطلاعات اکتیو کاران حرفه ای ارائه می شوند. هر یک از این خدمات در فرایند راه اندازی این شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مهمترین اطلاعاتی که هر اکتیو کار حرفه ای باید داشته باشد، به شرح زیر هستند:

  1. اطلاعات مربوط به سیستم سوئیچ های شبکه و نصب و راه اندازی آن ها
  2. اطلاعات مربوط به روترهای شبکه و خدمات نصب و پیکربندی مربوط به آن ها
  3. اطلاعات مربوط به فایروال ها و روش تنظیم و راه اندازی هر یک از آن ها در سیستم شبکه های اطلاعاتی
  4. نصب آنتی ویروس ها و مهارت های پیکربندی هر یک از آن ها در اکتیو شبکه ها
  5. ساخت پروفایل در شبکه ها و ارائه دسترسی به افراد مختلف 

مطلب پیشنهادی: تجهیزات پسیو شبکه غیرفعال [ passive ]

جمع بندی

در این بخش در خصوص انواع فعالیت های اکتیو کار شبکه و وظایف و خدمات این رده های شغلی در سازمان ها و شرکت ها اطلاعاتی را بررسی کردیم. در هر یک از انواع شبکه ها حضور اکتیو کاران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اکتیو کاران شبکه باید دانش و مهارت های مورد نیاز این حوزه را فرا گرفته و سپس وارد این شاخه های شغلی این در بخش پشتیبانی و نگهداری شبکه شوند. در این بخش با برخی از مجموعه اطلاعات و تخصص های مورد نیاز اکتیو کاران نیز آشنا شدید. افراد فعال در حوزه شبکه در هر یک از شاخه های پسیو و اکتیو فعالیت می کنند و وظایف آن ها با هم متفاوت است.

بیشتر بدانید: لایه های شبکه و معرفی مدل tcp/ip و osi

 

نظرات کاربران
  • ali jalali
    پنج‌شنبه 28 دی 1402 | 11:48

    سلام وقت بخیر
    شما خدمات اکتیو شبکه رو هم انجام میدید؟

    • ادمین
      پنج‌شنبه 28 دی 1402 | 11:54

      سلام دوست عزیز
      بله برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم با مشاوران ما و با شماره 02188970170 تماس حاصل فرمایید تا شما را بهتر راهنمایی کنند.

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net