• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
0 تا 100 آموزش تنظیمات دوربین مدار بسته * تنظیم

نصب دوربین های نظارت تصویری و تنظیمات دوربین مدار بسته شرط اصلی مدل سازی و استفاده مناسب از تجهیزات امنیتی و نظارتی است. پیکربندی و نصب نرم افزار دوربین مداربسته یکی از مهم ترین قسمت های این ابزار می باشد. در برخی موارد کمبود دوربین های مدار بسته می تواند عملکرد تجهیزات را تحت تاثیر قرار دهد. در این سری از مقالات آموزشی سایت ایمن شبکه هوشمند با نحوه اجرای تنظیم دوربین مداربسته و پیکربندی این دستگاه ها بیشتر آشنا می شویم.

تنظیمات مربوط به منوی دوربین مدار بسته

یکی از مهم ترین مراحل در راه اندازی دوربین مداربسته، تنظیم منوی این دستگاه است. به طور معمول، هر دوربین مداربسته دارای منوی تنظیمات است. تنظیمات منوی همه دوربین مداربسته آنالوگ به یک صورت می باشد. در منوی دستگاه کاربر گزینه ها را مدیریت می کند. تنظیم تعادل سفیدی، تنظیمات ویژه دوربین، نوردهی، شناسایی حرکت، مخفی کردن تصاویر و... از مهم ترین گزینه های مربوط به تنظیمات منو است.

بیشتر بخوانید: علت سوختن آداپتور دوربین مداربسته چیست

تنظیم دستورالعمل ضبط تصویر و فیلم در دوربین مداربسته

با استفاده از تنظیمات دوربین مدار بسته در قسمت مربوط به فیلمبرداری و پردازش تصویر، کاربر می تواند در مدت زمان کوتاهی به تمامی تصاویر دسترسی داشته باشد. برای انجام این تنظیمات ابتدا روی صفحه اصلی دوربین مداربسته کلیک راست کرده و گزینه Menu را انتخاب کنید.

سپس قسمت ذخیره یا Storage را انتخاب کرده و وارد قسمت ضبط Recording شوید. سپس در قسمت Camera Selection دوربین شبکه مورد نظر توسط کاربر انتخاب می شود. در مرحله بعد باید گزینه Enable Schedule فعال شود. در این فرآیند، گزینه مرتبط با Pre-Record فاصله زمانی شروع ضبط ویدیو را مشخص می کند. گزینه Post-Record توقف فاصله ضبط را تعیین می کند و گزینه Enable Redundant Recording ضبط تصاویر را طبق یک برنامه تکرار می کند.

نحوه تنظیم دوربین مداربسته

تنظیمات وضوح و رزولوشن دوربین مدار بسته

سایر قسمت های مربوط به تنظیمات دوربین مدار بسته به فعال سازی تنظیمات رزولوشن این دستگاه اختصاص دارد. برای این کار ابتدا روی صفحه اصلی کلیک راست کرده و گزینه منو را انتخاب کنید. سپس به قسمت Camera رفته و سپس به قسمت Encoding رفته و تنظیمات رزولوشن و پهنای باند دوربین مدار بسته ( Resolution و Bitrate ) را با توجه به عدد مورد نظر خود انتخاب کنید.

نکته: برای دوربین سه مگاپیکسلی پهنای باند ایده آل 3072 و برای دوربین دو مگاپیکسلی 2048 در نظر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: نحوه بالا بردن کیفیت تصویر دوربین مداربسته * افزایش وضوح فیلم

تنظیم دستگاه DVR دوربین

از دیگر تنظیمات مربوط به این دستگاه می توان به نحوه اعمال تنظیمات دستگاه ضبط ویدیو اشاره کرد. برای انجام این عمل منوی دستگاه مانند موارد قبلی انتخاب می شود. سپس کاربر وارد قسمت System شده و روی گزینه Preview کلیک می کند. در این قسمت کاربر خروجی ویدیو را با توجه به نیاز خود پیکربندی می کند.

بر این اساس، انتخاب گزینه HDMI/VGA امکان مشاهده همزمان تصاویر را فراهم می کند و گزینه HDMI2 امکان مشاهده جداگانه تصاویر دوربین را فراهم می کند. در مرحله بعد تنظیم دوربین مداربسته باید رزولوشن مناسب با صفحه نمایش دستگاه انتخاب شود.

بررسی تنظیمات دید در شب در دوربین مدار بسته

تنظیم سیستم های دید در شب از دیگر تنظیمات اصلی دوربین مدار بسته می باشد. این سیستم ها برای مکان هایی طراحی شده اند که دوربین های مدار بسته در فضای باز نصب می شوند و نور محیط در شب کاهش می یابد، تا نظارت بهتری داشته باشد و تصاویر مرتبط تری به دست آید. برای انجام این تنظیمات باید وارد تنظیمات ساعت دوربین شده و در قسمت زمان و ساعت تغییراتی ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه فیلم دوربین مداربسته را به عقب برگردانیم؟

اجرای تنظیم نور در دوربین مداربسته

اعمال صحیح تنظیمات نور و روشنایی یکی از مهم ترین مسائل پس از نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته محسوب می شود. دریافت تصاویر با کیفیت و وضوح بالا برای کاربران بسیار مهم است. کیفیت تصویر دوربین در نور زیاد و کم محیط اهمیت بیشتری پیدا می کند.

برای اعمال این تنظیمات گزینه منو را انتخاب کرده و سپس وارد قسمت Setup شوید. در این مرحله با انتخاب گزینه Image در سمت چپ منو تنظیمات دوربین مدار بسته مورد نظر اعمال می شود. از گزینه Scenes برای ایجاد تنظیمات برای تغییر رنگ و نور استفاده می شود. گزینه Image Enhancement برای بهبود کیفیت تصاویر موثر است. همچنین از گزینه Contrast برای کنترل کنتراست نور، گزینه Saturation برای تنظیم اشباع رنگ و گزینه Brightness برای تنظیم روشنایی استفاده می شود.

اگر تنظیم نور دوربین مداربسته به درستی انجام نشود، تصاویر ثبت شده با مشکلات زیادی مواجه می شوند و ممکن است تاریک، روشن یا مه آلود باشند. در مقاله دیگری به بررسی مشکلات و علت ضبط نکردن دوربین مداربسته و نحوه رفع آنها پرداختیم. برای اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله راهنمای جامع در عیب یابی و تعمیر دوربین مداربسته را مطالعه کنید.

آموزش تنظیمات دوربین مدار بسته

آموزش تنظیمات دوربین مدار بسته روی گوشی های هوشمند

اعمال تنظیم دوربین مداربسته روی وسایل هوشمند از جمله تلفن های همراه نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای این کار باید ضبط کننده ویدئو دی وی آر به مانیتور متصل شود. برای اتصال از کابل HDMI یا VGA استفاده می شود. در مرحله بعد باید تنظیمات شبکه را در منوی DVR تغییر دهید. وارد قسمت تنظیمات شده و با انتخاب گزینه “شبکه” تغییرات لازم را انجام دهید.

پس از انجام این فرآیند، تغییر تنظیمات لازم در دستور کار قرار می گیرد. برای این کار از کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده کنید. با وارد کردن بارکد در اینترنت اکسپلورر، ادمین، رمز عبور و نام کاربری را به زبان انگلیسی وارد کرده، سپس به قسمت فورواردینگ Modem رفته و تغییرات لازم را انجام دهید. در مرحله بعد مودم را به دستگاه DVR وصل کرده و همان کابل را به مودم وصل کنید. پیدا شدن یک نماد روی صفحه نشان می دهد که تنظیمات دوربین مدار بسته درست است. در مرحله آخر باید بهترین نرم افزار انتقال تصویر دوربین مداربسته روی موبایل خود نصب کنید.

توجه داشته باشید. آدرس آی پی و پورت مورد نظر برای وارد کردن در نرم افزار مربوطه 192.168.1.7:80 و شناسه مورد نظر Admin می باشد.

بیشتر بخوانید: خطاهای حسگر دوربین مداربسته را چگونه تشخیص دهیم

تنظیم تاریخ و زمان دوربین مداربسته

برای اعمال تنظیمات دوربین مدار بسته به خصوص تنظیم تاریخ و ساعت ابتدا وارد منوی دستگاه شده و در قسمت تنظیمات تاریخ و زمان را انتخاب کنید. همچنین برای نمایش تاریخ و ساعت در پخش زنده یا فیلم های ضبط شده، این عملکرد باید فعال باشد. برای این کار وارد تنظیمات دوربین شده و پس از انتخاب گزینه ویدیو Video یا نمایش Display، تاریخ و زمان را فعال کنید.

توجه: اگر با وجود تنظیم ساعت و تاریخ، دستگاه همچنان تاریخ و زمان اشتباهی را روی صفحه نمایش می دهد، سیستم عامل NVR و دوربین باید به روز شود.

مطلب پیشنهادی: ایا فیلم دوربین مدار بسته در دادگاه سندیت دارد ؟

نتیجه گیری نهایی

در این مقاله از ایمن شبکه هوشمند به صورت اجمالی آموزش نحوه تنظیمات دوربین مدار بسته را بررسی کرده ایم. این مقاله به شما کمک می کند تا تنظیمات منوی DVR را تا حد امکان آسان کنید تا آن را به سرعت راه اندازی نمایید.

ولی به طور کلی تنظیم دوربین مداربسته و نحوه دسترسی به آن برای برندهای مختلف DVR کمی متفاوت است. و نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته موضوعی تخصصی می باشد و نیاز به یادگیری حرفه ای دارد. اگر نیاز به نصب و پیکربندی دوربین مداربسته دارید، توصیه می کنیم حتما به شرکت های فعال در این حوزه مراجعه نمایید. شرکت ایمن نت تمامی این خدمات را با قیمت هایی به صرفه و با تخفیف ویژه برای شما همراهان گرامی انجام خواهد داد.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net