• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
شبکه چیست؟ تعریف کامل شبکه های کامپیوتری

اگر برای شما هم سوال شده که شبکه کامپیوتری چیست؟ باید بگوییم که شبکه های کامپیوتری، به دسته ای از کامپیوترهای متصل به هم گفته می شود. این کامپیوترها دسته بندی های مختلفی دارند. شبکه کامپیوتری با افزایش سرعت رشد و پیشرفت تکنولوژی، هر روز بیشتر از پیش توسعه یافته و هر یک از آن ها با قابلیت های جدیدی ایجاد می شود. هر یک از افراد در دنیای امروز، از اینترنت پر سرعت استفاده می کنند، از تلفن همراه و اینترنت همراه استفاده می کنند و بسیاری از فعالیت های دیگر که در حوزه شبکه رایانه ای قرار دارند. به همین خاطر استفاده از این خدمات روز به روز افزایش می یابد.

شبکه کامپیوتری، به دسته ای از کامپیوترهای متصل به هم گفته می شود. این کامپیوترها دسته بندی های مختلفی دارند. برخی از آن ها، شخصی هستند و برخی از آن ها نیز به صورت سرویس دهنده خدمات مورد نیاز را ارائه می دهند. در ساخت شبکه رایانه ای، از سوییچ و مسیر یاب نیز استفاده می کنند که وظیفه اتصال کامپیوترها را بر عهده دارند. امروزه دستگاه ها و تجهیزات غیر فعال شبکه بسیاری به هر یک از انواع شبکه کامپیوتری اضافه شده اند. از جمله آن ها می توان به دوربین شبکه، انواع تلفن های مبتنی بر آی پی و... اشاره کرد.

مهمترین اجزای تشکیل دهنده شبکه کامپیوتری چیست؟

شبکه کامپیوتری از بخش های مهمی تشکیل شده است که هر یک از آن ها وظایف خاصی در سیستم شبکه ایفا می کنند. دستگاه های متصل شونده از مهمترین بخش های هر شبکه محسوب می شوند. این دستگاه ها شامل انواع کامپیوترهای کلاینت و سرور می شوند. دستگاه هایی که امکان اتصال را فراهم می کنند نیز از اساسی ترین نیازهای یک شبکه محسوب می شوند. سوییچ و روترها در این دسته جای می گیرند. انواع دستگاه های رسانه ای نیز از مهمترین اجزای شبکه محسوب می شوند.

کابل ها و امواج امکان اتصال فیزیکی بی دستگاه ها را ایجاد خواهند کرد و یک بخش مهم از شبکه رایانه ای به شمار می روند. در ادامه هر یک از این اجزا را به صورت اختصاصی بررسی خواهیم کرد:

1. کلاینت شبکه های کامپیوتری چیست؟

شبکه کامپیوتری مجهز به یک تین کلاینت برای استفاده کاربران از شبکه می باشد. کامپیوترهای شخصی، لپ تاب، تبلت ها و... در دسته کلاینت های شبکه جای می گیرند. تعریف دیگر کلاینت، دستگاه هایی است که به عنوان نقطه سرویس گیرنده در شبکه مورد استفاده قرار می گیرند.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با توپولوژی بی سیم در شبکه های کامپیوتری

2. سرورهای شبکه

سرورها کامپیوترهای قدرتمندی هستند که برای سرویس دهی در شبکه های کامپیوتری به کار می روند. انواع سرورهای شبکه نیز دسته بندی های به خصوصی دارند. سرویس های وب، ایمیل، فایل سرور و... هر یک در بین این اجزای شبکه جای می گیرند.

شبکه کامپیوتری چیست

3. سوییچ های شبکه

هر یک از بخش های یک شبکه برای اتصال، به سیستم سوئیچ احتیاج دارند. با وجود این سیستم ها، تبادل ترافیک بین کامیپوترهای مورد نظر انجام می گیرد. تبادل ترافیک با استفاده از سوییچ در لایه دو بر اساس MAC address انجام می شود.

4. مسیر یاب شبکه چیست؟

این بخش از هر شبکه اتصال شبکه های مختلف رایانه ای به یکدیگر را به سهولت انجام می دهد. فرایند اتصال و تصمیم گیری برای تبادل ترافیک بین شبکه ها بر اساس ip address انجام خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: ایا فیلم دوربین مدار بسته در دادگاه سندیت دارد ؟

5. رسانه های شبکه

برای اتصال فیزیکی کلیه دستگاه های یک شبکه رایانه ای از یک media استفاده می شود. در این زمینه کابل های مسی، کابل های فیبر نوری یا کابل شبکه و... مورد استفاده قرار می گیرند. برای سیستم های بی سیم نیز از امواج رادیویی در این زمینه بهره برده می شود.

6. اتصال به شبکه های گسترده یا wan link

برای اتصال یک شبکه کامپیوتری به شبکه گسترده تر باید از یک درگاه ارتباطی مشخص استفاده کنید. در این زمینه از فناوری های adsl یا mpls استفاده می کنند. در نظر داشته باشید که هر یک از این خدمات شبکه تهران دسته بندی های به خصوصی دارند که بر اساس نیاز کاربران مورد استفاده قرار می گیرند.

مطلب پیشنهادی: 9 انواع حملات شبکه های کامپیوتری + روش مقابله با آن ها

دسته بندی شبکه های کامپیوتری بر اساس گستردگی و ابعاد

LAN - Local Area Network: یکی از مهمترین انواع شبکه کامپیوتری، شبکه های lan هستند که تنها یک ساختمان را پوشش می دهند. بسیاری از شبکه های سازمانی امروزی، در این دسته بندی جای می گیرند. در این سیستم شبکه از تکنولوژی های بسیاری استفاده می شود. از جمله آن ها می توان به Ethernet و WiFi اشاره کرد.

WAN - Wide Area Network: این دسته از شبکه ها برای اتصال مناطق جغرافیایی جدا از هم مورد استفاده قرار می گیرد. این شبکه ها از هم دور هستند و برای اتصال آن ها از سیستم wan بهره می برند. به طور مثال با استفاده از این سیستم، همه شعبات یک سازمان یا اداره به هم متصل می شوند و از یک شبکه واحد استفاده می کنند. در حال حاضر شبکه اینترنتی جهانی از سیستم wan پیروی می کند.

WLAN - Wireless LAN: این دسته از شبکه ها اغلب به صورت بی سیم هستند. از جمله آن ها می توان به فناوری وای فای در منازل مسکونی و ادارات اشاره کرد.

PAN - Personal Area Network: این مدل شبکه رایانه ای وسعت بسیار کوچکی دارند و بیشتر برای اتصال دوربین مداربسته به لپ تاپ، اتصال تلفن همراه به سیستم پخش خودرو و... مورد استفاده قرار می گیرند.

شبکه های کامپیوتری چیست

دسته بندی شبکه های کامپیوتری بر اساس زیرساخت

هر شبکه کامپیوتری در دو دسته مهم جای می گیرد. Peer-to-Peer و Client/Server از مهمترین دسته بندی های موجود در این زمینه هستند.

در دسته اول یعنی peer-to-peer یک نقطه واحد برای تمرکز شبکه وجود ندارد و هر یک از سیستم ها به سادگی می توانند، کلاینت یا سرور باشند. از این زیرساخت ها اغلب در دفاتر کوچک و با تعداد سیستم های بیش از 10 عدد استفاده می کنند. در این شبکه ها اغلب از منابعی مانند پرینتر نیز استفاده می شود. هزینه پیاده سازی این سیستم ها بسیار پایین است. اما به دلیل عدم یکپارچگی سیستم، برخی از کارفرمایان برای استفاده از آن ها مردد می شوند؛ چرا که مدیریت آن ها بسیار دشوار است.

در دسته دوم شبکه ها به صورت کلاینت/سرور تعریف می شوند. در این شبکه ها تمامی منابع به صورت متمرکز عمل می کنند و نقش های سرویس دهنده و سرویس گیرنده در این شبکه ها وجود دارند. یکی از مهمترین مزایای این سیستم ها، مدیریت ساده تر آن ها است. تعیین سطح دسترسی نیز در این سبک از سیستم های شبکه های کامپیوتری به سهولت انجام می گیرد. همچنین کنترل میزان مصرف ترافیک شبکه نیز از مزایای استفاده از این سیستم ها محسوب می شود. در این سیستم ها تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات و داده های موجود نیز به سهولت انجام خواهد شد.

در نظر داشته باشید، که با وجود کلیه مزایای استفاده از این شبکه های متمرکز، هزینه اجرا و راه اندازی آن ها بسیار بالا است.

مطلب پیشنهادی: گره در شبکه چیست؟ انواع نود شبکه [ node ]

جمع بندی

دنیای امروز استفاده از شبکه های کامپیوتری بسیار بالا است و اگر اغراق نکنیم روزانه صدها خبر از این سیستم ها به گوش می رسند. در این مقاله با انواع پشتیبانی  و نگهداری شبکه موجود در حوزه دیجیتال، وسعت جغرافیایی هر یک و زیرساخت های مربوط به این شبکه ها آشنا شدیم و توضیح دادیم که شبکه کامپیوتری چیست. در نظر داشته باشید که در هر شبکه، پروتکل های بسیاری نیز وجود دارند که هر یک به نوبه خود عملکرد این سیستم ها را تحت تاثیر قرار می دهند. انواع نرم افزارها و توپولوژی های موجود در این زمینه نیز هر یک از اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net