• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02188970170
مانیتورینگ شبکه چیست؟ چگونگی راه اندازی Network Monitoring

راه اندازی مانیتورینگ شبکه چیست؟ در دنیای امروز، اصطلاح نظارت بر شبکه در سراسر صنعت فناوری اطلاعات رایج است. نظارت بر شبکه یک فرآیند حیاتی فناوری اطلاعات است که در آن تمام اجزای شبکه مانند روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سرورها و ماشین‌های مجازی از نظر خطا و عملکرد نظارت می‌شوند و به طور مداوم برای حفظ و بهینه‌سازی در دسترس بودنشان ارزیابی می‌شوند. یکی از جنبه های مهم نظارت بر شبکه این است که باید فعال باشد. یافتن مشکلات عملکرد و تنگناها به طور فعال به شناسایی مسائل در مرحله اولیه کمک می کند. نظارت پیشگیرانه کارآمد سرور می تواند از خرابی یا خرابی شبکه جلوگیری کند.

نحوه اجرای موثر نظارت بر شبکه

برای نظارت بر شبکه کارآمد، باید بار غیرضروری را به مانیتور شبکه در هر مرحله ممکن از طریق موارد زیر قطع کنید:

  • نظارت فقط موارد ضروری
  • بهینه سازی بازه نظارت
  • انتخاب پروتکل مناسب
  • تعیین آستانه ها
نحوه اجرای موثر نظارت بر شبکه

نظارت بر دستگاه های ضروری شبکه

دستگاه های شبکه معیوب بر عملکرد شبکه تأثیر می گذارد. این را می توان از طریق تشخیص زودهنگام حذف کرد و به همین دلیل است که نظارت بر دستگاه شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. در نظارت موثر بر مانیتورینگ شبکه، اولین قدم شناسایی دستگاه ها و معیارهای عملکرد مرتبط با نظارت است. دستگاه‌هایی مانند رایانه‌های رومیزی و چاپگرها حیاتی نیستند و نیازی به نظارت مکرر ندارند، در حالی که سرورها، روترها و سوئیچ‌ها وظایف حیاتی تجاری را انجام می‌دهند، اما در عین حال دارای پارامترهای خاصی هستند که می‌توان آنها را به صورت انتخابی نظارت کرد.

نظارت بر دستگاه های ضروری شبکه

بهینه سازی بازه نظارت شبکه

هر دو دستگاه حیاتی و غیر بحرانی به نظارت نیاز دارند، از این رو مرحله دوم، پیکربندی فاصله نظارت است. بازه مانیتورینگ فرکانس را تعیین می کند که دستگاه های شبکه و معیارهای مربوط به آن برای شناسایی عملکرد و وضعیت در دسترس بودن نظرسنجی می شوند. تنظیم فواصل نظارت می تواند به برداشتن بار از ابزارهای نظارت و گزارش شبکه و به نوبه خود منابع شما کمک کند. فاصله زمانی بستگی به نوع دستگاه یا پارامتر شبکه ای دارد که نظارت می شود. وضعیت در دسترس بودن دستگاه ها باید در کمترین فاصله زمانی و ترجیحاً هر دقیقه نظارت شود.

آمار CPU و حافظه را می توان هر 5 دقیقه یک بار کنترل کرد. فاصله نظارت برای سایر معیارها مانند استفاده از دیسک را می توان افزایش داد و اگر هر 15 دقیقه یک بار نظرسنجی شود کافی است. نظارت بر هر دستگاه در حداقل بازه زمانی فقط بار غیر ضروری را به شبکه اضافه می کند و کاملاً ضروری نیست.

بیشتر بخوانید : چه نرم افزارهای شبکه برای نظارت بر عملکرد شبکه مناسب تر است؟

راه اندازی مانیتورینگ شبکه با انتخاب پروتکل شبکه مناسب

با شناسایی دستگاه ها و ایجاد فواصل نظارت، انتخاب پروتکل شبکه مناسب قدم بعدی است. هنگام نظارت بر یک شبکه و دستگاه های آن، یک روش خوب رایج، اتخاذ یک پروتکل مدیریت شبکه ایمن و بدون مصرف پهنای باند برای به حداقل رساندن تأثیر آن بر عملکرد شبکه است. اکثر دستگاه های شبکه و سرورهای لینوکس از پروتکل های SNMP پروتکل مدیریت شبکه ساده و پروتکل های CLI و دستگاه های ویندوزی از پروتکل WMI پشتیبانی می کنند. SNMP یکی از پروتکل های شبکه پذیرفته شده برای مدیریت و نظارت بر عناصر شبکه است.

اکثر عناصر شبکه با یک عامل SNMP همراه هستند. آنها فقط باید فعال و پیکربندی شوند تا با سیستم مدیریت شبکه NMS ارتباط برقرار کنند. اجازه دسترسی خواندن و نوشتن SNMP به یک کنترل کامل بر روی دستگاه می دهد. با استفاده از SNMP می توان کل پیکربندی دستگاه را جایگزین کرد. بهترین مانیتور شبکه با تنظیم امتیاز خواندن/نوشتن SNMP و محدود کردن کنترل برای سایر کاربران، به سرپرست کمک می‌کند تا مسئولیت شبکه را بر عهده بگیرد.

تنظیم آستانه های نظارت

خرابی شبکه می تواند هزینه زیادی داشته باشد. در بیشتر موارد، کاربر نهایی یک مشکل شبکه را به تیم در پشتیبانی شبکه گزارش می دهد. دلیل این امر، رویکرد ضعیف به یک مانیتور شبکه سازمانی فعال است. چالش کلیدی در پایش شبکه بلادرنگ شناسایی تنگناهای عملکرد به طور فعال است. اینجاست که آستانه ها نقش اصلی را در برنامه نظارت بر شبکه ایفا می کنند. محدودیت‌های آستانه از دستگاهی به دستگاه دیگر بر اساس مورد استفاده تجاری متفاوت است.

هشدار فوری بر اساس نقض آستانه

پیکربندی آستانه ها به نظارت فعالانه منابع و سرویس های در حال اجرا بر روی سرورها و دستگاه های شبکه کمک می کند. هر دستگاه می تواند یک مقدار بازه یا آستانه بر اساس اولویت و نیاز کاربر داشته باشد. آستانه چند سطحی می تواند در طبقه بندی و شکستن هر گونه خطای مواجه شده کمک کند. با استفاده از آستانه ها، هشدارهای نظارت بر شبکه را می توان قبل از پایین آمدن دستگاه یا رسیدن به شرایط بحرانی افزایش داد.

عوامل اولیه ای که باید در حین نظارت بر شبکه در نظر گرفته شود:

  • دسترسی
  • مقیاس پذیری
  • امنیت
  • سازگاری چند فروشنده
  • انعطاف پذیری

دسترسی بالا: برای اطمینان از اتصال بدون وقفه مانیتورینگ شبکه

وقتی ابزار نظارت بر شبکه مورد اعتماد شما که روی سرور اجرا می شود از کار می افتد یا اتصال شبکه قطع می شود چه اتفاقی می افتد؟ می‌خواهید در این مورد هشدار داده شود و همچنین با استفاده از پشتیبان‌گیری/استاندبای یک برنامه کاربردی مانیتور شبکه دوقلو در زمان واقعی، وضعیت را به‌طور خودکار اصلاح کنید. دسترسی بالا به در دسترس بودن مداوم یک سیستم نظارت بر شبکه اشاره دارد. هر حادثه شبکه - بیماری دستگاه، سطح پهنای باند ناسالم، حملات DoS و غیره، باید فوراً به اطلاع شما برسد تا اقدامات متقابل فوراً انجام شود.

عملکرد Failover و Fail-back با استفاده از یک سرور آماده به کار ثانویه، یک محیط شبکه همیشه تحت نظارت را تضمین می کند. اگر خرابی در سرور اصلی رخ دهد، سرور ثانویه به راحتی در دسترس است و پایگاه داده امن است. این کار صد در صد آپتایم شبکه و دستگاه را تضمین می کند.

برای اطمینان از اتصال بدون وقفه خدمات مانیتورینگ شبکه

مزایای سیستم Failover هنگام نظارت بر شبکه:

  • فوراً خرابی سرور اصلی را تشخیص دهید.
  • اطلاع رسانی فوری از طریق ایمیل در صورت خرابی سرور اصلی.
  • 100% آپتایم و مدیریت شبکه بدون وقفه.
  • سوئیچ خودکار و بدون درز بین سرور اصلی به سرور آماده به کار و بالعکس.

مقیاس پذیری: برای گسترش دامنه نظارت و مانیتورینگ شبکه

شرکت ها تمایل دارند با گذشت زمان توسعه پیدا کنند تا با افزایش تقاضای شبکه و عملیات تجاری کنار بیایند. اضافه شدن مداوم دستگاه های جدید به شبکه نیازمند یک نرم افزار نظارت بر شبکه است که به محض معرفی دستگاه ها به شبکه، آنها را شناسایی کرده و اضافه می کند. مانیتورهای شبکه ای که برای آینده آماده هستند و برای هر زیرساخت شبکه قابل مقیاس هستند، چیزی است که برای نظارت موفق شبکه به آن نیاز دارید.

در سطح سازمانی، یک راه حل نظارت بر شبکه باید به شما این امکان را بدهد که چندین کاوشگر را در یک سایت یا همان شبکه مستقر کنید تا بار نظارتی را توزیع کنید و مقیاس‌پذیری پیشرفته‌تری را ارائه دهید.

امنیت: برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به شبکه

افزایش اندازه و پیچیدگی شبکه‌ها، پیگیری فایل‌ها و پوشه‌های موجود در شبکه را برای مدیران شبکه سخت می‌کند و راه را برای حملات مخرب یا نقض داده‌ها هموار می‌کند. این یک مانیتور شبکه است که باید شبکه را از چنین تهدیداتی دور نگه دارد. برای دستیابی به امنیت شبکه، مانیتور شبکه به شما امکان می دهد سطح دسترسی افراد در سازمان به ابزار نظارت بر شبکه را بر اساس نقش کنترل کنید. این از تغییرات ناخواسته در شبکه جلوگیری می کند و به مدیران شبکه کمک می کند در همان صفحه بمانند. یک نرم‌افزار نظارت بر شبکه همچنین باید از صحت فایل‌های محصول مرتبط با ابزار و فایل‌های خارجی که از منابع خارجی منشا گرفته‌اند، با انجام بررسی‌های دوره‌ای برای شناسایی فایل‌های دستکاری شده اطمینان حاصل کند.

سازگاری چند فروشنده: برای نظارت بر شبکه سازمانی بدون زحمت

در محیط شبکه ترکیبی امروزی، که چندین فروشنده وارد بازی می‌شوند، مانیتورینگ شبکه که از همه فروشندگان اصلی و انواع دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کند، به ویژه برای نظارت بر شبکه سازمانی بسیار مهم است. هر فروشنده دارای OID های منحصر به فردی است که نیاز به مانیتور شبکه با پشتوانه چند فروشنده را برای جمع آوری داده های عملکرد دستگاه های شبکه ایجاد می کند. به عنوان مثال، OpManager، یک مانیتور شبکه قدرتمند، از فروشندگان عمده مانند Cisco، HP، Huawei، Hitachi، IBM و غیره پشتیبانی می کند. از طرفی می توان اضافه کرد که شرکت ایمن نت به صورت تخصصی خدمات مانیتورینگ شبکه را در اختیار مشتریان قرار می دهد.

نحوه انتخاب راه حل نظارت بر شبکه

فرآیند نظارت و مدیریت شبکه Network Monitoring با کمک نرم افزار نظارت بر شبکه و ابزارهای مانیتور شبکه ساده و خودکار می شود. از میان طیف گسترده ای از راه حل های مدیریت شبکه موجود، مهم است که یک سیستم مانیتور شبکه را انتخاب کنید که بتواند به طور موثر با گلوگاه ها و مشکلات عملکرد شبکه که ممکن است تأثیر منفی بر عملکرد شبکه داشته باشد، مقابله کند. با جهش ناگهانی در نظارت بر شبکه سازمانی و نظارت بر شبکه از راه دور، طیف گسترده ای از مانیتور شبکه ویندوز و مانیتور شبکه لینوکس و راه حل های نظارت بر شبکه در بازار موجود است. یک سیستم مدیریت شبکه موثر حاوی یک ابزار مانیتور شبکه داخلی است که می‌تواند به مدیران کمک کند نیروی کار را کاهش دهند و تکنیک‌های عیب‌یابی اولیه را خودکار کنند.

نحوه انتخاب راه حل مناسب برای مانیتورینگ شبکه

فرآیند نظارت و مدیریت شبکه با کمک نرم افزار نظارت بر شبکه و ابزارهای مانیتور شبکه ساده و خودکار می شود. از میان طیف گسترده ای از راه حل های مدیریت شبکه موجود، مهم است که یک سیستم مانیتور شبکه را انتخاب کنید که بتواند به طور موثر با گلوگاه ها و مشکلات عملکرد شبکه که ممکن است تأثیر منفی بر عملکرد شبکه داشته باشد، مقابله کند. با جهش ناگهانی در نظارت بر شبکه سازمانی و نظارت بر شبکه از راه دور، طیف گسترده ای از مانیتور شبکه ویندوز و مانیتور شبکه لینوکس و راه حل های نظارت بر شبکه در بازار موجود است. یک سیستم مدیریت شبکه موثر حاوی یک ابزار مانیتور شبکه داخلی است که می‌تواند به مدیران کمک کند نیروی کار را کاهش دهند و تکنیک‌های عیب‌یابی اولیه را خودکار کنند.

نحوه انتخاب راه حل مناسب برای خدمات مانیتورینگ شبکه

به عبارت دیگر، یک نرم افزار مانیتور شبکه موثر باید این قابلیت را داشته باشد که:

  1. کل زیرساخت فناوری اطلاعات خود را با طبقه بندی های بیشتر بر اساس نوع یا گروه های منطقی تجسم کنید.
  2. پیکربندی خودکار دستگاه ها و رابط ها با قالب های از پیش تعریف شده.
  3. نظارت و عیب یابی عملکرد شبکه، سرور و برنامه برای اطمینان از بهینه سازی شبکه.
  4. پیاده سازی تکنیک های پیشرفته نظارت بر عملکرد شبکه برای حل سریع عیب های شبکه با ریشه یابی مشکل.
  5. ویژگی‌های گزارش‌دهی پیشرفته را با برنامه‌ریزی و به‌طور خودکار ایمیل یا انتشار گزارش‌ها دریافت کنید.

جمع بندی نهایی

شبکه مانیتورینگ به یک جنبه مهم در مدیریت هر زیرساخت فناوری اطلاعات تبدیل شده است. به طور مشابه، ارزیابی شبکه به عنوان یک گام ابتدایی در همسوسازی زیرساخت فناوری اطلاعات شما در جهت اهداف تجاری در نظر گرفته می‌شود که توسط ابزارهای نظارت شبکه فعال می‌شود. بیاموزید که چگونه شبکه خود را برای شناسایی تهدیدهای امنیتی و گلوگاه های عملکرد ارزیابی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر برای خدمات مانیتورینگ شبکه خود با ما تماس بگیرید چرا که شرکت ایمن شبکه هوشمند با انجام این خدمات، مشکلات شما را حل خواهد کرد.

همچنین بخوانید : انواع شبکه های کامپیوتری از نظر وسعت جغرافیایی و گستردگی

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02188970170 09128581120 info@imennet.net