• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02188970170

اجرای سیستم GPON و فیبرنوری FTTH

پیاده سازی زیرساخت فیبرنوری برای ساختمان های اداری-تجاری و یا مجتمع های مسکونی جهت بهره برداری از شبکه یکپارچه و ارایه سرویس های متنوعی چون آیفون تصویری (Intercom) ، تلویزیون شبکه ای و کابلی (IPTV – CATV) ، سیستم نظارت تصویری و دوربین های مداربسته (CCTV) ، سیستم هوشمند ساختمان (BMS) ، تلفن (VoIP) و اینترنت و برنامه های کاربردی . . 

 

 

تلفنهای تحت شبکه و VOIP

GPON چیست؟

فناوری GPON (Gigabit Passive Optical Network) یک فناوری Future-Proof است. یعنی یک فناوری برای زیرساخت شبکه که با تغییر تکنولوژی نیازی به ارتقا ندارد.
این فناوری، پیشرو برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت گیگابیت به مشترکان مسکونی و تجاری است. یک فناوری تمام فیبر که برای ساخت شبکه های FTTH استفاده میشود. این شبکه با استفاده از بستر فیبر نوری و با سرعت بالای گیگابیت ساختمان را به شبکه FTTH وصل میکند. این امر صرفه جویی در هزینه ها را در پی دارد و بهره وری ساختمان را افزایش می دهد.

تجهیزات GPON

یک شبکه GPON از تجهیزات ONU، OLT و Splitter تشکیل شده است.

OLT = Optical Line Terminal (تمام سیگنال های نوری را از ONU می گیرد و آنرا به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. معمولا حداکثر ۷۲ پورت را ساپورت می کنند.)

ONU = Optical Network Unit (به کاربر نهایی وصل می شود و اطلاعات را به OLT برمی گرداند.)

PON چیست؟

شبکه (PON(Passive Optical Network همانطور که در نامش پیداست شبکه ایست مبتنی بر انتقال اطلاعات با فیبر نوری.
این شبکه را passive مینامیم زیرا شبکه از قطعات passive انتقال نور تشکیل شده است(فیلتر نوری، اسپلیتر،…)
باعث کاهش هزینه ها برای مشتریان می شود( قابل اعتماد تر است و هزینه کمتری برای عملکرد و بحث troubleshoot صرف میشود)
این شبکه با استفاده از یک اسپلیتر ۱:n از یک توپولوژی یک به چند(point-to-multipoint) استفاده میکند.

مزایای پیاده سازی زیرساخت فیبرنوری برای ساختمان های تجاری و مجتمع های مسکونی چیست؟

کاهش هزینه:

با اجرای کابل کشی فیبرنوری دیگر نیازی به کابل کشی های موازی مانند کابل شبکه یا کابل کواکسیال درون ساختمان نمی باشد. و تنها یک تار فیبر نوری برای هر واحد کشیده خواهد شد و تمامی امکانات از طریق همان یک تار فیبرنوری در دسترس قرار می گیرند.

افزایش سرعت:

سرعت انتقال اطلاعات در بستر فیبرنوری به مراتب بالاتر از کابل های شبکه یا کواکسیال می باشد.

امنیت و پایداری:

پیاده سازی زیرساخت شبکه فیبرنوری بر اساس استانداردهای تعریف شده، به افزایش سطح پایداری سرویس ها و امنیت دیتا می انجامد.

کاهش تعداد تجهیزات:

با ارایه سرویس هایی نظیر IPTV ، دیگر نیازی به تهیه آنتن یا ستاپ باکس و اندروید باکس برای تک تک واحدها نمی باشد و تمامی واحدهای تجاری یا مسکونی بدون تجهیزات اختصاصی می توانند از سرویس های موجود استفاده نمایند.

تنوع و یکپارچگی:

تمام سرویس ها و امکاناتی که تا پیش از این نیازمند کابل کشی های متعدد و موازی بودند، زین پس به صورت یکپارچه و متمرکز از طریق تار فیبرنوری ارایه می گردند.

درخواست مشاوره اختصاصی

جهت دریافت مشاوره توسط کارشناسان فنی ایمن نت لطفا اطلاعات زیر را تکمیل نمایید:

چرا ایمن نت؟

پشتیبانی 24 ساعته
گارانتی خدمات
تیم متخصص حرفه ای
بهترین قیمت ممکن
تنوع و تعدد پروژه ها
دارای تجربه و قدمت
قرارداد حقوقی شفاف
شفافیت مالی

شرکت ایمن شبکه هوشمند با تجربه 18 ساله و استفاده از برترین کارشناسان و متخصصان شبکه به عنوان یک شرکت پیمانکار خدمات شبکه آماده همکاری با سازمان ها، ارگانی های دولتی، شرکت های کوچک و بزرگ در زمینه پشتیبانی شبکه می باشد.

سوالات متداول

ما کلیه خدمات مربوط به شبکه کامپیوتری را از صفر تا صد به مشتریان خود ارائه می کنیم تا مدیران شرکت دیگر هیچ وقتی را بابت امور انفورماتیک و کامپیوتر نگذارند و همه چیز به صورت خودکار و طبق برنامه ریزی های انجام شده پیش برود.

طیف وسیعی از کسب و کارهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی مشتری ما هستند. 

اطلاعات تماس مشتریان ما در هر زمان که اراده کنید در اختیار شما قرار می‌گیرد تا تعهد و کیفیت خدمات ما را از آنها جویا شوید.

تعیین قیمت برای قرارداد پشتیبانی شبکه به پکیچ های از پیش تعیین شده غیر حرفه ای و نا ممکن است. چرا که شبکه های کامپیوتری بسته به کارایی که مجموعه مورد نظر دارد، تجهیزات و امکانات و ویژگی‌ها و نیازهای خود را دارد که حتما باید قبل از ارائه قیمت بررسی شود. پس از بازدید از مجموعه شما، بررسی و گفت‌وگو با کارفرما صورت با نگاه به عوامل بالا می توان تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه برای یک مجموعه را اعلام نمود.

از مزیت های کار کردن با اشخاص حقوقی رعایت اصول و طبقه بندی اطلاعات می باشد که ما به شما در قبال آن ها تعهد می دهیم و حتی کارشناسان ما به جز سر پرست آن واحد به بسیاری از اطلاعات و رمز های عبور مهم و حساس دسترسی ندارند.

 

شماره تماس کارشناس شبکه در اختیار شما قرار می‌گیرد تا اگر خارج از ساعات اداری هم مشکلی پیش آمد بتوانید به سرعت به کارشناس دسترسی داشته باشید و در کمترین زمان مشکل حل شود. این سرویس به عنوان خدمات ۲۴×۷ شناخته شده و امری ضروری در دریافت پشتیبانی شبکه است.

کارشناسان
  • جهت دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید
02188970170

Optical Line Terminal) OLT)

OLT اِلمان اصلی شبکه است و معمولا در مرکز مخابرات محلی قرار دارد. مهمترین وظیفه OLT برنامه‌ریزی و زمانبندی ترافیک، کنترل بافر (buffer control) و تخصیص پهنای باند است. یک یا چند کارت GPON است.

اسپلیتر نوری (Optical Splitter)

اسپلیتر نوری توان یک سیگنال را تقسیم می‌کند. به این معنی که هر فیبر ورودی اسپلیتر به چندین فیبر در اسپلیتر تقسیم می‌شود و این کار می‌تواند چندین بار انجام شود. به این ترتیب یک فیبر بین تعداد زیادی کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود.

Optical Network Terminal) ONT)

ONT در سمت مشترک نصب می‌شود. در واقع ONT به وسیله فیبر نوری و اجزای پسیو شبکه به OLT ارتباط داده می‌شود. دستگاه ONT مانند یک مودم است که علاوه بر تعدادی پورت RJ45 و پورت FXS، دارای یک پورت PON است که به شبکه‌ی توزیع نوری وصل می‌شود.

مراحل اجرای GPON

  • طراحی شبکه GPON

در طراحی بستر Gpon ابتدا نیاز های مشترکین و شبکه مورد بررسی قرار می گیرد.
در قدم اول تعداد واحد های مشترکین با نگاهی به افزایش آتی و گسترش شبکه بررسی می شود. متناسب با برآورد اولیه تعداد ONT مورد نیاز و دستگاه OLT که این تعداد رو پوشش دهد بدست می آید. پهنای باند مورد نیاز جهت هر مشترک نیز محاسبه می شود.
سپس پراکندگی مشترکین مورد بررسی قرار می گیرد. بر حسب تعداد مشترکین و پهنای باند مورد نیاز هر مشترک در هر منطقه یا طبقه یا زون تعداد پورت مورد نیاز را بدست می آوریم. متناسب با تعداد پورت مورد نیاز، اسپلیتر لازم انتخاب می گردد. اسپلیتر می تواند از 2 الی 128 پورت داشته باشد. تعداد 128 در حالت ایده آل بوده و با توجه به افت به پهنای باند مناسب ممکن است نرسیم. برای همین استفاده از اسپلیتر تا 32 پورت پیشنهاد می شود.
بعد از آن مسیر کابل کشی انتخاب می گردد. مسیری را برای کابل کشی انتخاب می کنیم که حداقل طول کابل را مصرف کند. موانع موجود و محل مشترکین و سرور مرکزی بررسی می گردد. با توجه به برآیند اطلاعات بالا مسیر کابل کشی مشخص می گردد.
حال محل قرار گیری تجهیزات را انتخاب می کنیم. دستگاه OLT با توجه به اهمیت آن و اینکه مرکز کنترل و رابط تمامی ONT ها می باشد و همچنین می بایست به سرور ها و تجهیزات ورودی متصل گردد در اتاق سرور یا اتاقی با امنیت مناسب نصب می گردد.
برای اسپلیتر ها محلی را انتخاب می کنیم که هم به رایزر ها نزدیک باشد و هم جایی نصب گردد که تمامی مشترکین با حداقل کابل بتوانند به آن متصل گردند.
تمامی اطلاعات فوق داکیومنت و نقشه شده و در اختیار نیروهای اجرایی قرار می گیرد.

  • کابل کشی GPON

از روی نقشه مسیر کابل کشی فیبر نوری را پیدا می کنیم. کابل های مورد استفاده فیبر های نوری دو کور بوده که به دراپ کیبل موسوم است. در کابل کشی مانند فیبر می بایست به خمش کابل و جلوگیری از اسیب دیدن آن دقت کرد.
از محل توزیع فیبر در اتاق سرور یک دراپ کیبل تا هر اسپلیتر می کشیم. سپس از هر اسپلیتر برای هر مشترک یک دراپ کیبل تا محل پریز فیبر نوری کشیده می شود.

  • اجرای فیوژن GPON

در اجرای GPON تمامی کابل ها در نقاط اتصال نیاز به فیوژن دارند. استفاده از دستگاه مناسب و استفاده از نیروهای متخصص سبب به حداقل رساندن افت در نقاط اتصال می گردد. یک سر دراپ کیبل های مشترکین به پیگتیل های موجود در پریز های فیبر نوری مشترکین و سر دیگر آن به خروجی اسپلیتر ها فیوژن می شود.
دراپ کیبل های اصلی یک سر به ورودی اسپلیتر ها و یک سر به محل توزیع در نزدیکی OLT فیوژن می شود.

  • قرار دادن مودم ONT

مودم های ONT را بر حسب نیاز کاربران در نزدیکی پریز فیبر بر روی میز قرار داده یا بر روی دیوار پیچ می کنیم. در صورت استفاده تجاری و توزیع در شبکه میتوان آن را در رک مجموعه قرار داد.
نصب پچ کورد
در محل مشترکین یک پچ کورد از پریز به مودم ONT متصل می گردد. در مرکز نیز از محل توزیع اصلی پچ کورد های لازم به OLT متصل می گردد.

  • اجرای تنظیمات GPON

مرحله آخر اجرای GPON از طریق پنل مدیریتی OLT تنظیمات لازم جهت مودم های ONT انجام می پذیرد. سپس تجهیزات مدیا و اطلاعات به سوییچ کور متصل شده و این سوییچ به دستگاه OLT وصل می گردد.

Downstreamچیست؟

برای توزیع downstream در یک طول موج نوری از OLT بهONU / ONT ، همه مشتریان داده های مشابه دریافت میکنند. ONUداده هدفمند برای هر کاربر را تشخیص می دهد. Upstream
برای توزیع upstream، از ONU به OLT ، یک تکنولوژی تسهیم زمانی(time division multiplex:TDM) استفاده شده است. در آن هر کاربر یک بازه زمانی بر روی طول موج های مختلف نور اختصاص داده است. با این ترتیب، splitter ها به عنوان power combiner عمل می کنند.
مخابره های upstream، عملیات burst-mode نامیده می شوند. Upstream به صورت Random برحسب نیاز یک کاربر برای نیاز به ارسال داده، رخ می دهد. سیستم برحسب نیاز یک slot اختصاص می دهد. به دلیل اینکه روش TDM شامل چند کاربر بر روی تک سیستم انتقال است. نرخ داده upstream، همیشه کندتر از سرعت downstream است.

درخواست مشاوره اختصاصی

جهت دریافت مشاوره توسط کارشناسان فنی ایمن نت لطفا اطلاعات زیر را تکمیل نمایید:

برخی از مشتریان ما

آخرین مقالات

ثبت درخواست خدمات
درخواست مشاوره
نظرات کاربران
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02188970170 09128581120 info@imennet.net