• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان

با توسعه زندگی شهری و گسترش روزافزون بخش مسکن، نیاز به تامین ایمنی این مجموعه ها بیش از پیش احساس می شود. چرا که امنیت یکی از اساسی ترین نیازهای جامعه محسوب می شود و مجتمع های مسکونی نیز مانند هر بخش دیگری از جامعه نیازمند امنیت هستند. برای این کار می توان از نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان استفاده کرد. در دهه های اخیر استفاده از دوربین های مداربسته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و بسیاری از مکان های عمومی یا خصوصی برای حفظ امنیت خود اقدام به نصب دوربین های مداربسته کرده اند. همه باید با قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان و فضاهای عمومی ساختمان آشنا باشند.

امروزه دوربین های مدار بسته بر بسیاری از قابلیت های خود برای ایجاد امنیت در مناطق مسکونی تکیه دارند. این یکی از ساده ترین و رایج ترین راه ها برای کاهش جرم و جنایت در ادارات و اماکن عمومی است. با توجه به این که این دوربین ها این قابلیت را دارند که علاوه بر نقش امنیتی، تمامی اعمال و رفتار ما را به طور کامل رصد کنند، پرسشی که شاید برای بسیاری از افراد پیش می آید، این است که آیا همه افراد می توانند در محل سکونت یا مناطق مشترک آپارتمان ها دوربین مدار بسته نصب کنند؟ آیا محدودیت و قوانینی برای استفاده از این دوربین ها در اماکن مسکونی یا عمومی وجود دارد؟

در ادامه این مقاله از ایمن نت به تمامی این پرسش های حقوقی در مورد قوانین نصب دوربین مداربسته در آپارتمان پاسخ خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: بهترین دوربین مداربسته

قوانین نصب دوربین در مشاعات آپارتمان

گاهی ممکن است بسیاری از افراد نیاز به نصب دوربین مداربسته در آپارتمان و ساختمانی که در آن زندگی می کنند داشته باشند؛ اما باید توجه داشت که نصب دوربین مدار بسته در مشاعات آپارتمان تنها با مجوز کمیته مدیریت ساختمان امکان پذیر است، و همه نمی توانند به تنهایی تصمیم بگیرند که دوربین مدار بسته را نصب کنند.

نصب دوربین در مناطقی که حریم خصوصی افراد تحت نظر است نیز نیاز به مجوز قانونی دارد. و افراد نمی توانند در مناطقی که حریم خصوصی فرد دیگری محسوب می شود دوربین نصب کنند. عموماً نصب دوربین به صورت مخفیانه و به هر صورت خصوصی، عمومی یا رایج نیاز به مجوز قانونی دارد. و در صورتی که دوربین مخفی بدون مجوز قانونی نصب شود، فرد مجرم شناخته شده و قابل پیگرد قانونی است.

برای نصب دوربین مخفی یا اخذ مجوز نصب دوربین در مکان غیر مجاز باید مجوز لازم را از نیروی انتظامی یا مراجع قضایی دریافت کنید. ضمن اینکه طبق قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان، باید در اماکن عمومی و ورودی آسانسورها بیان شود که این مکان مجهز به دوربین مداربسته است. لازم به ذکر است که تمامی این سخت گیری ها به دلیل سوء استفاده هایی است که سال ها پیش اتفاق افتاده است.

قوانین نصب دوربین در مشاعات آپارتمان

آیا نصب دوربین در مشاعات ساختمان مجاز است؟

با توجه به نقش بسیار مفید دوربین های مداربسته در کاهش جرم و جنایت و افزایش ضریب امنیت محیط های مختلف، نصب این دوربین ها نه تنها ممنوع نیست. بلکه قانوناً هر شخصی با رعایت یک سری قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان به راحتی می تواند این دوربین ها را نصب کند.

طبق قانون و همان طور که در بالا ذکر شد در قانون و آیین نامه منع قانونی برای نصب دوربین مداربسته وجود ندارد. اما تایید هیئت مدیره آپارتمان الزامی است. در صورتی که هیئت مدیره یک اقامتگاه بخواهد دوربین های مدار بسته را در قسمت های مشترک سالن های اقامتی مانند پله، حیاط و یا پارکینگ نصب کند، نیاز به موافقت کتبی اعضای مجمع ساختمان دارد. بنابراین کلیه کارهای راه اندازی و نصب دوربین های مدار بسته باید زیر نظر مدیریت مستقیم ساختمان انجام شود. اصولاً مدیر ساختمان باید با توجه به نیاز ساختمان تعداد و مکان دوربین را تعیین کند.

همچنین بخوانید: قوانین نصب دوربین مداربسته در پارکینگ

قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان به صورت مخفی

امکان قرار دادن دوربین در مکان هایی مانند داخل خانه یا اتاق افراد که به آن فضاهای خصوصی می گویند، وجود ندارد. طبق قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان، در صورت نیاز به نصب دوربین در قسمت های مشترک ساختمان، باید به شخص یا افرادی که در آن منطقه تردد دارند یا ساکن هستند، اطلاع داده شود و برای راه اندازی این دوربین ها پروانه رسمی تهیه شود.

در مورد این مبحث باید ذکر کرد که نصب دوربین مداربسته به گونه ای که سایر افراد حاضر در محل از وجود آن اطلاعی نداشته باشند، ( یعنی نصب دوربین به صورت مخفیانه ) تنها در مدت زمان محدود و با کسب مجوز از مراجع قانونی ذی ربط امکان دارد. و چنانچه به هر دلیلی این دوربین ها به صورت مخفیانه یا بدون مجوز نصب شود، مرتکب تحت تعقیب و مجازات قرار می گیرد.

اگر چه دوربین های مداربسته ابزاری موثر برای برقراری امنیت و کاهش جرایم و تخلفات هستند، اما استفاده غیر مجاز از آن ها غیر قانونی و خارج از اصول اخلاقی است.

قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان

آیا نصب دوربین مدار بسته در آسانسور امکان پذیر است؟

آسانسورها اغلب یکی از رایج ترین مکان ها در آپارتمان هستند. بنابراین در بسیاری از موارد مدیران ساختمان و حتی ساکنین ترجیح می دهند برای افزایش ایمنی ساکنین، دوربین های مدار بسته را در آسانسورها نصب کنند. به دلیل ساختار و تحرک بالای آسانسورها، نصب دوربین بر روی آن ها بسیار مشکل است. و به همین دلیل نیاز به مهارت و تجربه بیشتری دارد.
بسته به نیاز، در چنین شرایطی می توانید از یکی از سیستم های نظارتی دوربین شبکه آی پی و یا دوربین مداربسته آنالوگ استفاده کنید.

در برخی ساختمان ها از آسانسورهایی با مکان های از پیش تعیین شده برای نصب دوربین های مداربسته داخلی استفاده می شود. دوربین های مدار بسته توکار آسانسور معمولا بر روی دیوار آسانسور و بالای دکمه ها قرار می گیرند. ممکن است گاهی اوقات این دوربین ها بر روی دیوارهای دیگری نیز نصب شوند. در این دوربین های مداربسته داخلی کاربر تنها بخشی از لنز دوربین را می بیند. و برای محافظت از لنز از پوشش نشکن استفاده شده است.

گاهی اوقات در کابین آسانسور فضایی برای نصب دوربین های مداربسته یکپارچه به صورت توکار در نظر گرفته نمی شود. اما همچنان می توانید از یک دوربین مداربسته مجزا برای آسانسور به همراه یک نگهدارنده برای نصب بر روی سقف یا دیوار آسانسور استفاده کنید.

در ادامه بخوانید: آیا نصب دوربین مداربسته مجاز است؟

نتیجه گیری نهایی

در این مقاله از ایمن نت قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان، استفاده صحیح از آن ها و ... را بررسی کردیم و همه بایدها و نبایدها را در این زمینه توضیح داد. به طور کلی می توان گفت قبل از تهیه و نصب دوربین مدار بسته در آپارتمان و کوچه ابتدا باید قوانین و مقررات مربوط به استفاده از آن ها را به طور کامل بررسی نمایید. و سعی کنید از این دستگاه به درستی استفاده کنید.

اصل 25 قانون اساسی هرگونه نظارت و استراق سمع از دیگران را ممنوع کرده است. بنابراین قبل از نصب هر سیستم نظارتی باید مجوز قانونی آن را دریافت کنید. با توجه به تنوع زیاد دوربین های مدار بسته و تجهیزات مربوطه، توصیه می شود قبل از خرید دوربین مداربسته و این تجهیزات با کارشناسان و افراد مجرب مشورت کنید. نصب این دوربین ها ممکن است یک کار ساده و روزمره به نظر برسد، اما در واقع این سیستم ها باید فقط توسط نصاب دوربین مداربسته دارای مجوز نصب شوند تا امنیت محل کار یا محل سکونت شما به خطر نیفتد.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net