• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
خدمات نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری

برای یافتن نکات مهم راه اندازی شبکه های کامپیوتری باید پیش تر اقدامات مهمی مانند میزان بازدید کاربران از شبکه انجام شود تا شبکه مورد نظر بهترین بازخوردها را به همراه داشته باشد. خدمات راه اندازی شبکه موضوع مورد بحث بسیاری از فعالان حوزه دیجیتال است. برای انجام خدمات راه اندازی و نصب شبکه های کامپیوتری باید پیش تر اقدامات مهمی انجام شود تا شبکه مورد نظر بهترین بازخوردها را به همراه داشته باشد. مهمترین اصل در این زمینه، طراحی چیدمان و مهندسین فضای ساختمان است. همچنین در نظر گرفتن عواملی مانند میزان بازدید کاربران از شبکه پیش از اجرای شبکه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شما باید در رابطه با نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری نیز اطلاعات خود را تکمیل کنید.

در دنیای امروز راه اندازی شبکه، برای بسیاری از سازمان ها و شرکت ها یک امر ضروری تلقی می شود. با در نظر گرفتن نکات مهم اجرای این شبکه ها، از ایجاد هزینه های اضافه در طول مدت استفاده از شبکه جلوگیری خواهید کرد. در نظر داشته باشید که پس از اجرای شبکه و راه اندازی آن نیز امکان ارتقای برخی قابلیت ها و امکانات موجود برای شما فراهم خواهد بود. اما بی شک روشن کردن نیازهای اولیه برای اعمال تنظیمات پیش از انجام کار، نتایج مطلوب تری در این زمینه به همراه خواهد داشت.

عوامل موثر در نصب و راه اندازی شبکه

در طراحی هر شبکه ای مجموعه ای از عوامل دخالت دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بررسی اندازه سازمان

در طراحی اولیه هر شبکه، تعداد شعبات و گستردگی سازمان مورد نظر بسیار اهمیت دارد. به طور کلی ابعاد کلی سازمان، در ابعاد و گستردگی شبکه مورد نظر تاثیر گذار می باشد.

  1. در نظر گرفتن سطح امنیت شبکه

امنیت شبکه امروزی، همیشه در معرض تهدید قرار دارد. به همین خاطر فراهم کردن یک بستر امن برای کاربران شبکه پیش از راه اندازی شبکه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. ایجاد امنیت در زمان طراحی شبکه، در زمینه نرم افزارهای موجود در آن نیز مورد توجه قرار می گیرد.

  1. توجه به نوع فعالیت های سازمان

در نظر گرفتن ماهیت کاری یک سازمان و فعالیت های آن، در طراحی و چیدمان بخش های مختلف یک شبکه تاثیر گذار می باشد. از این رو با در نظرگرفتن این عامل مهم در زمان اجرای شبکه، موارد خاصی به این سیستم اضافه می شود که در کاربری شبکه موجود تغییر ایجاد می کند.

مطلب پیشنهادی: راه‌اندازی بخش اکتیو شبکه را به چه کسی بسپاریم؟

  1. بررسی سطح مدیریت در راه اندازی شبکه

کنترل کاربران در یک شبکه و بررسی برنامه های موجود، یک اصل اساسی برای بهره وری بهتر از این سیستم ها محسوب می شود. برای این منظور، سطح مدیریتی به خصوصی برای هر شبکه تعیین می شود. میزان کنترل مدیریت، در طراحی و راه اندازی شبکه تاثیر گذار است. در نظر گرفتن سیاست های موجود در این عرصه، در طرح ریزی و ایجاد برنامه های موجود در شبکه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

  1. در نظر گرفتن مقدار ترافیک در نصب شبکه

نصب و راه اندازی شبکه با در نظر گرفتن و برنامه ریزی دقیق حجم ترافیک موجود قابل انجام است. در این زمینه باید میزان ترافیک موجود در حال حاضر و میزان ترافیک موجود در آینده را بررسی کرده و بر این اساس طراحی مربوطه را انجام دهید.

مطلب پیشنهادی: برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه * واگذاری نگهداری شبکه

میزان هزینه راه اندازی شبکه کامپیوتری

این فاکتور برای طراحی هر شبکه و سیستم کامپیوتری بسیار مهم تلقی می شود. در صورتی که هزینه راه اندازی شبکه در دسترس نباشد، بی شک برنامه های مورد نظر برای این سیستم ها با افت شدید رو به رو خواهند شد. بنابراین بهتر است بودجه مورد نظر خود را مشخص کنید و ببینید آیا می توانید محصولات باکیفیت را با این قیمت تهیه کنید. خرید تجهیزات با کیفیت بالا همیشه ایده خوبی نیست.

گاهی اوقات می توانید همان کیفیت و کارایی را با دستگاه های دست دوم تجربه کنید. اما مراقب باشید در همه دستگاه ها از نوع استوک استفاده نکنید و فقط برخی از دستگاه های دست دوم به صرفه هستند. اگر قصد دارید هزینه راه اندازی شبکه خود را کاهش دهید، بهتر است با مشاوران ایمن نت تماس بگیرید و راهنمای خرید تجهیزات داشته باشید.

راه اندازی شبکه

انتخاب زیرساخت های اجرا و راه اندازی شبکه

راه اندازی شبکه در دنیای امروز به صورت با سیم و بی سیم انجام می گیرد. پیش از اجرا و ساخت شبکه، انتخاب زیرساخت مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. انتخاب هر یک از این سیستم ها به میزان دسترسی مورد نیاز و امکان دسترسی به شبکه های دیگر صورت می پذیرد. البته استفاده از سیستم های بی سیم بسیار رایج تر شده و اتصال LAN یا استفاده از کابل برای اتصال، کمتر به کار می رود.

نصب و اجرای شبکه به صورت بی سیم معایبی نیز به همراه دارد:

  1. در این زمینه تهدیدات امنیتی بسیاری ایجاد می شوند که شبکه موجود را به خطر می اندازند.
  2. کاهش سرعت در شبکه های بی سیم نیز از مشکلات موجود در این زمینه محسوب می شوند.
  3. دسترسی های غیر مجاز به شبکه های بی سیم نیز از جمله عوامل مشکل ساز در این زمینه به شمار می روند.

مطلب پیشنهادی: 10 دلیل برای اینکه چرا پشتیبانی و امنیت شبکه مهم است؟

انتخاب صحیح توپولوژی شبکه

راه اندازی شبکه با در نظر گرفتن توپولوژی های مربوطه نیز ارتباط دارد؛ به شیوه اتصال فیزیکی در هر یک از عناصر شبکه، توپولوژی شبکه می گویند. توپولوژی شبکه، به صورت فیزیکی و منطقی تعیین خواهد شد. توپولوژی فیزیکی شبکه، انواع دستگاه ها مانند سوییچ ها و روترها و... را در خود جای می دهد. مکان آرایش و نصب کابل های مورد نیاز برای این تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. توپولوژی منطقی شبکه به عواملی گفته می شود که انتقال مکانی از جایی به جای دیگر را میسر می کند. انتخاب نوع توپولوژی به نیازهای کاربران بستگی دارد. در این زمینه چند دسته بندی مهم از توپولوژی ها مورد توجه قرار می گیرند که به شرح زیر می باشند:

  •  توپولوژی خطی یا اتوبوسی
  • توپولوژی ستاره ای
  • توپولوژی خطی
  • توپولوژی توری یا شبکه ای

مراحل نصب و راه اندازی شبکه

اجرای شبکه یک فرایند مهم و تخصصی محسوب می شود که در مراحل متعددی انجام می گیرد. در وهله اول بازدید از محل مورد نظر انجام می شود. در این مرحله امکان سنجی نیازهای موجود در محل کسب و کار مشخص می شود و طرح ها و نقشه های مربوط به شبکه مورد نظر تعیین خواهند شد. ارائه پیشنهادات در مرحله بعدی بر اساس نقشه شبکه و تجهیزات در دسترس انجام می گیرد. بر اساس برنامه های تعیین شده در این مرحله، بودجه و هزینه مورد نیاز برای احداث یک شبکه کامپیوتری مشخص خواهد شد.

اجرای شبکه در مرحله بعدی با در نظر گرفتن پیشنهادات و نقشه های به دست آمده انجام می شود. در این مرحله به میزان بودجه در دسترس نیز توجه می کنند. در این مرحله زیرساخت های اجرای شبکه نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این زیرساخت ها شامل اجرای کابل کشی، نصب دستگاه های مورد نیاز و... هستند. در مرحله نهایی تحویل و پشتیبانی شبکه اجرا شده، انجام خواهد شد. تیم اجرایی و تکنیسین های شبکه، کلیه مراحل کار را بررسی کرده و ایرادات وارده به سیستم را برطرف خواهند کرد.

مرحله خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه در طول مدت استفاده کاربران از این سیستم ها ادامه خواهد داشت. این شبکه ها مرتبا آنالیز شده و نیازها و مشکلات موجود در آن ها برطرف خواهند شد. در نظر داشته باشید که قیمت و هزینه راه اندازی شبکه ها، با توجه به نیازهای سازمانی، سخت افزاری و نرم افزاری تعیین خواهد شد.

خدمات راه اندازی شبکه

راه اندازی و نصب شبکه کامپیوتری نظیر به نظیر

در یک شبکه همتا به همتا، هر کامپیوتر هم به عنوان مشتری و هم به عنوان سرور عمل می کند. هر رایانه مستقیماً به رایانه های دیگر در شبکه متصل است و می توان منابع را اضافه یا حذف کرد. خدمات نصب شبکه نظیر به نظیر در شبکه های خانگی رایج است.

ابزار مورد نیاز: راه اندازی شبکه همتا به همتا به یک روتر (با قابلیت بی سیم) و یک کابل اترنت برای اتصال روتر به مودم و اتصال روتر به کامپیوتر نیاز دارد.

تنظیمات مورد نیاز: بسته به سیستم عاملی که رایانه شما استفاده می کند، رایانه شما باید مجموعه ای از ویژگی های داخلی داشته باشد. به عنوان مثال، در ویندوز، می‌توانید همه رایانه‌ها را در یک گروه کاری (گروه کاری برای xp) یا یک گروه خانگی (گروه خانگی برای ویندوز 7) قرار دهید و گزینه اشتراک‌گذاری یا چاپ فایل‌ها را انتخاب کنید. کنترل های داخلی روی کنترل پنل به شما در پیکربندی این شبکه کمک می کند.

مطلب پیشنهادی: تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی یک شبکه

خدمات راه اندازی و نصب شبکه کامپیوتری سرویس کلاینت - سرور

در یک شبکه کلاینت-سرور، چندین مشتری (کامپیوتر) به یک سرور مرکزی متصل می شوند. داده ها و برنامه های عمومی روی سرور نصب می شوند و مشتری برای دسترسی به آنها به سرور متصل می شود. این روش نصب شبکه بیشتر در سازمان های بزرگ اجرا می شود.

ابزارهایی که نیاز خواهید داشت: برای خدمات راه اندازی شبکه سرویس کلاینت-سرور، معمولاً به یک سرور یا حداقل یک سیستم عامل سازگار با سرور نیاز دارید که نسخه های سرور مایکروسافت ویندوز و لینوکس برای این کار مناسب ترین هستند. می توانید یکی از آنها را به کامپیوتر متصل کرده و به عنوان سرور از آن استفاده کنید، اما اگر سازمان بزرگی دارید، بهتر است از یک سرور جداگانه (یعنی یک سیستم مستقل به عنوان سرور) استفاده کنید، به خصوص اگر قصد استفاده از آن در آینده را دارید.

قطعات مورد نیاز: شبکه سازی نیمی از کار است. پس از اتصال، سرور یا رایانه شما که سیستم عامل سرور را اجرا می کند باید آماده راه اندازی باشد. همه رایانه های کلاینت شما باید یک نام داشته باشند. می توانید از این نام ها برای تعیین محدودیت یا اختصاص امتیاز به هر مشتری در شبکه استفاده کنید.

جمع بندی نهایی

در مراحل راه اندازی شبکه، خدمات پسیو و اکتیو بسیاری ارائه می شوند که هر یک از آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. خدمات و تجهیزات غیر فعال شبکه یا همان پسیو شبکه به نصب سیستم های امنیتی و فایروال های مورد نیاز توجه خاصی می شود. در این مرحله نصب و پیاده سازی سیستم های ورودی و خروجی نیز مورد توجه قرار می گیرد. در خدمات اکتیو اجرای شبکه، سیستم های مانیتورینگ نصب می شوند، سیستم های بکاپ گیری فعال هستند و... هر یک از این موارد در میان اقدامات مورد نیاز برای راه اندازی شبکه جایگاه به خصوصی دارند و کیفیت شبکه مورد نظر را تعیین خواهند کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو در شبکه می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net