• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
نصب و راه اندازی شبکه های درون سازمانی

نصب و راه اندازی شبکه های درون سازمانی یکی از موضوعات حائز اهمیتی است که در این مقاله از ایمن شبکه هوشمند به آن پرداخته خواهد شد. همانطور که می دانید، استفاده از سیستم های رایانه ای امروزه باعث افزایش تسریع کارها و بهره وری بیشتر شده است. در نتیجه، نیاز به شبکه در سازمان ها احساس می شود. به همین جهت، همه سازمان ها با رعایت استانداردهای مربوط به نصب و راه اندازی و ایجاد شبکه های درون سازمانی می پردازند.

یکی از نکات مهم این است که باید امکان استفاده بدون اختلال و وقفه از شبکه در هر سازمان فراهم گردد.

اهمیت ایجاد و نصب و راه اندازی شبکه های درون سازمانی

شبکه رایانه ای درون سازمانی دارای تفاوت هایی با شبکه های کوچک است. سازمان ها عموما دارای فضای بزرگی هستند و گاهاً در چندین واحد یا حتی چند سازمان فعالیت می کنند. برقراری ارتباط صحیح بین این واحدها و ساختمان ها بسیار حائز اهمیت است. و باید پهنای باند مناسب بین کلاینت ها، سرورها و تجهیزات دیگر شبکه فراهم شود. نگاهی به آینده و در نظر گرفتن هزینه نیز در ایجاد این ارتباطات ضروری است.

تفاوت دوم در نصب و راه اندازی شبکه های درون سازمانی در تعداد و شمار سرویس ها است. با توجه به تنوع فعالیت ها در یک سازمان، نیاز به راه اندازی انواع سرویس ها وجود دارد. انتخاب سرور در شبکه های کامپیوتری و نرم افزار مناسب در این مورد بسیار مهم است. حفظ حریم خصوصی اطلاعات سازمان نیز از جمله نکات کلیدی شبکه سازمان است. در حالی که اطلاعات شخصی مربوط به یک فرد است، سازمان شما اطلاعات مربوط به افراد متعددی را در اختیار دارد. بنابراین حفظ و نگهداری این اطلاعات امری بسیار حائز اهمیت است.

سرویس های یک سازمان به افراد زیادی ارائه می شود و در صورت بروز مشکل، بسیاری از افراد تحت تأثیر قرار می گیرند. بنابراین، صحت عملکرد تجهیزات و شبکه، راندمان و زمان کارکرد هر کدام از آن ها در این مقوله بسیار حائز اهمیت می باشد.

اهمیت ایجاد و نصب و راه اندازی شبکه های درون سازمانی

راه اندازی و ایجاد شبکه های کامپیوتری درون سازمانی

راه اندازی و ایجاد شبکه های داخل سازمان شامل دو بخش فعال و غیرفعال است. بخش غیرفعال شامل موضوعات مربوط به کابل کشی ساخت یافته شبکه و نقاط اتصال است. در حالی که بخش فعال شامل سوئیچ ها، سرورها و نرم افزارهای مرتبط است. هر دو بخش باید با تامین استانداردها و مقررات به صورت اصولی رعایت شده تا در نتیجه شبکه بتواند با بهترین عملکرد ممکن عمل کند.

این دو بخش با یکدیگر در ارتباط نزدیکی هستند و اهمال یکی می تواند تأثیری بر دیگری داشته باشد. در صورت کندی و قطعی در بخش غیرفعال، حتی سرورهای قوی و برتر نمی توانند پاسخگویی مناسبی داشته باشند و در صورت خرابی در نرم افزارها، اجرای بهترین بخش غیر فعال شبکه نیز عملی نخواهد بود.

آموزش نصب و راه اندازی بخش پسیو و غیر فعال شبکه های درون سازمانی

تجهیزات غیر فعال شبکه در سازمان، همانند سایر شبکه ها با یک طراحی استاندارد آغاز می شود. در ابتدا، نقشه کلی سازمان تهیه می شود و پیاده سازی نقاط اتصال انجام می گردد. پیاده سازی نقاط اتصال بر اساس نقشه طراحی دکوراسیون و موقعیت پرسنل صورت می گیرد. تمامی نیازهای شبکه، برق و تلفن در نظر گرفته می شوند. مکان اتاق سرور و رک های واحدها یا تجهیزات اتاق سرور و طبقات مشخص شده و مسیرهای کابل کشی شبکه تعیین می شوند. در طراحی شبکه، افزایش تعداد کاربران و احتمال جابجایی نیز در نظر گرفته می شود.

در نصب و راه اندازی شبکه های درون سازمانی، ارتباط میان رک و پایه شبکه طبق ترافیک تصویری طراحی می شود. مقدار انتقال اطلاعات محاسبه می شود و تجهیزات فعال و نوع کابل و فیبر یا استانداردهای دیگر بر اساس آن انتخاب می شوند. برای ارتباط بین شعبه ها (در صورت وجود)، نوع ارتباط و تجهیزات مورد نیاز نیز انتخاب می گردد.

نصب و راه اندازی بخش فعال و اکتیو شبکه های درون سازمانی

تجهیزات اکتیو شبکه شامل دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری است. بخش سخت افزاری شامل تجهیزاتی مانند سوئیچ، سرور، روتر، فایروال و سایر موارد مربوط به آن است. قسمت نرم افزاری نیز شامل انتخاب و نصب نرم افزارهای لازم و تنظیم آن ها می باشد.

ابتدا لیستی از تمامی خدمات و امکانات مورد نیاز تهیه می شود و نیازمندی هر کدام شناسایی می گردد. سپس تعداد سرورها و نیاز به مجازی سازی احتمالی بررسی می شود. استفاده از مجازی سازی در صورت تعداد بالای سرورها، بهبود قابل توجهی را در هزینه سرورها و مدیریت شبکه به همراه دارد. در انتخاب سیستم عامل، نسخه های جدیدی که تست و بررسی لازم را پشت سر گذاشته باشند، مورد استفاده قرار می گیرند. به طور معمول، نسخه های جدید سیستم عامل ها حدود یک سال زمان نیاز دارند تا به استقرار و پایداری کافی برسند.

مطلب پیشنهادی: راه‌اندازی بخش اکتیو شبکه را به چه کسی بسپاریم؟

انتخاب روتر، فایروال و سوئیچ بر اساس سناریوی نصب و راه اندازی شبکه های درون سازمانی و حجم داده ها صورت می پذیرد و تنظیمات آن ها به سناریوی شبکه بستگی دارد. استفاده از تجهیزات با کیفیت، به منظور جلوگیری از قطعی و کاهش کارایی، الزامی است و این تجهیزات باید دارای پشتیبانی شبکه مناسب باشند. به عنوان مثال، فایروال بدون پشتیبانی و اطلاعات فنی قابل بهره برداری نیست و قابلیت به روزرسانی آن اهمیت دارد.

بعد از تعیین تجهیزات، سیستم عامل و نرم افزارها، لوازم مورد نیاز خریداری شده و در محل مناسب نصب می شوند. سیستم عامل ها نصب می شوند و تنظیمات مربوطه انجام می گیرد.

نصب و راه اندازی بخش فعال و اکتیو شبکه های درون سازمانی

برقراری ارتباط بین شعبه های مختلف سازمان

برای ایجاد ارتباط بین شعبه ها در شبکه داخلی سازمان، روش های مختلفی وجود دارد. ابتدا جوانب جغرافیایی بررسی می شوند و نیاز به پهنای باند بررسی می گردد. سپس بهترین مدل ارتباطی انتخاب می شود. در زیر چند مدل ارتباطی برای نصب و راه اندازی شبکه های درون سازمانی معرفی می شوند:

  • ارتباط بی سیم: در شبکه های بی سیم، می توانید پهنای باند مناسبی بین دو شعبه ایجاد کنید. همچنین، شما فقط برای نصب و راه اندازی هزینه دارید و هزینه ماهانه ندارید. این نوع ارتباط نیاز به دید مستقیم بین دو شعبه دارد.
  • ارتباط اینترانتی: این نوع ارتباط بر روی زیرساخت اینترنت مخابراتی برقرار می شود و هزینه ماهانه دارد. امکانات باید از طریق مخابرات امکان سنجی شوند و مرکز مخابرات باید تجهیزات مربوطه را داشته باشد.
  • ارتباط MPLS: این نوع ارتباط مشابه ارتباط اینترنت است، با این تفاوت که از پروتکل ارتباطی MPLS استفاده می شود و هزینه های ماهانه متفاوت است.
  • ارتباط اینترنتی: در این روش نصب و راه اندازی شبکه های درون سازمانی، ارتباط بر روی اینترنت برقرار می شود. و ارتباط مناسب و تونل های امن ایجاد می گردد.

اتاق سرور، قلب ذخیره سازی و سرویس دهی سازمان

اتاق سرور، جایی است که اطلاعات حیاتی سازمان ذخیره می شود و از این نقطه خدمات ارائه می گردد و همچنین امنیت شبکه افزایش می یابد. بنابراین، عملکرد صحیح این اتاق بسیار اهمیت دارد. در راه اندازی اتاق سرور، تمام استانداردها در این زمینه رعایت می شوند تا عملکرد و ایمنی آن تضمین شود.

نتیجه گیری نهایی

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله از ایمن شبکه هوشمند برای شما سودمند باشد. یکی از اهداف مجموعه ما، ایجاد یک بستر مناسب است که بتواند به صورت مقاله و مشاوره به سوالات شما پاسخ دهد و باعث افزایش دانش شما عزیزان شود. در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در رابطه با Intra-organizational networks می توانید با کارشناسان ما تماس برقرار نمایید.

مطلب پیشنهادی:

علت سوختن آداپتور دوربین مداربسته چیست

لایه های شبکه و معرفی مدل tcp/ip و osi

خطاهای حسگر دوربین مداربسته را چگونه تشخیص دهیم

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net